Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Waarom Verstappen wel en Hamilton niet 'gestraft' werd vanwege de track limits

Vele Formule 1-fans snapten er na afloop van de Grand Prix van Bahrein weinig van. Waarom moest Verstappen zijn plek teruggeven nadat hij Hamilton buiten de lijnen in bocht vier inhaalde, terwijl Hamilton daar wel 29 maal buiten de lijntjes mocht kleuren. We leggen het uit.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © FIA

Nadat Max Verstappen in gevecht met Lewis Hamilton de Brit buitenom in bocht vier inhaalde, moest hij van de FIA meteen zijn plaats weer terug afstaan aan de Brit, omdat hij buiten de lijnen had gekleurd. Daarna kreeg de Nederlander het niet meer voor elkaar om een nieuwe inhaalpoging te plaatsen en moest hij de overwinning laten aan de zevenvoudig wereldkampioen.

Verstappen vertelde na afloop voor de camera's dat hij liever een straf had gekregen na zijn actie, dan dat hij de plek had teruggegeven. Geen rare gedachte, aangezien er achter Hamilton een groot gat zat naar Bottas van meer dan een halve minuut. Als hij eerste was geëindigd na zijn inhaalactie, dan was er een onderzoek uitgevoerd door de stewards en was hij mogelijk vijf of tien seconden teruggezet, waardoor hij waarschijnlijk alsnog tweede was geworden.

Controversieel, aangezien de Nederlander in het eerste deel van de Grand Prix van Bahrein zich veel beter aan de 'track limits' hield dan beide Mercedes-coureurs achter en voor hem. De Nederlander werd dan ook op een gegeven moment door zijn team verteld om agressiever te zijn in de veelbesproken bocht vier, omdat beide Mercedes-coureurs het 'ook gewoon deden'.

De verwarring ontstond door de onduidelijke instructie van FIA-wedstrijdleider Michael Masi. Hij stelde in zijn notities die voor het raceweekend met iedereen worden gedeeld dat de track limits in bocht vier niet zouden worden gecontroleerd tijdens de race, qua rondetijden in ieder geval, maar hij herinnerde de coureurs er wel aan dat de sportieve regels voor track limits nog steeds bestonden.

Cruciaal in die regels is het gedeelte waarin staat dat een coureur geen 'blijvend voordeel' mag overhouden aan een tripje buiten de baan. Om die reden moest Verstappen dan ook zijn positie meteen teruggeven aan Hamilton, omdat hij een blijvend voordeel had door zijn actie waarbij hij de Brit inhaalde. Alhoewel er bij de 29 keer dat Hamilton over de lijn ging ook kan worden geredeneerd dat Lewis een voordeel behaalde, zorgen de dubbelzinnigheid in de regels en de berichten van de wedstrijdleider aan de coureurs ervoor dat Hamilton er mee wegkwam.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Als FIA-wedstrijdleider Michael Masi na de race in gesprek met onder meer RacingNews365 aan de tand wordt gevoeld over de situatie, vertelt hij dat er gedurende de race in Bahrein niet is 'gesleuteld' aan de regels omtrent de track limits. "Er is helemaal niets veranderd tijdens de race. Het waren overduidelijk twee verschillende dingen", zo doelt hij op de 'overtredingen' van Lewis en Max. "De FIA had mensen naast de baan staan die in dat gebied (bocht vier, red.) elke ronde naar elke wagen keken. Op één auto hield iedereen zich gewoon zo goed als aan de regels."

Hij verdedigt ook de boodschap die hij de coureurs heeft meegegeven voorafgaand aan het raceweekend. "Wat betreft de tolerantie die de coureurs hebben gekregen qua track limits tijdens de race, was het hen duidelijk verteld in de notities van vrijdag dat deze tijdens de race niet gemonitord zouden worden als het aankomt op de rondetijden. Wel houden we natuurlijk in de gaten of de coureurs zich aan de sportieve regels houden", aldus de Australiër.

En wat daar de doorslag gaf was niet duidelijk. Er was geen regel dat een coureur na drie keer een waarschuwing kreeg, het was simpelweg onduidelijk waar de grens lag. Slechts een 'zo is het wel genoeg'-bericht aan Mercedes en Red Bull halverwege de race werd er toegepast, tot onvrede van sommigen. De vraag is dus of Hamilton een blijvend voordeel heeft gekregen door zijn acties.

De FIA vindt blijkbaar van niet, maar bijvoorbeeld Red Bull-teambaas Christian Horner stelt dat Hamilton er 0,2 seconden per ronde mee won. Vermenigvuldig dat met 29 en je hebt bijna zes seconden gewonnen. Het moge duidelijk zijn dat de FIA zich achter de oren mag krabben en de volgende keer duidelijker moet communiceren over de track limits en de handhaving ervan.

Waren Verstappen en Red Bull te braaf in Bahrein?

Luister nu de podcast met host Mental Theo, autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Bahrein 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Bahrein, direct vanaf het Bahrain International Circuit.

57 reacties

    x