Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom sterke kwalificatie Renault en Sauber dwars kan zitten

Nico Hülkenberg en Carlos Sainz kwalificeerden zich als zevende en achtste voor de Grand Prix van Mexico, de Renault-coureurs bezetten zodoende de vierde startrij. Achter hen sluit het Sauber-duo Charles Leclerc en Marcus Ericsson aan.

Een goede kans om punten te scoren, zo zou je zeggen. Niets is echter minder waar, met name voor de mannen van Sauber. Het viertal moet namelijk starten op de hypersofts, een compound die alle coureurs maar wat graag vermijden.

In de Grand Prix van Singapore was voor het eerst pijnlijk duidelijk zichtbaar hoeveel leed de teams achter de gebruikelijke top drie hebben van een plaatsing in het derde kwalificatiesegment, als er rubber wordt gebruikt wat snel slijt. Van de mannen die op de plaatsen zeven, acht, negen en tien startten, haalde slechts de nummer tien (Hülkenberg) een puntje. Gezien het tempo dat Renault in Mexico heeft weten te overleggen lijkt een score voor Hülkenberg en Sainz binnen de mogelijkheden te liggen. Een groot nadeel is echter dat het tweetal waarschijnlijk nog voor de tiende ronde van de 71 ronden tellende race, en misschien nog wel veel eerder, naar binnen moet komen voor nieuw rubber. Daardoor komen de twee waarschijnlijk terug in het verkeer. In Singapore liep Sergio Pérez een puntenfinish mis doordat hij vroeg binnen moest komen. De Mexicaan kwam vast te zitten achter Sergey Sirotkin, die omdat hij buiten de top tien was gestart een vrije bandenkeuze had. Ook de nummer acht, Romain Grosjean, zat vast achter nog niet gestopte concurrenten. Force India heeft geleerd van het drama in Singapore en liet Pérez en Esteban Ocon daarom niet met hypersofts rijden in Q2. De Mexicaanse thuisrijder en zijn Franse collega starten daarom respectievelijk op de plaatsen dertien en elf, maar kunnen in principe veel langer doorrijden dan de Renaults en de Saubers. Force India's bedoeling is om zoveel mogelijk tijd te winnen als Hülkenberg, Sainz, Leclerc en Ericsson in het verkeer vast komen te zitten. Kijk dus niet vreemd op als Force India, als er niets vreemds gebeurt, met beide wagens in de punten terecht komt. Anderzijds is het tempo van Renault wel bijzonder behoorlijk, toch kunnen Hülkenberg en Sainz significant tijdverlies oplopen na hun eerste pitstop.

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin