Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom sterke kwalificatie Renault en Sauber dwars kan zitten

Nico Hülkenberg en Carlos Sainz kwalificeerden zich als zevende en achtste voor de Grand Prix van Mexico, de Renault-coureurs bezetten zodoende de vierde startrij. Achter hen sluit het Sauber-duo Charles Leclerc en Marcus Ericsson aan.

Een goede kans om punten te scoren, zo zou je zeggen. Niets is echter minder waar, met name voor de mannen van Sauber. Het viertal moet namelijk starten op de hypersofts, een compound die alle coureurs maar wat graag vermijden.

In de Grand Prix van Singapore was voor het eerst pijnlijk duidelijk zichtbaar hoeveel leed de teams achter de gebruikelijke top drie hebben van een plaatsing in het derde kwalificatiesegment, als er rubber wordt gebruikt wat snel slijt. Van de mannen die op de plaatsen zeven, acht, negen en tien startten, haalde slechts de nummer tien (Hülkenberg) een puntje.

Gezien het tempo dat Renault in Mexico heeft weten te overleggen lijkt een score voor Hülkenberg en Sainz binnen de mogelijkheden te liggen. Een groot nadeel is echter dat het tweetal waarschijnlijk nog voor de tiende ronde van de 71 ronden tellende race, en misschien nog wel veel eerder, naar binnen moet komen voor nieuw rubber. Daardoor komen de twee waarschijnlijk terug in het verkeer.

In Singapore liep Sergio Pérez een puntenfinish mis doordat hij vroeg binnen moest komen. De Mexicaan kwam vast te zitten achter Sergey Sirotkin, die omdat hij buiten de top tien was gestart een vrije bandenkeuze had. Ook de nummer acht, Romain Grosjean, zat vast achter nog niet gestopte concurrenten.

Force India heeft geleerd van het drama in Singapore en liet Pérez en Esteban Ocon daarom niet met hypersofts rijden in Q2. De Mexicaanse thuisrijder en zijn Franse collega starten daarom respectievelijk op de plaatsen dertien en elf, maar kunnen in principe veel langer doorrijden dan de Renaults en de Saubers. Force India's bedoeling is om zoveel mogelijk tijd te winnen als Hülkenberg, Sainz, Leclerc en Ericsson in het verkeer vast komen te zitten.

Kijk dus niet vreemd op als Force India, als er niets vreemds gebeurt, met beide wagens in de punten terecht komt. Anderzijds is het tempo van Renault wel bijzonder behoorlijk, toch kunnen Hülkenberg en Sainz significant tijdverlies oplopen na hun eerste pitstop.