Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep

F1-stand

  • 1 HAM 190
  • 2 BOT 135
  • 3 VER 110
VT1 vr 25 sep 10:00 11:30
VT2 vr 25 sep 14:00 15:30
VT3 za 26 sep 11:00 12:00
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

Waarom de FIA de party modus nu ineens wil verbieden in de F1

De veelbesproken party modus, ook wel bekend als kwalificatie modus, verdwijnt mogelijk na de Spaanse Grand Prix van dit weekend. De FIA heeft de teams laten weten dat het hen wil verplichten om zowel tijdens de kwalificatie en de race in een en dezelfde motorstand te rijden.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

De FIA heeft de Formule 1-teams op de hoogte gebracht van haar voornemen om te voorkomen dat ze vanaf de volgende ronde van het kampioenschap gebruik maken van high-performance 'kwalificatiemodi', ook wel party modus genoemd.

Het plan werd onthuld in een brief die FIA's secretaris-generaal van de sport, Peter Bayer, dinsdag aan alle tien de teams stuurde. In de brief, waarvan de inhoud werd gedeeld met RacingNews365, werden de teams geïnformeerd over een nieuwe technische richtlijn die ze verplicht hun motoren in dezelfde vermogensmodus te laten draaien tijdens zowel de kwalificatie als de race, ingaande vanaf de Belgische Grand Prix op Spa-Francorchamps.

Hoewel de party modi al jaren op grote schaal worden gebruikt, vertelde de FIA de teams dat er twee redenen zijn voor haar groeiende bezorgdheid over het gebruik ervan.

De eerste reden is de controleerbaarheid van de power units. De regelgever van de sport wijst erop dat de toenemende complexiteit van de motorstanden van de fabrikanten het steeds moeilijker heeft gemaakt om ervoor te zorgen dat de vermogenseenheden worden gebruikt op een manier die in overeenstemming is met de voorschriften voor motoren.

Eerder dit jaar kondigde de FIA aan dat zij een vertrouwelijke regeling met Ferrari had getroffen na een onderzoek naar haar power unit. Dit heeft geleid tot de invoering van nieuwe regels voor 2020, waaronder de toevoeging van een extra brandstofstroomsensor. De prestaties van Ferrari's motor hebben sindsdien te lijden gehad, waarover het team heeft toegegeven dat dit in verband met de wijziging van de regels is.

In de brief vestigde Bayer de aandacht op artikel 2.7 van de technische voorschriften, dat luidt: "Het is de plicht van elke deelnemer om de technische afgevaardigde van de FIA en de stewards ervan te overtuigen dat zijn auto te allen tijde tijdens een evenement aan dit reglement voldoet", en "vanwege de aard ervan kan de conformiteit van elektronische systemen worden beoordeeld door middel van inspectie van hardware, software en gegevens".

De FIA heeft ook de vrees geuit dat de aard van de motormodi van sommige teams in strijd zouden kunnen zijn met de regels inzake het verbod op hulpmiddelen voor de bestuurder. Artikel 27.1 van het sportreglement bepaalt namelijk dat "de bestuurder de auto alleen en zonder hulp moet besturen".

Alles over de sensationele zege van Max Verstappen, de problemen van Mercedes en de kansen van Red Bull in Spanje hoor je in de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder te beluisteren is.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Spanje 2020

Het laatste nieuws over de Spaanse Grand Prix, direct vanaf het Circuit de Barcelona-Catalunya

42 reacties