Nadat Max Verstappen in gevecht met Lewis Hamilton de Brit buitenom in bocht vier inhaalde, moest hij van de FIA meteen zijn plaats weer terug afstaan aan de Brit, omdat hij buiten de lijnen had gekleurd. Daarna kreeg de Nederlander het niet meer voor elkaar om een nieuwe inhaalpoging te plaatsen en moest hij de overwinning laten aan de zevenvoudig wereldkampioen. Verstappen vertelde na afloop voor de camera's dat hij liever een straf had gekregen na zijn actie, dan dat hij de plek had teruggegeven. Geen rare gedachte, aangezien er achter Hamilton een groot gat zat naar Bottas van meer dan een halve minuut. Als hij eerste was geëindigd na zijn inhaalactie, dan was er een onderzoek uitgevoerd door de stewards en was hij mogelijk vijf of tien seconden teruggezet, waardoor hij waarschijnlijk alsnog tweede was geworden. Controversieel, aangezien de Nederlander in het eerste deel van de Grand Prix van Bahrein zich veel beter aan de 'track limits' hield dan beide Mercedes-coureurs achter en voor hem. De Nederlander werd dan ook op een gegeven moment door zijn team verteld om agressiever te zijn in de veelbesproken bocht vier, omdat beide Mercedes-coureurs het 'ook gewoon deden'. De verwarring ontstond door de onduidelijke instructie van FIA-wedstrijdleider Michael Masi. Hij stelde in zijn notities die voor het raceweekend met iedereen worden gedeeld dat de track limits in bocht vier niet zouden worden gecontroleerd tijdens de race, qua rondetijden in ieder geval, maar hij herinnerde de coureurs er wel aan dat de sportieve regels voor track limits nog steeds bestonden. Cruciaal in die regels is het gedeelte waarin staat dat een coureur geen 'blijvend voordeel' mag overhouden aan een tripje buiten de baan. Om die reden moest Verstappen dan ook zijn positie meteen teruggeven aan Hamilton, omdat hij een blijvend voordeel had door zijn actie waarbij hij de Brit inhaalde. Alhoewel er bij de 29 keer dat Hamilton over de lijn ging ook kan worden geredeneerd dat Lewis een voordeel behaalde, zorgen de dubbelzinnigheid in de regels en de berichten van de wedstrijdleider aan de coureurs ervoor dat Hamilton er mee wegkwam. Artikel gaat verder onder de afbeelding .
Als FIA-wedstrijdleider Michael Masi na de race in gesprek met onder meer RacingNews365 aan de tand wordt gevoeld over de situatie, vertelt hij dat er gedurende de race in Bahrein niet is 'gesleuteld' aan de regels omtrent de track limits. "Er is helemaal niets veranderd tijdens de race. Het waren overduidelijk twee verschillende dingen", zo doelt hij op de 'overtredingen' van Lewis en Max. "De FIA had mensen naast de baan staan die in dat gebied (bocht vier, red.) elke ronde naar elke wagen keken. Op één auto hield iedereen zich gewoon zo goed als aan de regels." Hij verdedigt ook de boodschap die hij de coureurs heeft meegegeven voorafgaand aan het raceweekend. "Wat betreft de tolerantie die de coureurs hebben gekregen qua track limits tijdens de race, was het hen duidelijk verteld in de notities van vrijdag dat deze tijdens de race niet gemonitord zouden worden als het aankomt op de rondetijden. Wel houden we natuurlijk in de gaten of de coureurs zich aan de sportieve regels houden", aldus de Australiër. En wat daar de doorslag gaf was niet duidelijk. Er was geen regel dat een coureur na drie keer een waarschuwing kreeg, het was simpelweg onduidelijk waar de grens lag. Slechts een 'zo is het wel genoeg'-bericht aan Mercedes en Red Bull halverwege de race werd er toegepast, tot onvrede van sommigen. De vraag is dus of Hamilton een blijvend voordeel heeft gekregen door zijn acties. De FIA vindt blijkbaar van niet, maar bijvoorbeeld Red Bull-teambaas Christian Horner stelt dat Hamilton er 0,2 seconden per ronde mee won. Vermenigvuldig dat met 29 en je hebt bijna zes seconden gewonnen. Het moge duidelijk zijn dat de FIA zich achter de oren mag krabben en de volgende keer duidelijker moet communiceren over de track limits en de handhaving ervan.
Meest gelezen