Na de derde vrije training werd Lewis Hamilton op het matje geroepen bij de FIA voor het mogelijk negeren van gele vlaggen. Even leek het erop dat de Mercedes-coureur een straf zou krijgen, want twee weken eerder in Qatar kreeg titelrivaal Max Verstappen een gridstraf van vijf plaatsen voor ogenschijnlijk hetzelfde geval. Toch kwam Hamilton weg zonder een straf. Beide heren werden verdacht van het 'negeren van dubbele gele vlaggen', maar de incidenten waren niet hetzelfde. Om uit te leggen waarom Verstappen wel een gridstraf kreeg en Hamilton niet, leggen we de twee incidenten naast elkaar.
De straf van Verstappen
Tijdens de slotfase van de kwalificatie in Qatar moest Pierre Gasly zijn bolide parkeren op het lange rechte stuk. De AlphaTauri-coureur kreeg een klapband en stopte zijn auto op een relatief veilige plek naast de racelijn. Een stilstaande auto is natuurlijk een logische reden voor de marshals om met de gele vlaggen te zwaaien. Dit gebeurde ook. Op het lange rechte stuk zwaaide een van de marshals met dubbele gele vlaggen. Op het lange rechte stuk was dit voor Verstappen te zien, maar hij minderde geen vaart. De Nederlander reed voorbij aan de geparkeerde bolide van Gasly én voorbij aan de marshal met de dubbele gele vlaggen, waardoor de FIA niets anders kon dan een gridstraf uitdelen. Veiligheid is enorm belangrijk in de F1 en een straf voor het negeren van een onveilige situatie is dan ook een logische zet.
Wat gebeurde er bij Hamilton?
De gele vlaggen-situatie bij Hamilton op het circuit van Jeddah was een compleet ander verhaal. Feitelijk gezien was er een korte dubbele gele vlag op een deel van het circuit waar de Mercedes-coureur op dat moment aan het rijden was, maar Hamilton had deze melding vrijwel niet kunnen zien. Dit kwam door een aantal factoren. Ten eerste werd er slechts één seconde met de dubbele gele vlag 'gezwaaid', al was dit fysiek niet te zien bij een marshal. Ook op het dashboard van Hamilton was er geen melding van een gele vlag. Naast het circuit was er wel een melding te zien van een gele vlaggen-situatie, maar omdat dit slechts een seconde duurde, kon de Brit hier nauwelijks op reageren. Daarnaast is het heel goed mogelijk dat Hamilton de gele vlag helemaal niet gezien heeft. Er was bovendien geen gecrashte coureur of puin op het circuit, dus er was niet echt een aanleiding om vaart te minderen. Omdat de gele vlag zo kort werd 'gezwaaid' en de veiligheid in deze situatie niet in het geding was, besloot de FIA dat er geen straf nodig was bij Hamilton.
Handelt de FIA oneerlijk?
De FIA behandelt elke zaak onafhankelijk van elkaar. Natuurlijk wordt er wel gekeken naar vergelijkbare incidenten, maar alle incidenten verschillen toch weer iets van elkaar. In het geval van Verstappen was er duidelijk een dubbele gele vlag te zien én stond Gasly stil op het lange rechte stuk. Daarbij is het logisch om vaart te minderen. Bij Hamilton was er vrijwel geen indicatie om vaart te minderen, want een gele vlag die een kleine seconde op een bordje knippert is al snel over het hoofd te zien. Bovendien stond er bij Hamilton geen Gasly - of een andere coureur - stil op het asfalt van Jeddah. Het is hierbij dus logisch dat de FIA coulanter is dan bij gevallen waar duidelijk wél met een gele vlag (of meerdere) gezwaaid moet worden.
En de straf voor het incident met Mazepin?
Hier zijn Hamilton en Mercedes wel voor bestraft. Een boete van 25.000 euro voor Mercedes en een reprimande op naam van Hamilton. Op het Corniche Circuit is het managen van verkeer lastig, want er is weinig ruimte om aan de kant te gaan voor een coureur die op dat moment bezig is met een snelle ronde, zoals Nikita Mazepin tijdens het incident met Hamilton. De FIA oordeelde dat voornamelijk het team fout zat, want het is aan Mercedes om Hamilton te waarschuwen dat er een coureur nadert op hogere snelheid. Hiervoor heeft het team een boete gekregen. Hamilton komt ondertussen weg met een reprimande, zijn tweede van het seizoen. Met drie reprimandes krijgt de coureur wél een straf, dus helemaal ongeschonden komt hij niet weg. Het was echter grotendeels niet de fout van Hamilton, maar volgens de FIA 'miscommunicatie bij het team', want via de boordradio had Hamilton beter geïnstrueerd moeten worden. Er is in beide gevallen bij Hamilton dus geen sprake van partijdigheid of stewards die in het voordeel van Mercedes oordelen, maar gewoon compleet verschillende situaties dan bij Verstappen in Qatar.
Meest gelezen