Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen en collega's over de radio soms zo heftig reageren

Regelmatig zijn de coureurs als scheldend over de teamradio te horen wanneer hen iets niet zint. Maar waarom zijn ze na de race dan juist vaak de rust zelve als ze eerst in de bolide zo heftig reageren?

In bijna iedere Grand Prix-weekend zijn er meerdere coureurs die zich even helemaal laten gaan via de teamradio. Al vaak was het Yuki Tsunoda die zijn emoties even niet in bedwang kon houden - waarvoor Red Bull een psycholoog voor hem inhuurde - maar ook andere coureurs hebben/hadden er een handje van. Zo is bijvoorbeeld Max Verstappen niet altijd de rust zelve wanneer hij in de Formule 1-bollide zit; vooral in zijn eerste jaren in de koningsklasse van de autosport. Maar een psycholoog vindt de nuchtere Nederlander maar niks. Maar hoe komt het dat de emoties soms zo enorm hoog oplopen bij Tsunoda, Verstappen en vele andere coureurs wanneer ze in bolide zitten? In een vragenrondje van de media, waaronder RacingNews365, wordt aan verschillende coureurs deze vraag voorgelegd.

Waarom de emoties soms zo hoog oplopen

Kevin Magnussen, die in het verleden hier en daar nogal kwaad uit de hoek kon komen, geeft als eerste antwoord op de vraag: "Ik heb zeker het gevoel dat ik een emotioneler persoon ben in de auto dan dat ik buiten de auto ben. Ik denk dat dat om verschillende redenen goed is en logisch is. Het ligt een beetje aan de situatie; je kunt geïrriteerd raken, maar ook enorm enthousiast worden." Verstappen deelt deze ervaring en geeft aan dat het te maken heeft met het zo goed mogelijk willen presteren. "Ik word soms nog steeds een beetje boos via de radio. Dat gebeurt meer op de momenten dat iets niet goed gaat, als iets slecht wordt uitgevoerd of als er problemen zijn. Het is ook omdat ik geef om wat ik presteer dat weekend", vertelt de Nederlander. "Als er een dag komt dat ik niet meer kwaad wordt om dit soort dingen, dan ben ik niet meer geïnteresseerd in de sport."

Het vinden van de juiste balans

Zelfs één van de rustigste coureur van de grid vind het soms lastig om kalm te blijven in de F1-bolide. "Het is niet makkelijk om kalm te blijven in verhitte situaties in de auto", vertelt Esteban Ocon. "Je weet dat het op dit soort momenten alles of niets is." "Ik heb in het verleden veel gewerkt aan het leren omgaan met de druk, zelfs voordat ik in de Formule 1 kwam. Het belangrijkste is hoe je na zo'n situatie ermee omgaat." Carlos Sainz liet onlangs zien de juiste balans te vinden tijdens de Grand Prix van Groot Brittannië toen hem werd gevraagd om zijn teamgenoot een voorsprong te geven, maar hier tegenin ging. "Je moet ervoor zorgen dat je je punt maakt, maar er zijn ook andere momenten waarop je je team kalmte en vertrouwen moet geven." "Ik denk dat het geen kwaad kan om soms een beetje te uitgelaten te zijn via de radio om je punt te maken. Het gaat om de balans. Ik herinner me mijn eerste jaren in de Formule 1 nog. Ik kon soms te kalm zijn via de radio, waardoor ik mijn punt niet wist te maken, maar ik kon ook te heftig reageren, waardoor er ook geen touw aan vast te knopen was."

Viaplay
# Coureur Punten
# Team Punten
Volledige stand
x
Ophef in F1-paddock Vermeende berichten van Horner gelekt naar F1-bazen en media