Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom Sebastian Vettel zondag drie startplaatsen moet inleveren

‘Te weinig gas geminderd tijdens een rodevlagsituatie’, is de officiële lezing waarom Sebastian Vettel zondag tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten niet vanaf zijn eigenlijke startplaats mag vertrekken. Maar wat heeft de Duitser nu precies verkeerd gedaan?

De reglementen zijn duidelijk: zodra er een VSC-fase is of er een rode vlag wordt getoond op het circuit, moeten de coureurs op de baan zich aan een deltatijd houden. Dat betekent dat ze één keer per minisector van het gas moeten gaan, om tijd te verliezen.

Formule 1-circuits zijn opgedeeld in drie sectoren. Tijdsectoren, welteverstaan. In sectoren één en twee kan de televisiekijker of de volger van de live timing zien hoe snel de coureur onderweg is, om na sector drie een eindtijd te zien. Voor de baancommissarissen en de wedstrijdleiding is de baan echter veel groter dan die drie sectoren: zij verdelen het circuit onder in twintig minisectoren.

Per baancommissarissenpost eindigt een minisector. Dat is handig voor de marshals, die direct weten met welke vlag ze moeten zwaaien of welk signaal er doorgegeven moet worden. Details zijn eenvoudiger te begrijpen als de baan in meerdere sectoren is opgedeeld. ‘Wagen staat stil in minisector 15’ is duidelijker dan ‘Wagen staat stil in tijdsector 3’.

In het geval van een VSC of een code rood krijgen de coureurs een deltatijd op hun stuur, een minimale rondetijd die ze onder de geneutraliseerde omstandigheden moeten rijden. Gaan ze sneller, dan volgt er een straf. Tot zover is het prima te begrijpen, maar als Vettel duidelijk van het gas af is gegaan, waarom heeft hij dan een straf?

De Duitser heeft zich in minisector 9 niet aan de regels gehouden. In elk van de minisectoren moet minstens één keer dusdanig van het gas zijn gegaan, dat de rijder boven de deltatijd uitkomt. Zo wil de wedstrijdleiding voorkomen dat er slimmeriken zijn die voordeel behalen uit de remafstand. Vettel is tijdens de code rood in de eerste vrije training in minisector 9 niet boven de deltatijd uitgekomen en daarom is hij bestraft.

Iets soortgelijks gebeurde met Esteban Ocon in Japan en bij Daniel Ricciardo in Australië. Beide rijders kregen eveneens een gridstraf van drie plaatsen. Vettel noemde het systeem naderhand ‘te moeilijk en bovendien gevaarlijk’. De Duitser stelde dat hij juist heel zorgvuldig te werk was gegaan met het remmen, omdat hij niet wist of er iemand achter hem reed. “Als ik meteen vol in de remmen kleun, dan kan ik zomaar een groot probleem veroorzaken.”