Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom maakt Formule 1 gebruik van weegbrug tijdens sessies?

Sebastian Vettel kon niet geloven wat hem overkwam tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië. De Duitse Ferrari-coureur werd aan het begin van het tweede kwalificatiesegment naar de weegbrug gesommeerd en was daar duidelijk niet over te spreken.

Zuchtend en schreeuwend zat de viervoudig wereldkampioen achter het stuur, terwijl hij druk handgebaren maakte naar de aanwezige FIA-officials. Vettel wilde maar wat graag zijn kwalificatie voortzetten, maar ontsnappen aan de weegbrug zat er niet in.

Hoe zit dat nu precies? De wedstrijdleiding houdt zich het recht voor om elke Formule 1-bolide tijdens een sessie, met uitzondering van de race zelf, op elk moment te kunnen wegen. Op deze manier wil men controleren of niemand onder het minimumgewicht rondrijdt. Dat Vettel in het tweede kwalificatiesegment op Braziliaanse bodem werd aangewezen, had met puur toeval te maken. Tijdens een sessie kan de wedstrijdleiding bepalen om een rijder, als deze de pits opzoekt, naar de weegbrug te sturen. De weegbrug is het eerste wat een rijder tegenkomt als hij op weg is naar zijn eigen garage: deze is namelijk vooraan in de pitstraat gelegen. Als de wedstrijdleiding een coureur naar de weegbrug wil sturen, dan wordt het licht aan het begin van de pitstraat op rood gezet op het moment dat de coureur in kwestie aan komt rijden. De coureur die voor het rode licht komt te staan moet te allen tijde gehoorzamen. Doet deze dat niet, dan wordt hij gediskwalificeerd (kwalificatie) of wordt er een gridstraf uitgedeeld (vrije trainingen). De keuze wordt compleet willekeurig gemaakt. Een computer wijst aan welke van de op het circuit aanwezige coureurs naar de weegbrug moeten komen. Aldaar wordt in een korte tijd de wagen op vier afzonderlijke weegschalen geduwd door de aanwezige officials.

Elk van de vier banden staat op één weegschaal. Zo kan men het totaalgewicht meten, als ook de druk die op elke kant staat. De achterkant van de wagen is logischerwijs iets zwaarder, door de plaatsing van de motor. Het zwaartepunt van de bolide ligt daarom ook niet centraal, maar iets naar achteren. De wedstrijdleiding noteert alle details en wil op deze manier voorkomen dat er op welke manier dan ook, vals wordt gespeeld. Dat Vettel zo pissig werd, had met de omstandigheden te maken. De Ferrari-rijder was in Q2 op supersofts naar buiten gereden en kreeg van zijn team te horen dat er nét genoeg tijd zou zijn om een strategische wissel naar softs te maken en een ronde te rijden, voor het zou gaan regenen. De tijd die op de weegbrug verloren ging, zou een vitale rol kunnen spelen in het nauwe tijdschema dat Vettel op de baan had. Uiteindelijk kon Vettel nog net een rondje op het droge asfalt rijden en ging hij door naar Q3. In de race mocht de Duitser, overigens zonder al teveel tactisch succes, op softs starten. Overigens heeft de wedstrijdleiding haar lessen getrokken uit het voorval met Vettel. Vanaf de GP van Abu Dhabi zullen rijders niet meer naar de weegbrug worden geroepen, als men tijdens een kwalificatie te maken heeft met wisselende weersomstandigheden.

Viaplay
x
Live Kwalificatie Formule 1 GP China 2024