Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Ferrari het 'illegale' Mercedes-trucje toe mag passen

Op de SF-23 van Ferrari zijn een aantal opvallende details te zien. De voorvleugel valt op door de onderdeeltjes die juist zijn verbannen door de FIA. Hoe zit dat nou?

In het slot van het afgelopen Formule 1-seizoen introduceerde Mercedes een nieuwe voorvleugel. Deze werd meegenomen naar de Grand Prix van de Verenigde Staten, maar de concurrentie vermoedde dat deze niet helemaal legaal was. Het ging om de zogeheten 'slotgap seperators' die tussen het bovenste en het middelste element van de voorvleugel zaten. Mercedes durfde het uiteindelijk niet aan om de voorvleugel in te zetten. Ze hadden het grijze gebied opgezocht en in de winter besloot de FIA ook de innovatie te verbieden.

Waarom werd het dan verboden? De voorvleugel was in strijd zijn met de geest van de reglementen, omdat deze voor meer vuile lucht zou zorgen, iets dat juist met behulp van de nieuwe technische reglementen in 2022 aanzienlijk werd verminderd. Uiteindelijk durfde Mercedes uit vrees voor protesten de voorvleugel dus niet in te zetten. Zelf claimde het team dat dit was om 'de luchtstromen beter langs de banden en de zijkant van de auto te leiden'. In de regels stonden echter dat deze onderdelen alleen primair gebruikt mochten worden voor 'mechanische of structurele redenen'. Een aerodynamisch voordeel mag een team niet als hoofddoel uit dit soort onderdelen halen. In de nieuwste technische reglementen is dit grijze gebied echter dichtgetimmerd en dus zal een vergelijkbare voorvleugel in 2023 niet te zien zijn op de Formule 1-grid.

Of toch niet?

Althans. Op dinsdag toonde Ferrari haar nieuwe bolide aan de wereld. En wat zagen we daar? Wederom enkele van die 'slotgap seperators'. Hoe zit dat nou? Een kijkje in de reglementen onthult wat er precies aan de hand is. In de nieuwste versie van de technische reglementen heeft de FIA een belangrijke zin weggehaald: For primarly mechanical, structural or measurement reasons , oftewel ' hoofdzakelijk voor mechanische, structurele of meettechnische doeleinden'. Het ontbreken van deze zin in de herziende reglementen betekent dat het onderdeel op de voorvleugel nu ook een aerodynamisch hoofddoel mag hebben. Zo lang het onderdeel een connectie is tussen twee vleugels en voldoet aan de dimensies die in de reglementen staan beschreven, is het onderdeel nu volledig legaal. Volgens de 'oude' reglementen was dit dus niet het geval. Als een dergelijk onderdeel dan een groter aerodynamisch doel heeft op de auto dan dat het een structureel doel heeft (het vasthouden van twee vleugels bijvoorbeeld), dan was het volgens de oude regels illegaal. Met de veranderde reglementen is de kans dus ook aanwezig dat de omstreden voorvleugel van Mercedes nu wél legaal wordt bevonden, mits ze zich houden aan de verder beschreven dimensies.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje