Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
tur
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
aze
fra
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
tur
aut
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
fra
gbr
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
aut
hun
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
gbr
bel
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
hun
nld
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
bel
ita
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
nld
rus
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
ita
sgp
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
jpn
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
sgp
usa
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
jpn
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
mex
aus
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
bra
sau
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
aus
are
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

Waarom Ferrari als enige Formule 1-team volop aan het testen is

Het Grand Prix-weekend in Imola ligt al dagen achter ons, maar sindsdien is er een constante stroom aan beelden van testende Formule 1-auto's. Wat Mercedes deed op maandag was duidelijk, dat team was bezig in opdracht van Pirelli, maar Ferrari?

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Ferrari is er dit seizoen maar druk mee: testen op het eigen testcircuit Fiorano. Voor de wintertests werd er gereden, na de de Grand Prix van Bahrein werd er getest en deze week klinken de V6-Turbomotoren opnieuw op het beroemde baantje. Maar waar is Ferrari zo druk mee als testen tijdens het seizoen verboden is?

Dat wil zeggen: testen met de huidige Formule 1-bolides is verboden. Volgens de reglementen mogen teams wél testen met twee jaar oude, of zelfs oudere bolides. En dat is precies wat Ferrari volop doet. Opvallend is dat daarbij onder andere Carlos Sainz en Mick Schumacher worden ingezet. Wat hebben die te winnen met het testen van oude auto's?

RacingNews365 vroeg het na bij Ferrari en het simpele antwoord luidt dat Ferrari vooral test 'omdat het kan'. De regels houden het in deze vorm niet tegen, Ferrari heeft 24/7 een circuit tot zijn beschikking en stiekem hoopt men dat iemand als Sainz er toch iets mee wint. Het daadwerkelijke rijden met de auto is daarbij van ondergeschikt belang.

Veel meer zet het team op deze manier in op het Sainz meer en meer vertrouwd laten raken met het team en de procedures. Dat acht men geen overbodige luxe, nadat de wintertest van dit jaar met drie dagen werd ingekort, waarbij zandstormen de testdriedaagse ook nog eens behoorlijk hinderden. En als Ferrari op deze manier één of twee tienden wint bij bijvoorbeeld het uitvoeren van pitstops, is dat de test waard geweest.

Sowieso valt dit seizoen op dat de coureurs die dit seizoen van team zijn gewisseld niet direct het tempo van hun nieuwe teamgenoten kunnen volgen, terwijl je dat in verleden nog wel zag. Max Verstappen kende in 2016 nog een raketstart bij Red Bull, en in 2010 won Fernando Alonso redelijk eenvoudig zijn eerste GP voor Ferrari. De tijden zijn wat dat betreft iets veranderd.

Voor de kosten hoeft Ferrari het sowieso niet te laten. Testwerkzaamheden met 'historische bolides' vallen reglementair buiten de budgetlimiet en zelfs als dat niet zo is, kan Ferrari de overweging om het toch te doen prima maken. De kosten vallen naar verluidt reuze mee met naar schatting 750 dollar voor een setje banden van Pirelli, die bovendien zo hard zijn dat ze vele ronden meegaan. De auto's zijn ondertussen 'ready to go'.

Het grote voordeel dat Ferrari over andere teams heeft, is natuurlijk het voordeel van een eigen testcircuit. Nu zou je kunnen zeggen dat McLaren dan maar een circuit af moet huren om hetzelfde te doen, maar dan stuit McLaren alsnog op een groot probleem. Het team reed in de jaren hiervoor met Renault-motoren en als ze een twee jaar oude auto willen laten rijden, zullen ze aan moeten kloppen bij de Franse constructeur. Logischerwijs zal Renault er geen seconde over denken om McLaren in het zadel te helpen.

Is Hamilton de 'Guus Geluk' van de Formule 1? En wat betekent de elfde overwinning van Max Verstappen voor zijn titelkansen? Genoeg om over na te praten in de RacingNews365 F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Mental Theo.

8 reacties

    x