Dat de Racing Point RP20 een nagenoeg één-op-één kopie is van de Mercedes W10, is inmiddels wel duidelijk. Het Britse team heeft niet onder stoelen of banken gestoken dat hun nieuwste creatie beïnvloed is door de winnende Formule 1-bolide van 2019, maar benadrukt dat het 'kopiëren' louter op basis van foto's is gebeurd. Al meteen aan het begin van het voorseizoen, tijdens de testdagen in Barcelona, uitte Renault haar onvrede over deze gang van zaken. In verloop van tijd voegden andere teams zich in het Renault-kamp, door uit te spreken dat de handelswijze van Racing Point niet goed was voor de sport. Toch was het alleen Renault dat aan het begin van het seizoen twee maal in protest is gegaan tegen de Formule 1-bolide van Racing Point. Waarom alleen zij, als ook andere teams kritisch zijn? Tekst gaat verder onder de afbeelding
Acht andere teams zijn er nog over die in protest hadden kunnen gaan tegen Racing Point. De meest logische afvaller is natuurlijk Mercedes, wiens bolide gekopieerd zou zijn. Bovendien is Racing Point een van de klantenteams van Mercedes, aan wie het motoren, versnellingsbakken en meer levert. Verder houdt ook Williams zich als klantenteam van Mercedes logischerwijs stil. McLaren, dat vanaf volgend jaar met Mercedes-motoren aan de slag gaat, houdt zich eveneens afzijdig. Dat geldt ook voor Red Bull en AlphaTauri. Ook tussen de huidige AlphaTauri AT01 en de Red Bull RB15 zijn namelijk veel overeenkomsten te vinden . Hoewel Racing Point misschien een bedreiging kan vormen voor Red Bull dankzij het kopiëren, is Red Bull niet in protest gegaan. Bovendien gaf Helmut Marko al aan dat de volgende AlphaTauri een Red Bull-kopie zal zijn als blijkt dat Racing Point legaal heeft gehandeld. Voor Ferrari en Haas geldt hetzelfde. De brake ducts, waar in het onderzoek naar Racing Point de nadruk op ligt, lijken bij Haas ook verdacht veel op die van Ferrari van afgelopen jaar. Daarmee volgt Haas eigenlijk gewoon in het spoor van Racing Point, zo lijkt het, waardoor het logisch is dat zij en ook Ferrari het van een afstandje bekijken. Alfa Romeo, eveneens een klantenteam van Ferrari, volgt het voorbeeld van de grote baas Ferrari en neefje Haas. Op die manier bleef alleen Renault over. Dat team dacht er geen moment over na om in protest te gaan, en deed dat dus ook aan het einde van de tweede Grand Prix-weekend in Oostenrijk. Een week eerder vonden ze het niet netjes, omdat het seizoen net weer van start was gegaan en de FIA daar veel moeite in had gestopt. Uit respect wachtten ze een week. Racing Point is een van de grote concurrenten van Renault, dat afgelopen jaar nog achter de Fransen eindigde. Dat het Britse team nu met behulp van de Mercedes-kopie Renault voorbij is gestreefd in de pikorde, ligt logischerwijs niet lekker bij de bazen van Daniel Ricciardo en Esteban Ocon. De punten die Racing Point kwijt kan raken als het protest van Renault niet wordt afgewezen, kunnen aan het einde van de rit wel eens de doorslag geven tussen of Renault vierde, vijfde of zesde wordt. Daarnaast heeft Renault ook nog een ander appeltje te schillen met Racing Point. Na afloop van de Grand Prix van Japan in 2019 ging Racing Point namelijk succesvol in protest tegen het remsysteem van het Franse team. Het systeem bepaalde automatisch de rembalans van Renault gedurende een ronde, zodat de coureurs dat niet meer hoefden te doen. Dat was tegen de regels en Renault moest toen een aantal punten inleveren en aanpassingen doorvoeren. Een uitspraak in de zaak tegen de brake ducts van de RP20 wordt binnen enkele weken verwacht. Waarom juist dat onderdeel het onderwerp van discussie is en wat de mogelijke gevolgen zijn voor Racing Point en mogelijk Mercedes, lees je hier.
Meest gelezen