Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Max Verstappen

Waarom Verstappen en Red Bull geen straf kregen in GP Hongarije

Red Bull verbrak afgelopen weekend op de startgrid opzichtig de basisregel dat er tussen de kwalificatie en de race onder de parc ferme-regels niet aan de auto gesleuteld mag worden. Toch was er nooit sprake van een straf voor Max Verstappen en zijn team. Hoe zit dat?

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Vanaf het moment dat een Formule 1-auto in Q1 de pits wordt uitgestuurd, zijn de parc ferme-regels voor die inschrijving van kracht. Er mag tot aan de start van de race niet meer aan de auto worden gesleuteld, op een paar banale setup-wijzigingen en bijvoorbeeld de hoeveelheid brandstof na. Red Bull repareerde echter de de hele voorkant van de Max Verstappens RB16. Na zijn crash in de verkenningsronde moest de voorvleugel vervangen worden en de wielophanging in allerijl gerepareerd.

Daarmee verbrak Red Bull de basisregel dat je niet aan de auto mag sleutelen, maar voor praktisch alle regels in de Formule 1 gelden mitsen, maren en uitzonderingen. Het sportieve reglement schrijft voor dat je inderdaad de auto nauwelijks mag aanraken, maar somt vervolgens een lange lijst met uitzonderingen op onder paragraaf 34.2.

In subparagraaf 34.2.u (dat geeft maar eens aan hoeveel uitzonderingen er zijn) staat het volgende te lezen: 'Repair of genuine accident damage'. Vrij vertaald: het repareren van noemenswaardige schade opgelopen door een crash mag gerepareerd worden, niet in de laatste plaats om de veiligheid van de auto te kunnen waarborgen.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Red Bull zat wat dat betreft dus safe. Nu was het enkel nog een kwestie de auto binnen de voorgeschreven tijdslimieten te repareren. Het vijf minuten-signaal was daarbij leidend. Het reglement schrijft immers voor dat op dat moment alle vier de wielen onder de auto moeten zitten en dat het teampersoneel op dat moment aanstalten moet maken om de grid te verlaten. Op het moment dat bij het vijf minuten-signaal nog niet alle wielen op Verstappens RB16 hadden gezeten, had hij inderdaad een straf gekregen.

Zover kwam het dus niet, want de geprezen Red Bull-monteurs trokken met nog een kleine halve minuut voor het genoemde signaal de laatste hand van de auto. Red Bull had gedaan wat velen voor onmogelijk hadden gehouden, en bovendien binnen de kaders van alle regels, iets dat wedstrijdleider Michael Masi na de race bevestigde.

Op de vraag of er ooit sprake was van een straf voor Verstappen en Red Bull, antwoordt hij ten overstaan van onder andere RacingNews365 ontkennend: "Natuurlijk hielden we alles na de crash van Verstappen nauwlettend in de gaten. Onze technici hielden de tijd in de gaten, evenals de manier van werken van het team. Ze voldeden in alles echter volledig aan de reglementen. In dat opzicht was er dus nooit sprake van een mogelijke straf."

Met medewerking van Dieter Rencken.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Hongarije 2020

Het laatste nieuws over de Hongaarse GP direct vanaf de Hungaroring

7 reacties

x
Interview Horner geeft update over de nieuwe Red Bull-bolide van Verstappen