Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom het DAS-systeem nu nog wel is toegestaan, maar volgend jaar niet meer

Het DAS-systeem werd niet één keer, maar wel twee keer verboden. Het toont hoe snel de FIA eigenlijk van het vernuftige uitvinding van Mercedes af wil. Maar waarom?

Toen Mercedes opeens het DAS-systeem 'showde' tijdens de wintertests op Barcelona was het hét gesprek van de dag. Het systeem waarmee men de stand van de wielen kan bijstellen door aan het stuur te trekken of het juist weer in positie te duwen, was hoogst vernuftig, daar was iedereen het wel over eens. Maar legaal? Daar was men het onderling niet over eens. Helmut Marko riep direct dat het verboden was, omdat het, zij het marginaal, de rijhoogte van de auto veranderde. Mercedes oordeelde dat het legaal was, maar belangrijker nog, de FIA was het met Mercedes eens. Sterker nog, Mercedes had het bestuursorgaan op voorhand op de hoogte gesteld van waar het mee bezig was. De FIA was geen fan van het idee, maar kon in de reglementen geen passage vinden die het DAS-systeem als illegaal zou bestempelen. Op het moment dat er in Barcelona nog getest werd, stond echter in het reglement voor 2021 wel al een nieuwe paragraaf (10.4.2) te lezen: "The re-alignment of the steered wheels must be uniquely defined by a monotonic function of the rotation of a single steering wheel about a single axis. Furthermore, the inboard attachment points of the suspensions members connected to the steering system must remain a fixed distance from each other and can only translate in the direction normal to the car centre plane."

De stand van de wielen mag dus door maar één functie van het stuur worden bepaald (in dit geval de roterende functie van het stuur), waarbij de afstand van de voorwielen tot elkaar te allen tijde gelijk moet blijven. Met deze nieuwe regel wordt DAS dus uitgebannen, maar pas vanaf 2021, omdat het systeem op korte termijn niet in strijd met de regels was. Nu was het echter zo dat om kosten te besparen in roerige coronatijden de introductie van compleet nieuwe Formule 1-bolides werd uitgesteld tot 2022. Het huidige technische reglement zou dan in stand blijven tot en met 2021. 'Aha!', moet Mercedes gedacht hebben. 'Langer voordeel van DAS!'. Men kwam bedrogen uit. Dezelfde paragraaf werd opnieuw opgenomen in het reglement voor 2021. DAS werd voor de tweede keer met het oog op 2021 verboden. Had de FIA DAS niet opnieuw verboden, dan was het voor de teams aantrekkelijk geweest om toch maar eens aan de slag te gaan met een eigen versie van het systeem. Zeker als de introductie van de nieuwe generatie bolides nog verder uitgesteld zou worden tot 2023 of zelfs nog later, zou een team daar baat bij hebben. Maar daar gaan enorme ontwikkelkosten mee gepaard, en de nieuwe regels werden juist uitgesteld om, jawel, kosten te besparen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"