Door de coronacrisis worden veel teams in het nauw gedreven. De inkomsten lopen fors terug doordat er minder races verreden worden, wat resulteert in lagere fee's van de TV-stations en sponsorinkomsten. De teams, die onder normale omstandigheden al moeite hebben het hoofd boven water te houden, moesten drastisch ingrijpen. Diverse overheden steunden de ondernemingen met regelingen waarmee zij een deel van de salariskosten op zich namen en coureurs en stafleden leverden tientallen procenten aan salaris in. Het was voer voor een discussie omtrent het invoeren van een maximum salaris voor F1-coureurs, geheel in lijn met het budgetplafond voor de teams dat ingevoerd wordt. De ongelijkheid is volgens diverse coureurs, waaronder Romain Grosjean, te groot. In de F1-regels van 2021 is opgenomen dat de salarissen van coureurs en de drie dikst betaalde stafleden buiten het budget van $ 145 miljoen vallen. Momenteel verdient een Lewis Hamilton zo'n $ 40 tot $45 miljoen per jaar, exclusief eventuele bonussen voor het behalen van doelstelling zoals het veroveren van een wereldtitel. Ook Sebastian Vettel, Max Verstappen en Daniel Ricciardo boeren met tientallen miljoenen per jaar bijzonder goed. Coureurs als Antonio Giovinazzi en George Russell moet het met enkele tonnen doen.
Waarom een maximum salaris nooit zal werken
De salarissen van de coureurs worden bepaald door marktwerking. Een absolute wereldster als Lewis Hamilton of Max Verstappen bereikt honderden miljoenen mensen, waarvan velen zich kunnen en willen identificeren met hun idool. Wat Max of Lewis aanraakt verandert in goud. Als Lewis een nieuw shirt van Tommy Hilfiger draagt of Max boodschappen bezorgt via de Jumbo, het zorgt voor veel media-aandacht voor de merken. Mensen praten erover, mensen willen het item of de dienst kopen of afnemen. Verstappen zorgt ervoor dat Red Bull mega gewild is in Nederland en Mercedes verkoopt dankzij het succes van Hamilton meer auto's. Het stoffige 'taxi' imago heeft door de combinatie van een nieuwe designstijl en de successen van het F1-team een enorme boost gekregen. Zijn deze coureurs hun miljoenen per jaar waard? Ja. Net als dat Lionel Messi en Cristiano Ronaldo dat in de voetbalwereld zijn, of een band als Metallica nog altijd tientallen miljoenen bij elkaar harkt voor een concertreeks en Martin Garrix ze verdient met het 'draaien van plaatjes'. Marktwerking, niet meer niet minder. Onderdeel van het succes van deze wereldsterren. Een salarisplafond voelt als een communistisch model dat niet te handhaven is. Mag Hamilton of Verstappen dan nog maar $ 5 miljoen verdienen? Wie bepaalt dat bedrag? En wat voegt het toe voor de mindere Goden uit de F1? Het is volkomen logisch dat de toppers meer verdienen dan de coureurs die als 'veldvulling' rijden. En zouden alle coureurs dan een gelijk bedrag moeten verdienen? Dat zou toch waanzin zijn. Sponsoren staan niet in de rij voor Romain Grosjean of Giovinazzi. Plak die gezichten op een reclamecampagne van een groot merk en velen zullen ze niet eens herkennen. Er gaan tientallen miljoenen om in merchandise van teams als Ferrari, Mercedes en Red Bull. Logisch, mensen willen zich identificeren met hun helden, met succesvolle mensen. Bij FC Groningen zullen er dit jaar duizenden shirtjes verkocht worden van het teruggekeerde wonderkind Arjan Robben, terwijl er van Thijs Dallinga misschien enkele tientallen verkocht worden. Moet Arjan zijn royalty's maar afgeven aan Thijs? Moet Verstappen zijn miljoenen maar afgeven aan Grosjean? Of moeten ze beiden evenveel verdienen? Ook al zou je een maximum salaris invoeren, dan nog staat het een coureur, of team, vrij om inkomsten te genereren via sponsoren. In dat geval zou Verstappen of Hamilton $ 5 miljoen ontvangen vanuit het team, maar Lewis nog 30 miljoen vanuit een andere BV van Mercedes-Benz en Verstappen via Red Bull zijn inkomen alsnog aanvullen tot het bedrag dat 'waard' zou zijn. De roep om een maximum salaris voelt aan als een communistisch model, waarin de rijken bestraft moeten worden voor hun succes. Het voelt onnatuurlijk en de vraag is wat het de Formule 1 zou brengen.
Meest gelezen