Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
FIA

Waarom de FIA de Mercedes-protesten tegen Verstappen naar de prullenbak verwees

Mercedes ging in protest tegen de uitslag en tegen Verstappen, maar deze werden afgewezen. De stewards leggen uit waarom ze vonden dat het slot van de Grand Prix van Abu Dhabi gewoon eerlijk was verlopen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Michael Potts / RN365

Woedend waren Toto Wolff en co nadat de safety car een ronde voor het einde van de GP van Abu Dhabi toch de pitstraat inreed. Max Verstappen won, omdat hij op versere banden Lewis Hamilton in wist te halen tijdens die zenuwslopende laatste ronde.

De Mercedes-teambaas schreeuwde moord en brand, volgens Hamilton was de boel 'gemanipuleerd' en uiteindelijk ging het team kort na de race dan ook dubbel in protest. Tegen Verstappen, en tegen de uitslag van de race.

Protest tegen Verstappen afgewezen

Het protest tegen Verstappen draaide om zijn gedrag op het moment dat de safety car naar binnen reed en Hamilton de snelheid mocht bepalen. Hij reed heel langzaam, waarna de Nederlander kortstondig even voor de Brit kwam te rijden. Dat mag eigenlijk niet volgens de regels.

De stewards wezen het protest af omdat de twee nog niet op volle snelheid waren en omdat Verstappen uiteindelijk bij de safetycar-lijn, waar het erom draait, gewoon netjes achter Lewis reed.

Protest tegen uitslag

Maar toch was er nog een ander protest. Volgens Mercedes was het namelijk ook niet netjes dat de safety car een ronde voor het einde naar binnen reed, terwijl er pas net een handvol coureurs zichzelf van een ronde hadden ontdaan.

Het waren alle coureurs die tussen Lewis en Max op de baan reden, terwijl de rest zich niet van een ronde mocht ontdoen. Dat klopte niet met de regels, meende Mercedes, dat woedend was. Bovendien staat in de regels dat de safety car pas een ronde na dat de achterlopers zich van een ronde achterstand hebben ontdaan naar binnen mag. Ook dat gebeurde niet.

Mercedes verdedigt zich

Ook dat protest werd echter afgewezen door de stewards, die wel oordeelden dat het protest van Mercedes toelaatbaar was. Mercedes claimde volgens de stewards dat er aan de twee bovenstaande voorwaarden inderdaad niet was voldaan.

Als dat wel was gebeurd, had Lewis volgens hen de race gewonnen. Daarom wilde Mercedes onder artikel 11.9.3.h van de Internationale Sporting Code de uitslag aan laten passen. Daarin staat dat de FIA dat mag doen.

Red Bull kwam met het volgende verweer

1: 'Any cars', de woorden waarmee in de regels wordt aangegeven dat achterlopers zich tijdens een safety car van een ronde achterstand mogen ontdoen, betekent niet per se 'all cars';

2: In artikel 48.13 staat dat 'safety car in this lap' het signaal is waarop de safety car naar binnen gaat. Dat verwerpt artikel 48.12 (het artikel waar Mercedes naar verwees) en 'overrulet' dat artikel;

3: Artikel 15.3 geeft de wedstrijdleider (Masi) de autoriteit over het gebruik van de safety car;

4: In het geval dat alle acht auto's die op een ronde achterstand stonden zich hadden mogen ontdoen van hun achterstand, de uitslag nog steeds hetzelfde was geweest.

Michael Masi mengt zich

Volgens de wedstrijdleider, Michael Masi, die ook bij de hoorzitting aanwezig was, is artikel 48.12 alleen bedoeld om auto's die niet bij de strijd vooraan betrokken zijn uit het 'spel' te verwijderen. Dat deed hij dan ook door de vijf auto's tussen de twee leiders weg te halen.

Bovendien meende de wedstrijdleider dat de teams onderling al lang geleden hadden afgesproken dat het gewenst is om een race af te sluiten onder een 'groene' vlag, en dus niet achter de safety car.

Stewards oordelen

Nadat de stewards van de drie partijen hadden gehoord, gingen ze in beraad en kwamen ze tot de volgende conclusie.

"Artikel 15.3 stelt dat de wedstrijdleider het gebruik van de safety car onder zijn controle heeft. Daar valt het inzetten en naar binnen halen van de safety car ook onder", oordelen de stewards.

"Verder 'overrulet' artikel 48.13 artikel 48.12 en zodra het bericht is getoond waarop staat dat de safety car naar binnen gaat aan het einde van de ronde, moet deze dat dan ook doen."

Het verzoek van Mercedes om de raceuitslag van ronde 57 te pakken, is afgewezen. "Dat is een stap waarvan de stewards denken dat het in principe het achteraf inkorten van de race is. Dat is niet gewenst", aldus de stewards. "Daarom is het protest afgewezen"

Nieuw protest al in de maak

Het protest van Mercedes was nog niet afgewezen, of het volgende kwam er al weer aan. Tenminste, het team van Hamilton heeft aangegeven de intentie te hebben om in protest te gaan. Ze zijn het er niet mee eens dat het eerdere protest is afgewezen, dus willen het hogerop zoeken.

Ze hebben nu de klok gestart en moeten binnen 72 uur aangeven of ze daadwerkelijk in protest gaan. Het worden nog een paar boeiende dagen, weken en misschien wel maanden...

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Abu Dhabi 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Abu Dhabi, direct vanaf het Yas Marina Circuit.

82 reacties

x
Onthuld Alles wat je moet weten over de F1-plannen van Audi en Porsche