Ferrari is er dit seizoen maar druk mee: testen op het eigen testcircuit Fiorano. Voor de wintertests werd er gereden, na de de Grand Prix van Bahrein werd er getest en deze week klinken de V6-Turbomotoren opnieuw op het beroemde baantje. Maar waar is Ferrari zo druk mee als testen tijdens het seizoen verboden is? Dat wil zeggen: testen met de huidige Formule 1-bolides is verboden. Volgens de reglementen mogen teams wél testen met twee jaar oude, of zelfs oudere bolides. En dat is precies wat Ferrari volop doet. Opvallend is dat daarbij onder andere Carlos Sainz en Mick Schumacher worden ingezet. Wat hebben die te winnen met het testen van oude auto's? RacingNews365 vroeg het na bij Ferrari en het simpele antwoord luidt dat Ferrari vooral test 'omdat het kan'. De regels houden het in deze vorm niet tegen, Ferrari heeft 24/7 een circuit tot zijn beschikking en stiekem hoopt men dat iemand als Sainz er toch iets mee wint. Het daadwerkelijke rijden met de auto is daarbij van ondergeschikt belang. Veel meer zet het team op deze manier in op het Sainz meer en meer vertrouwd laten raken met het team en de procedures. Dat acht men geen overbodige luxe, nadat de wintertest van dit jaar met drie dagen werd ingekort, waarbij zandstormen de testdriedaagse ook nog eens behoorlijk hinderden. En als Ferrari op deze manier één of twee tienden wint bij bijvoorbeeld het uitvoeren van pitstops, is dat de test waard geweest.
Sowieso valt dit seizoen op dat de coureurs die dit seizoen van team zijn gewisseld niet direct het tempo van hun nieuwe teamgenoten kunnen volgen, terwijl je dat in verleden nog wel zag. Max Verstappen kende in 2016 nog een raketstart bij Red Bull, en in 2010 won Fernando Alonso redelijk eenvoudig zijn eerste GP voor Ferrari. De tijden zijn wat dat betreft iets veranderd. Voor de kosten hoeft Ferrari het sowieso niet te laten. Testwerkzaamheden met 'historische bolides' vallen reglementair buiten de budgetlimiet en zelfs als dat niet zo is, kan Ferrari de overweging om het toch te doen prima maken. De kosten vallen naar verluidt reuze mee met naar schatting 750 dollar voor een setje banden van Pirelli, die bovendien zo hard zijn dat ze vele ronden meegaan. De auto's zijn ondertussen 'ready to go'. Het grote voordeel dat Ferrari over andere teams heeft, is natuurlijk het voordeel van een eigen testcircuit. Nu zou je kunnen zeggen dat McLaren dan maar een circuit af moet huren om hetzelfde te doen, maar dan stuit McLaren alsnog op een groot probleem. Het team reed in de jaren hiervoor met Renault-motoren en als ze een twee jaar oude auto willen laten rijden, zullen ze aan moeten kloppen bij de Franse constructeur. Logischerwijs zal Renault er geen seconde over denken om McLaren in het zadel te helpen.
Meest gelezen