Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Waarom brachten de teams eigenlijk updates mee naar de VS?

De Grand Prix van de Verenigde Staten was een sprintraceweekend, oftewel, maar één vrije training om alles in en rondom de Formule 1-bolide te testen. Waarom hebben een aantal teams dan alsnog gekozen om grote upgrades mee te nemen naar het Circuit of the Americas, als het testen van deze pakketten binnen een uur moest gebeuren?

Start US 2023
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het is eigenlijk helemaal geen gekke vraag: waarom werden er zoveel upgrades bij een aantal teams doorgevoerd tijdens het sprintraceweekend in Austin? De teams hadden tenslotte maar één vrije training om de werking van de nieuwe pakketten te testen. Toch waren het Mercedes, Aston Martin, Haas, en AlphaTauri die duidelijke upgrades meegenomen hadden naar het Circuit of the Americas. Alfa Romeo had een kleine update mee.

Verre van ideaal, maar het kon eigenlijk niet anders

Zo ging Mercedes vrijdag met een flink gereviseerde W14 de baan op, had Haas in Austin de vloer, de voorkant en de sidepods van de bolide aanzienlijk gewijzigd. Aston Martin kwam eveneens naar de VS met updates, maar deze werkten nog niet naar behoren. Op zondag koos het team er met Alonso en Stroll zelfs voor om uit de pitstraat te starten, na nieuwe wijzigingen in parc fermé. Voor Haas gold hetzelfde.

Deze teams hebben ervoor gekozen om deze upgrades in het sprintweekend van de Verenigde Staten door te voeren, omdat er simpelweg geen betere momenten nog zijn in het resterende seizoen. Er zijn nog vier races te rijden: de GPs van Mexico, Brazilië, Las Vegas en de seizoensafsluiter, de GP van Abu Dhabi. De circuits in zowel Mexico als Brazilië zijn geen geschikte circuits om upgrades mee naartoe te nemen, aangezien het circuit in Mexico ontzettend hoog ligt (en daardoor niet representatief is voor de meeste circuits op de kalender) en de GP van Brazilië wederom een sprintraceweekend is met maar een training.

De GP van Las Vegas is een nieuwe race én een straatrace waarbij de temperaturen waarschijnlijk heel laag zullen liggen, dus daar wil je al helemaal niet je upgrades testen. En daarna komt de Formule 1 al aan in Abu Dhabi voor de laatste race van het seizoen. Het was dus eigenlijk 'nu of nooit' voor de teams die dit jaar nog een upgrade wilden testen, alvorens zij de focus volledig verleggen naar de nieuwe auto voor 2024.

Ook interessant:

Verstappen hoeft zich ondanks zijn moeizame zege geen zorgen te maken

Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk. Veel om over na te praten. De moeizame zege van Max, de diskwalificaties van Lewis en Leclerc en nog veel meer. Beluister 'm hieronder of via je favoriete podcastplayer.

Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Formule 1 GP Verenigde Staten 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Live Kwalificatie Formule 1 GP Las Vegas 2024