Dat Max Verstappen de Grand Prix van Canada wist te winnen, is een belangrijk gegeven. Niet alleen breidde de 26-jarige Nederlander zijn voorsprong in het kampioenschap uit naar 56 punten, Red Bull reisde vooraf niet als topfavoriet af naar Montreal. Voorafgaand aan het weekend werden Ferrari en McLaren gezien als favorieten voor de overwinning, mede omdat Red Bull problemen heeft op circuits waar kerbstones en hobbels een hoofdrol spelen.
Verstappen won eerder dit seizoen de Grand Prix van Emilia-Romagna, maar dat was wel de eerste echte aanwijzing dat de RB20 een serieus zwak punt heeft. In Monaco werd dat nog duidelijker. De RB20 heeft zoals gezegd moeite met hobbels en kerbstones, waardoor je kan concluderen dat Verstappens pure talent en genialiteit hem poleposition en een nipte overwinning opleverden in Imola.
In Monaco kreeg zelfs Verstappen het niet voor elkaar om al worstelend een overwinning of podiumplaats af te dwingen. De zesde plaats was het maximaal haalbare in de iconische straten van het Circuit de Monaco. Red Bull liet zo dus zwakke plekken zien en zette de deur open voor Ferrari en McLaren. De beide teams hebben een auto die op lastige ondergronden beter kan presteren dan de RB20, wat ook bleek uit de historische eerste en derde plaats van Ferrari in Monaco. Het Circuit Gilles Villeneuve in Canada was opnieuw geasfalteerd, maar rijden over kerbstones bleef toch cruciaal voor een perfecte ronde...
Anderen bekeken ook:
Hoe de race verliep
De teams leerden weinig op de verregende vrijdag in Canada, hoewel Verstappen wel last had van een ERS-probleem. Veel data en kennis was er dus niet, maar alom ging men er nog steeds vanuit dat Red Bull niet om poleposition zou gaan strijden. Sergio Perez bracht de problemen van de RB20 ook tot uiting en werd in Q1 uitgeschakeld, terwijl Verstappen doorging naar Q3. In die sessie vond Verstappen op de een of andere manier tijd in de chicanes, terwijl Red Bull daar juist zwakker had moeten zijn.
De Red Bull-coureur evenaarde de poletijd van George Russell, maar moest genoegen nemen met de tweede plaats omdat de Mercedes-coureur als eerste de 1:12.000 noteerde. Gek genoeg werd Verstappen zelfs na de kwalificatie nog steeds niet gezien als favoriet voor de overwinning in Montreal. Toen de race begon bleef hij in het kielzog van leider Russell, maar in ronde 20 werd hij ingehaald door een snelle Lando Norris. De Brit nam een ronde later ook nog eens de leiding over van Russell.
Verstappen volgde het voorbeeld van Norris door Russell te passeren toen de Mercedes-coureur de laatste chicane had afgesneden. De Nederlander steeg naar de tweede plaats op het moment dat het aanvankelijk natte circuit snel bleef opdrogen. Ronde 26 was zeer belangrijk, want Verstappen maakte in tegenstelling tot Norris meteen een pitstop tijdens de safety car, veroorzaakt door een crash van Logan Sargeant.
Norris kwam een ronde later binnen en moest de leiding afstaan. Toch leek Verstappen nog steeds niet de favoriet voor de zege te zijn, want op slicks klaagde hij dat hij op de kerbstones bijna werd uitgeschakeld. Het rijgedrag van de RB20 was zodanig ingewikkeld dat hij liever de kerbstones niet raakte. Het laat zien hoe oncomfortabel de RB20 was bij het gebruik van de mediums, maar desondanks hield hij Norris en Russell achter zich en won hij met een voorsprong van vier seconden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waarom is het een belangrijke zege?
Het feit dat Verstappen de GP van Canada won is heel erg van belang. Van tevoren leek het namelijk een race te worden waarin hij en Red Bull nog meer van hun voorsprong in de WK-stand zouden verliezen.
McLaren, Ferrari en zelfs Mercedes werden voorafgaand aan de GP van Canada sneller ingeschat, maar Verstappen versloeg ze allemaal. En hoewel zijn tempo niet significant beter was, kon hij de snelheid van Norris en Russell wel evenaren.
Ferrari was het hele weekend nergens en zag Carlos Sainz en Charles Leclerc uitvallen. Daarom is de zege van Verstappen ook een flinke klap in de strijd om het kampioenschap. Zijn overwinning zou alarmerend moeten zijn voor Ferrari en McLaren, want wat gaat er gebeuren als de sterke punten van Red Bull de komende races wel tot uiting komen? Verstappen won immers de race terwijl Red Bull niet de favoriet was.
Indien Verstappen een nederlaag had moeten slikken, waren er zeker gesprekken over een gevecht in de beide kampioenschappen ontstaan. Nu hij de overwinning opeiste en het snelste tempo evenaarde in een wankele auto, moet de paddock zich zorgen maken over de aankomende Europese races. Die zouden Red Bull immers goed moeten liggen...
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Zere knie
De hoofdoorzaak voor die P6 in Monoco was enerzijds het godsonmogelijk zijn van inhalen aldaar, anderzijds het extreem onsportieve langzaam rijden van Russell.
Eagle
En vergeet het kleine foutje in Q3 niet. Was die er niet geweest dan was rij1 of rij2 niet onmogelijk geweest voor Max. En daar zou hij dan ook gefinished zijn. P2, P3 of P4 dus. Erg makkelijk om te zeggen dat zelfs Max het daar niet voor elkaar kreeg. Dat is alleen maar wishfull thinking van de tegenstanders van Max.En daar gaan ze nog wel achterkomen. De coureurstitel zie ik echt wel naar Max gaan, geen probleem. De cinstructeurs titel daarentegen....
Flessuh
Dat Norris hem inhaalde was ook nogal te verwachten; Verstappen zat al lang achter Russell zonder DRS door de regen, maar zodra Norris bij Verstappen binnen bereik kwam werd de DRS ineens geactiveerd. Dan is er ook bijna niet meer tegen te verdedigen.
Zere knie
@Flessuh Precies, hoe toevallig zeg, dat Verstappen kon fluiten naar DRS toen hij die nodig had om Russell te passeren, maar dat die pas geactiveerd werd toen Norris aan de deur kwam kloppen. Bizar dat er naast de reguliere tegenstanders, altijd nog, ook demonen vanuit FIA tegen RBR vechten...
monic-armiento-hissink#31530
Je hoort ze alleen praten over het geluk dat max met de saftey car had maar niet over het geluk dat Noris had met de activatie van de DRS. Het is duidelijk dat je wanneer je eenmaal in de schone lucht rijdt, je zomaar weg kan rijden en een gat kan slaan. Was die DRS 1 a 2 ronden eerder geactiveerd, wat ook kon, dan was het een ander verhaal geworden, Max zat toen op de achtervleugel van Russel. Noris had nog een aantal ronden nodig gehad omdat hij nog niet in de DRS zat en niet meteen aan Russel voorbij had kunnen komen. Intussen had Max een gat kunnen slaan.
FranskE64
Dan zal de komende races winst van Max door fans van een bepaalde coureur wel weer worden weggezet als komende door een zeer dominante auto, waarbij dan voor het gemak zijn prestaties als op een circuit in Montreal weer snel worden vergeten, evenals het gigantische verschil met zijn teammaat, met name juist op die 'moeilijke' circuits.
Rhonda
Geweldige boodschap van Kelly en Max. Naar alle sociale media troep. Stand firm, and always be your self.
overstuur
Zelfs met een vastzittende handrem kan Max nog strijden voor de overwinning. Het was echt een heldenrit. Marko had het al over de Max factor die ze altijd achter de hand hebben. Ja, ik weet dat een formule 1 auto geen handrem heeft.