De Grand Prix van Nederland is in ons eigen land natuurlijk mateloos populair. Door de opmars van Max Verstappen werd het op papier onmogelijke toch in de praktijk gebracht. De koningsklasse van de autosport keerde in 2021 terug in Zandvoort. Tijdens de eerste editie kon de organisatie vanwege de coronapandemie nog niet het hele plan dat men voor ogen had uitrollen, maar in 2022 was het raceweekend op het duinencircuit een nóg groter succes. Dit jaar en de komende twee seizoenen gaat men dat nog eens dunnetjes over doen, want in december 2022 werd bekend dat de Dutch GP ook in 2024 en 2025 plaats zal vinden. In tegenstelling tot races als in Qatar en Bahrein, is het echter een relatief kortlopend contract. De vraag is namelijk nog maar zeer of de Nederlandse Grand Prix na 2025 op de kalender zal staan. En als we de race daarna nog terugzien, dan is het misschien niet elk jaar.
Bonnetje zelf betalen
De voornaamste reden is natuurlijk het financiële plaatje. In tegenstelling tot vele andere GP-organisaties wereldwijd, kan men in Zandvoort niet terugvallen op vele miljoenen steun vanuit de (lokale) overheid. Daar waar men in Qatar en Bahrein met gemak elk jaar tientallen miljoenen aan (olie)geld neer kan leggen, is dat in Nederland een heel ander verhaal. Zelfs als de Groningse oliekraan (theoretisch gezien) vol zou worden opengedraaid, dan hoeft men in Noord-Holland op geen enkele cent aan overheidssteun te rekenen. Het evenement wordt volledig gefinancierd door privépartijen en in deze economisch steeds meer onzekere tijden, wordt alles steeds duurder. Het wordt dan ook steeds lastiger om het evenement rond te krijgen. Voor de periode tot en met 2025 is er in ieder geval nog genoeg steun, maar de vraag is maar zeer of het daarna nog steeds het geval is. Circuitdirecteur Robert van Overdijk legde dit in december vorig jaar haarfijn uit. "De stijgende kosten en de economische onzekerheid zijn een zorg. Maar de steun van het bedrijfsleven en de groeiende vraag van de fans, zowel uit Nederland als uit het buitenland geven de doorslag, in elk geval nog de komende drie edities." "Wij gaan onszelf weer inspannen om de lat nog hoger te leggen op sociaal-economisch, maatschappelijk en duurzaam gebied. Voor onze fans, onze loyale partners, de teams en voor de inwoners van Zandvoort", aldus de baas van de Nederlandse Grand Prix. Maar hoe zit dat na 2025? Voor de contractverlenging na 2023 was het al een geen makkelijke beslissing, erkende Van Overdijk in 2022. "Wat wel belangrijk is, is dat we een evenement zijn dat honderd procent privaat gefinancierd is. In 2021 hebben we al een corona-editie moeten draaien, dus de risico’s die je loopt zijn enorm. In dat kader moeten we dus wel elke keer een hele afgewogen beslissing nemen over het contract. Gaan we dat weer een aantal jaar verlengen?"
F1-bazen dolblij
Iets wat in het voordeel van de Dutch Grand Prix-organisatie spreekt, is dat de F1-bazen de laatste twee jaar razend enthousiast waren over de manier waarop de race in Zandvoort is georganiseerd. Alhoewel de twee edities niet per se om hun enorm spectaculaire races zullen worden herinnerd, was alles eromheen wel top. En op dat punt heeft Zandvoort zeker een streepje voor op andere gegadigden die een gooi willen doen naar een felbegeerd plekje op de F1-kalender. "Vanuit de FOM hebben we eigenlijk alleen maar positieve dingen gehoord", vertelt de circuitbaas. "Christian Horner, Toto Wolff, maar ook Stefano Domenicali heeft het gezegd: qua fan engagement hebben we denk ik iets neergezet dat next level is. De plaatjes die de wereld overgingen, die waren natuurlijk fantastisch", zo doelt hij op de zee aan oranje gekleurde fans. Andere, meer 'historische circuits', wat Zandvoort in essentie natuurlijk is, kunnen dat niet altijd bieden, zo benadrukt Van Overdijk. Zo was het lang niet zeker of GPs als die in Monaco en in Spa nog terug zouden keren op de kalender. "Uiteindelijk is het signaal dat circuits die een rijke historie hebben maar de afgelopen jaren te weinig hebben geïnnoveerd qua concept onder druk staan." "Frankrijk bijvoorbeeld. Voor Spa geldt hetzelfde, ook al is dat misschien wel het allermooiste circuit op de kalender. Het wordt, en dat geldt voor veel Europese races, nog heel traditioneel georganiseerd. Wij hebben laten zien dat we wel degelijk een traditioneel circuit zijn – en dat wil Domenicali – maar het concept, die mix, is er een geweest die er nog niet was."
Veel kapers op de kust
Dat biedt dus perspectief voor de toekomst van de race op Zandvoort, maar de realiteit is tegelijkertijd ook dat er links en rechts steeds meer partijen en steden hun interesse tonen in de Formule 1. In theorie zou de kalender vandaag de dag al uit 30 races kunnen bestaan, als alle geïnteresseerde partijen een plekje kregen, zo beweert F1-baas Domenicali tenminste. De moordende concurrentie is naast de economische situatie dan ook de grootste zorg van de organisatie. Hoe meer concurrentie er is, hoe groter de vraag is, hoe duurder het in de toekomst op papier wordt om een plekje op de kalender te bemachtigen. Landen in het Midden-Oosten betalen namelijk ook aanzienlijk meer dan men in Zandvoort doet voor het organiseren van een race, maar zij kunnen het veel simpeler ophoesten. Voorlopig mogen er volgens de afspraken tussen de F1, de FIA en de F1-teams niet meer dan 24 races worden georganiseerd per jaar, maar die afspraken gelden tot en met 2025, tenzij alle partijen unaniem voor stemmen. De F1-bazen zullen dit aantal graag zien oplopen, maar vanuit de paddock wordt er veel tegengas gegeven. De steeds verder uitdijende F1-kalender is een doorn in het oog van vele teams en coureurs. Maar het aanbod wordt dus wel steeds groter. Als de kalender niet meegroeit, dan zal Nederland uiteindelijk misschien het onderspit delven.
Om het jaar?
Wat nog een reddingsboei zou kunnen zijn voor de GP-organisatie, is de onvrede bij F1-fans over het feit dat er steeds meer klassieke F1-circuits van de kalender verdwijnen. Er moet toch nog ruimte zijn voor deze races op de kalender? Een optie voor de toekomst, waar links en rechts al over wordt gefluisterd, zou het rouleren van races kunnen zijn. In jaar A de GP van Nederland, in jaar B de GP van België, om in het jaar daarop vervolgens weer een race in Zandvoort te organiseren. Om het jaar een GP in Zandvoort, dus? Het is een mogelijke oplossing voor de toekomst, om er zo voor te zorgen dat onze geliefde Grand Prix na vijf nieuwe edities niet wederom van de kalender verdwijnt. De laatste keer dat dat gebeurde, was er namelijk 36 jaar voor nodig om weer terug te keren. Dat willen we niet weer hebben.
Meest gelezen