Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de GP van Nederland om het jaar niet per se een goed idee is

De GP van Nederland staat in ieder geval tot en met 2025 op de F1-kalender, maar het is nog maar zeer de vraag of het F1-circus daarna nog terugkeert in Zandvoort. F1-baas Stefano Domenicali heeft het idee om races te rouleren, waardoor ze om het jaar op de kalender zouden kunnen staan. Maar of dat nou zo'n goed idee is. F1-journalist Dieter Rencken velt zijn oordeel.

De oudste truc uit het marketingboek is om de indruk te wekken dat de vraag naar goederen of diensten groter is dan in werkelijkheid het geval is: Dergelijke tactieken drijven de prijzen op en zorgen voor snellere beslissingen. Het is dan ook geen verrassing dat F1 CEO Stefano Domenicali regelmatig spreekt over voldoende belangstelling van circuits om een seizoen met 30 races te organiseren. Hoewel ik er niet aan twijfel dat de Italiaan is benaderd door 30 promotors - waarschijnlijk zelfs meer - praatjes vullen geen gaatjes, dus wanneer hen wordt gevraagd meer dan 30 miljoen euro toe te zeggen en zekerheden te verstrekken voor nog eens 100 miljoen euro, haken ze meestal af. Het gebeurde met Kyalami, Hanoi, de Nürburgring, Sepang en andere circuits.

Hosting fee

Uiteindelijk gaat het om hosting fees: Als de F1 één dollar vraagt om een race te organiseren, zullen er honderden gegadigden zijn; vraag 150 miljoen dollar per evenement en het aantal partijen daalt drastisch. Wat wel duidelijk is, is dat de F1 zich buiten Europa uitbreidt: De Verenigde Staten organiseren dit jaar drie Grands Prix - tien jaar geleden nog geen enkele - en er wordt gesproken over een vierde; Seoul wil een evenement organiseren en het gesprek over een Afrikaanse race wil maar niet ophouden. Deze uitbreiding zet de Europese circuits onder druk. Vele daarvan worden gefinancierd met lokale of staatssubsidies - die steeds meer kritiek krijgen van "groene" groeperingen - of worden particulier gefinancierd, waardoor er weinig ruimte is voor hogere hosting fees. Silverstone en Zandvoort behoren tot die laatste groep.

Roulatie

Domenicali ziet rotatie als een mogelijke oplossing, met name voor door de overheid gesteunde evenementen. Het argument is dat de overheid slechts om de twee jaar een evenement hoeft te financieren, waardoor de subsidies (lees: gedraaid verlies op evenementen) met 50% dalen ... Dit ziet er op papier goed uit, maar heeft grote gevolgen voor de verbetering van de infrastructuur en de operationele kosten, die slechts over een dubbele terugverdientijd kunnen worden afgeschreven. Denk er maar over na: Een circuit moet de tribunes verbeteren voor 10 miljoen euro, dus bijvoorbeeld 2 miljoen euro per jaar gedurende vijf jaar. Bij rotatie is de terugverdientijd 10 jaar - moeilijk te verkopen aan politici, banken of investeerders. In het geval van Zandvoort zou Max Verstappen - die regelmatig zinspeelt op zijn pensioen binnen vijf jaar en zonder wiens successen het Nederlandse evenement niet zou bestaan - in dat scenario wel eens weg kunnen zijn voordat de upgrades voor de helft zijn betaald... Het zou dan ook niet gek zijn als we onder die omstandigheden verschillende Europese circuits zich terug zullen zien trekken, waaronder de race in Nederland en die in Groot-Brittannië...

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal