Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Waarom Verstappen en Red Bull geen straf kregen in GP Hongarije

Red Bull verbrak afgelopen weekend op de startgrid opzichtig de basisregel dat er tussen de kwalificatie en de race onder de parc ferme-regels niet aan de auto gesleuteld mag worden. Toch was er nooit sprake van een straf voor Max Verstappen en zijn team. Hoe zit dat?

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Vanaf het moment dat een Formule 1-auto in Q1 de pits wordt uitgestuurd, zijn de parc ferme-regels voor die inschrijving van kracht. Er mag tot aan de start van de race niet meer aan de auto worden gesleuteld, op een paar banale setup-wijzigingen en bijvoorbeeld de hoeveelheid brandstof na. Red Bull repareerde echter de de hele voorkant van de Max Verstappens RB16. Na zijn crash in de verkenningsronde moest de voorvleugel vervangen worden en de wielophanging in allerijl gerepareerd.

Daarmee verbrak Red Bull de basisregel dat je niet aan de auto mag sleutelen, maar voor praktisch alle regels in de Formule 1 gelden mitsen, maren en uitzonderingen. Het sportieve reglement schrijft voor dat je inderdaad de auto nauwelijks mag aanraken, maar somt vervolgens een lange lijst met uitzonderingen op onder paragraaf 34.2.

In subparagraaf 34.2.u (dat geeft maar eens aan hoeveel uitzonderingen er zijn) staat het volgende te lezen: 'Repair of genuine accident damage'. Vrij vertaald: het repareren van noemenswaardige schade opgelopen door een crash mag gerepareerd worden, niet in de laatste plaats om de veiligheid van de auto te kunnen waarborgen.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Red Bull zat wat dat betreft dus safe. Nu was het enkel nog een kwestie de auto binnen de voorgeschreven tijdslimieten te repareren. Het vijf minuten-signaal was daarbij leidend. Het reglement schrijft immers voor dat op dat moment alle vier de wielen onder de auto moeten zitten en dat het teampersoneel op dat moment aanstalten moet maken om de grid te verlaten. Op het moment dat bij het vijf minuten-signaal nog niet alle wielen op Verstappens RB16 hadden gezeten, had hij inderdaad een straf gekregen.

Zover kwam het dus niet, want de geprezen Red Bull-monteurs trokken met nog een kleine halve minuut voor het genoemde signaal de laatste hand van de auto. Red Bull had gedaan wat velen voor onmogelijk hadden gehouden, en bovendien binnen de kaders van alle regels, iets dat wedstrijdleider Michael Masi na de race bevestigde.

Op de vraag of er ooit sprake was van een straf voor Verstappen en Red Bull, antwoordt hij ten overstaan van onder andere RacingNews365 ontkennend: "Natuurlijk hielden we alles na de crash van Verstappen nauwlettend in de gaten. Onze technici hielden de tijd in de gaten, evenals de manier van werken van het team. Ze voldeden in alles echter volledig aan de reglementen. In dat opzicht was er dus nooit sprake van een mogelijke straf."

Met medewerking van Dieter Rencken.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Hongarije 2020

Het laatste nieuws over de Hongaarse GP direct vanaf de Hungaroring

7 reacties