Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de FIA de party modus nu ineens wil verbieden in de F1

De veelbesproken party modus, ook wel bekend als kwalificatie modus, verdwijnt mogelijk na de Spaanse Grand Prix van dit weekend. De FIA heeft de teams laten weten dat het hen wil verplichten om zowel tijdens de kwalificatie en de race in een en dezelfde motorstand te rijden.

De FIA heeft de Formule 1-teams op de hoogte gebracht van haar voornemen om te voorkomen dat ze vanaf de volgende ronde van het kampioenschap gebruik maken van high-performance 'kwalificatiemodi', ook wel party modus genoemd. Het plan werd onthuld in een brief die FIA's secretaris-generaal van de sport, Peter Bayer, dinsdag aan alle tien de teams stuurde. In de brief, waarvan de inhoud werd gedeeld met RacingNews365 , werden de teams geïnformeerd over een nieuwe technische richtlijn die ze verplicht hun motoren in dezelfde vermogensmodus te laten draaien tijdens zowel de kwalificatie als de race, ingaande vanaf de Belgische Grand Prix op Spa-Francorchamps. Hoewel de party modi al jaren op grote schaal worden gebruikt, vertelde de FIA de teams dat er twee redenen zijn voor haar groeiende bezorgdheid over het gebruik ervan. De eerste reden is de controleerbaarheid van de power units. De regelgever van de sport wijst erop dat de toenemende complexiteit van de motorstanden van de fabrikanten het steeds moeilijker heeft gemaakt om ervoor te zorgen dat de vermogenseenheden worden gebruikt op een manier die in overeenstemming is met de voorschriften voor motoren. Eerder dit jaar kondigde de FIA aan dat zij een vertrouwelijke regeling met Ferrari had getroffen na een onderzoek naar haar power unit. Dit heeft geleid tot de invoering van nieuwe regels voor 2020, waaronder de toevoeging van een extra brandstofstroomsensor. De prestaties van Ferrari's motor hebben sindsdien te lijden gehad, waarover het team heeft toegegeven dat dit in verband met de wijziging van de regels is. In de brief vestigde Bayer de aandacht op artikel 2.7 van de technische voorschriften, dat luidt: "Het is de plicht van elke deelnemer om de technische afgevaardigde van de FIA en de stewards ervan te overtuigen dat zijn auto te allen tijde tijdens een evenement aan dit reglement voldoet", en "vanwege de aard ervan kan de conformiteit van elektronische systemen worden beoordeeld door middel van inspectie van hardware, software en gegevens". De FIA heeft ook de vrees geuit dat de aard van de motormodi van sommige teams in strijd zouden kunnen zijn met de regels inzake het verbod op hulpmiddelen voor de bestuurder. Artikel 27.1 van het sportreglement bepaalt namelijk dat "de bestuurder de auto alleen en zonder hulp moet besturen". Alles over de sensationele zege van Max Verstappen, de problemen van Mercedes en de kansen van Red Bull in Spanje hoor je in de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje