Voordat we verder uitweiden over het thema ‘inhalen in de Formule 1’ maken we wel meteen duidelijk dat we in dit artikel niet ingaan op de vraag of de Formule 1-regels zoals ze op papier staan juist zijn. Daar kun je immers over van mening verschillen. Wél leggen we uit wat die regels zijn en daaraan spiegelen we het handelen van zowel Max Verstappen als Oscar Piastri tijdens de meest recente Formule 1 Grand Prix van Saoedi-Arabië.
De afgelopen jaren was er veel te doen over wat wel en niet is toegestaan in een direct gevecht. Niet zelden was Max Verstappen betrokken bij een moment dat die discussie opnieuw deed oplaaien. Op meerdere momenten is met nieuwe, meer gedetailleerde richtlijnen aan de teams gecommuniceerd wat wel mag en wat niet mag. Daarbij worden twee soorten inhaalacties vermeld, namelijk inhaalacties binnendoor en inhaalacties buitenom.
We beginnen met de richtlijnen voor binnendoor inhalen. Die schrijven voor dat de aanvallende coureur de vooras op het punt van de apex op zijn minst op gelijke hoogte moet hebben met de spiegels van de verdedigende partij om van de verdedigende partij ruimte te mogen verwachten. Dat betekent dat hij er niet volledig voor hoeft te zitten. Echter, het is ook aan de aanvallende partij om aan de buitenkant voldoende ruimte te laten voor de verdedigende partij.
Inhalen buitenom
Dan de richtlijnen voor het inhalen buitenom, zoals in het geval van Verstappen vs. Piastri, aangezien Verstappen buitenom probeerde te counteren, nadat de Australiër op startfinish al zijn neus voorbij die van Verstappen wist te drukken.
De richtlijnen schrijven voor dat de aanvallende partij bij de apex op zijn minst de vooras op gelijke hoogte moet hebben met de vooras van de verdedigende partij om aanspraak te kunnen maken op ruimte bij het uitkomen van de bocht. Met andere woorden: Verstappen had bij de apex óf op gelijke hoogte moeten zitten met Piastri, óf hij had er vóór moeten zitten. Hij zat er echter fractioneel achter en daarmee is volgens de richtlijnen de kous af.
De bocht behoorde vanaf het moment dat Piastri aankwam bij de apex en hij die belangrijke centimeters voor lag op Verstappen aan de McLaren-coureur toe. Vanaf dat moment had Verstappen drie opties.
- Hij kon de bocht opgeven en de achtervolging inzetten om zo zijn overwinningsaspiraties in leven te houden
- Hij kon de bocht afsnijden en positie houden met een zekere straf tot gevolg
- Hij kon de bocht afsnijden, vervolgens de plek teruggeven en daarna de achtervolging inzetten
Hij koos in dit geval voor optie 2, waarbij je wel moet bedenken dat alles in een split second gebeurt. Willens en wetens een positie afstaan aan de concurrent komt doorgaans niet in het boekje van Verstappen voor en dat is ook mede wat hem een tot nu toe viervoudig wereldkampioen heeft gemaakt.
Oordeel van de stewards
In het officiële document dat de FIA naar buiten bracht met betrekking tot de straf van Verstappen, wordt gewezen op paragraaf 33.3 van het sportieve reglement van de Formule 1. In deze paragraaf staat onder andere het volgende vermeld. Er staat meer beschreven, maar dit is de kern.
Drivers must make every reasonable effort to use the track at all times and may not leave the track without a justifiable reason.
In de ogen van de stewards heeft Verstappen dus niet al het mogelijke gedaan om op de baan te blijven en het handelen van Piastri ziet men dan ook niet als een geldige reden om de baan te verlaten. In de ogen van de stewards had Verstappen scenario 1 van de eerder drie beschreven scenario’s aan moeten houden, hij had achter Piastri aan moeten sluiten.
Nogmaals: de regels zijn juist nageleefd door de stewards, maar of de regels mogelijk een herziening nodig hebben waarmee weer wat meer wordt toe bewogen naar het ‘let them race’-principe is een andere discussie.
Over discussies gesproken. Max Verstappen was het duidelijk niet eens met zijn straf, maar liet in alles blijken dat hij van mening was dat hem groot onrecht was aangedaan. Echter, wat dat onrecht dan was en hoe hij zelf naar de kwestie keek, wilde hij niet delen.
Dat kan me mogelijk in de problemen brengen
Normaal zou je in deze zeggen ‘wordt vervolgd’, maar dat is maar zeer de vraag. Ja, Red Bull gaf wel aan nog in gesprek te willen met de FIA, maar de manier waarop men stellig was over de straf deed Christian Horner niet vermoeden dat er nog iets te halen viel. En ondertussen lijkt Verstappen zeker zo stellig te zijn over het op elkaar houden van zijn kaken.
Overigens kan je de stewards in dit geval niet betichten van inconsequent handelen. Toen Lando Norris vorig jaar in Austin Verstappen buitenom naast de baan inhaalde en een blijvend voordeel had, kreeg ook hij een tijdstraf van vijf seconden. Normaal gesproken zijn dat tien seconden, maar de verzachtende omstandigheid in het geval van Norris was dat ook Verstappen toen buiten de baan ging. De verzachtende omstandigheid in Jeddah was dat het de start van de race betrof.
En dat was dat, de GP van Saoedi-Arabië gaat de boeken in als een enerverende race, maar niet zozeer om de actie op de baan. Het slijpen van de messen duurt voort, zo ook de rivaliteit tussen McLaren en Red Bull en dat met nog altijd 19 Grands Prix te gaan. Kom maar op!
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en doe automatisch mee – verder hoef je niets te doen!
Win een Verstappen cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!