Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Raikkonen de Grand Prix van Italië niet kon winnen

De tifosi konden zaterdagmiddag rond de klok van vier hun geluk niet op. Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel hadden een onvervalste één-twee gescoord in de kwalificatie en mochten zodoende de Grand Prix van Italië vanaf de voorste startrij aanvangen. Een Ferrari-zege zat er op zondag echter niet in.

Eén van de problemen waar Raikkonen, de enig overgebleven hoop van de Ferrari-fans voor een overwinning nadat Vettel in de eerste ronde achterstevoren was komen te staan, mee kampte, was de staat waarin zijn tweede set banden verkeerde. Wie het rubber van de Fin na afloop van de wedstrijd heeft gezien kan beamen: de Pirelli’s waren he-le-maal af. Had Raikkonen nog een rondje of twee door moeten rijden, dan had de band waarschijnlijk vaarwel gezegd.

Nu is het toch op zijn zachtst gezegd vreemd te noemen dat Ferrari twee maanden geleden nog spekkoper was op de Red Bull Ring, en op Monza rubbertechnisch door de mand valt. Weet u het nog? In de door Max Verstappen gewonnen Grand Prix van Oostenrijk kregen Hamilton en Daniel Ricciardo te maken met behoorlijke bandenproblemen. Ferrari-coureurs Raikkonen en Vettel hadden echter nergens last van, om zo naar de plaatsen twee en drie te rijden. Er is in twee maanden tijd heus niet zoveel veranderd dat Ferrari nu ineens problematisch met het rubber omgaat en de Mercedessen de nieuwe bandenfluisteraars zijn. Een aantal factoren komen naar voren. Factor één is dat Raikkonen lange tijd tegen de achtervleugel van Mercedes-wingman Valtteri Bottas aan moest kijken. Anno 2018 komt er veel verstoorde lucht achter de Formule 1-wagens weg en zodoende was de weg die Raikkonen zich moest banen, een lastigere dan waar Hamilton het bijvoorbeeld mee te stellen had. De Brit had lange tijd niets voor zich en kon dus ongestoord zijn banden controleren. De ‘dirty air’ van Bottas’ wagen maakte het moeilijk voor Raikkonen om snaarstrakke lijnen te rijden. Een veelgehoord argument is dat Raikkonen na zijn stop (van supersoft naar soft) het rubber heeft mishandeld. De Fin reed een aantal bijzonder snelle ronden en zijn strategie leek te werken – immers, Hamilton reed voor de stop binnen twee seconden van de Ferrari en had na zijn stop meer dan zes seconden achterstand. De combinatie snelle ronden én het effect van de verstoorde lucht van Bottas’ wagen deden de zachte banden van Raikkonen veel schade. Een onderschatte, maar zeker belangrijke factor is het gemis aan trainingsronden. De eerste vrije training, die op vrijdagochtend werd gehouden, werd een groot waterballet. Prachtig voor de televisiekijker, minder voor de datavergaring. De rijders hebben vrij weinig aan de openingssessie van het weekend gehad. In de tweede vrije training was er oponthoud, doordat Marcus Ericsson zijn megaklapper beleefde. De combinatie van deze drie factoren zette een streep door de winstkansen van Raikkonen, die uiteindelijk genoegen moest nemen met een tweede plaats. Het zal Hamilton een zorg zijn: hij mocht wederom vijfentwintig punten bijtellen en zag titelrivaal Vettel bovendien slechts vierde worden.

Viaplay
x
Live Sprintrace Formule 1 GP China 2024