Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Red Bull geen protest in zal dienen tegen Mercedes’ achterwielophanging

Gedurende het weekend van de Formule 1 Grand Prix van de Verenigde Staten werd er veel gesproken over de achterwielophanging. Christian Horner repte er voor het eerst over toen hij het had over 'het systeem', dat Mercedes geen windeieren zou leggen. Toch komt er geen protest vanuit Red Bull.

Onboordbeelden van de Grand Prix van de Verenigde Staten laten zien dat de achterwielophanging van Mercedes flink doorbuigt naarmate de druk op die ophanging toeneemt. Daardoor komt de auto lager te liggen, is er sprake van minder drag en kunnen er dus hogere topsnelheden worden gehaald. Het is een systeem dat op veel F1-auto's terug te vinden is, maar bij Mercedes extreme resultaten lijkt te laten zien. Toch ziet Christian Horner geen reden om aan te kloppen bij de FIA met een protest tegen het systeem: "We denken niet dat het illegaal is. Het is iets dat al vele langer gebruikt wordt. We hebben in het verleden al vaker gezien bij Mercedes, maar het mag duidelijk zijn dat we in Turkije een wel heel extreme versie daarvan hebben gezien", aldus Horner ten overstaan van onder andere RacingNews365. Mercedes kon het systeem op COTA naar verluidt niet in dezelfde 'extreme' mate inzetten, vanwege de vele hogesnelheidsbochten. Het verlies aan downforce zou op die punten onwenselijk, maar circuits als Mexico en Brazilië zouden zich misschien meer lenen om het systeem op een zelfde manier als in Turkije in te zetten. Nogmaals gevraagd of Horner dan zal overwegen een protest in te dienen, zeker als Red Bull daardoor terrein verliest op Mercedes, blijft Horner bij zijn standpunt.

"Absoluut geen reden toe"

"We hebben sowieso nooit gezegd dat het niet legaal zou zijn. Om die reden zien we absoluut geen reden om protest aan te tekenen. Maar het is waar dat het een groter effect zal hebben op het ene circuit dan op het andere. hier was het effect ervan minder krachtig, maar op een circuit als Jeddah bijvoorbeeld kan het weleens heel effectief zijn." Mercedes gaf zelf gedurende het weekend aan dat het een 'gehomologeerd' (goedgekeurd) onderdeel van de ophanging is en ook Ferrari gaf aan dat een dergelijk systeem al jaren deel uitmaakt van de ontwerpfilosofie van Ferrari. Ook de regels lijken het trucje toe te staan. In artikel 10 van het technische reglement staat het volgende. 'De achterwielophanging moet zo zijn afgesteld dat de manier waarop deze reageert alleen te maken heeft met de druk die er op wordt uitgeoefend.' Sls je die laatste regel leest, en de uitleg van het 'trucje' er naast legt, dan lijkt dit inderdaad te mogen volgens de regels.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"