Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de terugkeer van Alonso gedoemd is te mislukken

In 2021 komt er één Formule 1-wereldkampioen bij op de grid. Fernando Alonso keert namelijk terug na een afwezigheid van twee jaar. Of het verstandig is, moet nog blijken.

In 2018 zei Fernando Alonso de Formule 1 na achttien jaar gedag. Dat deed hij met 311 Grands Prix, 32 overwinningen, 22 polepositions, 97 podiums en 32 overwinningen op zak. Niet bepaald een slechte statistieken om mee af te zwaaien, maar toch besloot hij afgelopen jaar dat hij nog niet klaar was met de koningsklasse. Of de koningsklasse wel klaar is met hem, moet de komende twee jaar gaan blijkenHij tekende een tweejarig contract bij Alpine en moet het team naar nieuwe hoogtes stuwen. De Spanjaard wordt beschouwd als een van de beste Formule 1-coureurs aller tijden, maar moet zijn terugkeer op de baan nog wel waarmaken.

Leeftijd

Fernando Alonso wordt in juli 40 jaar oud. De laatste keer dat er iemand van veertig jaar of ouder wereldkampioen werd, was Jack Brabham in 1966. Het geeft aan dat hij (op papier althans) wellicht over de top van zijn kunnen heen is. Zijn reactievermogen is misschien net wat trager dan die van de jongere coureurs. Denk aan zijn teamgenoot Esteban Ocon en coureurs als Carlos Sainz, Charles Leclerc, Lance Stroll en Lando Norris, die hij in het middenveld tegen zal komen. Vanaf 2022 kunnen daar ook Max Verstappen en George Russell in de Mercedes-bolide bijkomen.

Twee jaar weggeweest

Natuurlijk heeft hij niet stilgezeten, maar een mislukt Indy 500-avontuur in 2019, een 21e plaats tijdens de Indy 500 van 2020 en een deelname aan de Dakar Rally in 2020 dragen niet per se bij aan zijn ontwikkeling. Wel behaalde hij succes in het World Endurance Championship, waarin hij wereldkampioen werd in de LMP1-klasse. Dat was echter in 2019. Het is lastig om na een hiatus terug te keren in de Formule 1. Vaak wordt een coureur overgeslagen na een tussenjaar. Kijk maar naar Nico Hulkenberg, zijn Formule 1-carrière lijkt zo goed als voorbij te zijn. Ondanks zijn sterke invalbeurten in 2020, liet Red Bull hem links liggen. In het verleden verliepen niet alle rentrees van F1-wereldkampioenen even succesvol. Denk aan Nigel Mansell, die na zijn F1-titel overstapte naar de CART-series en daar kampioen werd. Zijn terugkeer liep uit op een deceptie. Jacques Villeneuve, de wereldkampioen van 1997 keerde na in 2004 een jaar aan de zijlijn terug bij Sauber, maar flopte daar en werd halverwege 2006 aan de kant geschoven. Tot slot kan natuurlijk Michael Schumacher, een van Alonso's grote concurrenten, niet in dit lijstje ontbreken. Na grote successen bij Ferrari keerde hij na een lange pauze van drie jaar weer terug in de sport bij Mercedes, maar daar kon hij geen potten breken.

Geen zekerheid over het materiaal

In 2016 keerde Renault terug in de sport met grootse plannen. Het begon met een aanzienlijke groei, maar viel vervolgens weer ver terug, alvorens de Franse renstal het laatste seizoen de weg omhoog weer enigszins heeft teruggevonden. Als fabrieksteam bezit het over goede faciliteiten, maar de afgelopen jaren is gebleken dat het niet per se hoeft te betekenen dat het uit kan groeien tot een topteam van weleer. Alonso heeft dus geen enkele zekerheid dat hij de komende jaren mee kan strijden om podiums en titels. De nieuwe regels van 2022 bieden nog enige hoop en dat is ook waar Alonso zich volledig op richt, gaf hij bij zijn presentatie al aan. Volgend seizoen wil hij toch echt strijden om de wereldtitel, met niets minder neemt de Spanjaard genoegen.

Alonso is niet de makkelijkste

En als dat het geval is en hij niet het materiaal krijgt waarop hij hoopt, dan kan Alonso wel eens een lastige worden. Door de jaren heen kwam hij regelmatig in opspraak vanwege opvallende uitspraken of momenten. Denk aan het 2007-seizoen, toen er binnen de McLaren-renstal een ware strijd gaan de was tussen hem en Lewis Hamilton. Of denk aan het moment waarop hij in zijn tweede McLaren-periode Honda tijdens een Grand Prix - nota bene in Japan - voor schut zette en zijn onvrede uitte door de Japanse motor als 'GP2-motor' neer te zetten. In zijn periode bij Ferrari zorgde hij in de Italiaanse garage ook regelmatig voor gefronste wenkbrauwen. Al met al zal de terugkeer van Alonso ongetwijfeld voor opschudding zorgen. Als het op de baan niet gebeurd, dan zal hij naast de baan wel van zich laten horen. Er is geen zekerheid dat hij nog steeds zo snel was als hij ooit is geweest in de Formule 1 en er is al helemaal geen zekerheid dat Alpine hem een goede bolide kan geven. Alle ingrediënten voor spektakel, maar ook zeker voor een grote teleurstelling zijn aanwezig. We gaan het de komende twee jaar zien.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel