Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom wacht de FIA tot 2023 met F1-wijzigingen als het een kwestie van veiligheid is?

Onlangs heeft de FIA de regelwijzigingen voor het Formule 1-seizoen van 2023 bevestigd. Porpoising wordt verder aangepakt vanwege de veiligheid, maar waarom wacht het veiligheidsorgaan van de autosport nog een half seizoen?

Vanaf 2023 wordt de rijhoogte van de Formule 1-bolides met 15 millimeter verhoogd en komen er extra controles en regels voor de vloer van de auto's. De regelwijzigingen in de koningsklasse hebben een belangrijk doel: veiligheid. Porpoising, het stuiteren van de bolides, moet verdwijnen uit de sport en hiervoor heeft de FIA nu ingegrepen. Toch gaan de regels pas in vanaf 2023, terwijl de stuiterende bolides in feite vandaag de dag al een gevaar kunnen vormen voor de coureurs. Een regelwijziging vanwege de veiligheid kan door de FIA in theorie per direct worden ingevoerd, maar hier is niet voor gekozen. James Key technisch directeur van McLaren, legt in gesprek met onder andere RacingNews365 uit waarom de FIA nog even wacht. Hij trekt hiervoor een vergelijking met de halo. De veiligheidsbeugel om de cockpit is sinds het F1-seizoen van 2018 een verplicht onderdeel op de auto's, maar jaren daarvoor was de FIA al bezig met het invoeren van de halo. "Ik vergelijk deze situatie met de situatie omtrent de halo", aldus Key, die uitlegt waarom de regels in 2023 pas ingaan, al staat hij hier niet 100% achter. "Het project is natuurlijk compleet verschillend en de veiligheid is toentertijd significant verhoogd, maar er waren veel mensen die 'nee' zeiden op het idee. Toch moet je bij dit soort dingen denken: waarom niet? Het huidige probleem (porpoising) is minder groot, maar het is allemaal vergelijkbaar. Laten we het gewoon oplossen, want in principe is er een risico en het voegt niets toe aan de sport." Kosten en ontwikkeling zijn volgens Key de voornaamste redenen waarom het niet direct ingevoerd kan worden. Toch moet hij toegeven dat de regels eigenlijk ook nu ingevoerd kunnen worden. "Er is geld nodig om het allemaal te onderzoeken en we hebben natuurlijk het budgetplafond. We kunnen het wel doorvoeren, het is een kleine verandering, maar het is wel waar: waarom voeren we het nu niet door met als reden 'de veiligheid'? Dat is namelijk wel de voornaamste reden."

Open discussie tussen F1-teams en de FIA

Key weet overigens nog niet wat de gevolgen zullen zijn van de nieuwe regels in de F1. "Dat is nu nog lastig te voorspellen. We weten pas meer als we de auto afstellen op deze nieuwe regels, maar ik denk niet dat het enorme verschillen gaat veroorzaken. Ik weet zeker dat we het verlies teniet kunnen doen." "Het is in ieder geval belangrijk dat er bij een veiligheidsprobleem er voor zorgt dat het probleem niet meer bestaat. Daarvoor moet je uitgebreid onderzoek doen, alvorens je de juiste beslissingen neemt. Het is duidelijk dat dit probleem niets goeds met zich meebrengt naar de sport en we staan er volledig achter om van dit probleem af te komen.'

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"