De kans dat jij binnen luttele seconden op de 300 kilometer per uur zit, achten we niet heel groot, maar de prestaties van de gemiddelde personenauto van nu doen al bijna niet meer onder voor de prestaties van de supercars van pak 'm beet dertig jaar geleden. De auto-industrie is voortdurend in ontwikkeling, mede ingegeven door de innovaties op het hoogste autosportniveau. Met name op het gebied van veiligheid heeft de reguliere auto-industrie veel aan de autosport te danken. De monocoques, de veiligheidsstructuren die in de Formule 1 ooit werden geïntroduceerd, zijn inmiddels gemeengoed in personenauto's, zij het in het gedaante die toestaat meerdere passagiers te vervoeren. In een wereld waarin duurzaamheid een steeds prominentere rol speelt, lift de automobielbranche mee op de ontwikkelingen van hybridetechnologieën die in de Formule 1 hoogtij vieren. In de auto's van nu zitten hele KERS-systemen verborgen en is het vaak een kwestie van tijd voordat de steeds efficiëntere brandstoffen die worden ontwikkeld voor de F1 ook door jouw motor stromen. Vrijwel nergens wordt zoveel onderzoek gedaan naar aerodynamica als in de Formule 1. De teams laten de windtunnel het liefst 24/7 draaien. De gemiddelde bestelwagen is geen voorbeeld van aerodynamisch vernuft, maar de sportwagenmarkt leert wijze lessen van de Formule 1. Er zijn zelfs auto's te verkrijgen met volledige DRS-achtige systemen. Kijk de volgende keer dat je in je auto stapt eens wat voor banden er onder je wagen liggen? Zijn het Pirelli's? Bridgestones? Michelins wellicht? Het zijn allemaal merken die hun sporen hebben verdiend in de Formule 1, het snelste onderzoekslab ter wereld.
Meest gelezen