Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Zandvoort geen Formule-1 race zonder publiek wil

Zondag 3 mei had een nationale feestdag moeten worden. De Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort, met Max Verstappen als glorieuze winnaar. Het liep door het coronavirus anders.

De Nederlandse Grand Prix is voorlopig uitgesteld tot nader order. Grote vraag daarbij is of de race wel in 2020 verreden gaat worden. Dan moet 3 mei plaatsmaken voor een datum in augustus, in een druk weekend tijdens het toeristenseizoen. De race van 3 mei was stijf uitverkocht, maar is er wel plaats voor de honderdduizenden fans in augustus? En zijn ze wel welkom als gevolg van het coronavirus? Grote evenementen zijn wereldwijd tot nader order verboden en ook in Nederland zal na 1 juni daar waarschijnlijk niks in veranderen. Mocht er als iets veranderen dan zal het gaan om kleinschalige 'evenementen' met enkele tientallen mensen, zo is de algehele verwachting. Natuurlijk wil F1-eigenaar Liberty Media dolgraag racen. Het ziet haar eigen bedrijf instorten en een strop van mogelijk honderden miljoenen, of meer, dreigt als er niet geracet wordt in 2020. Reden om zelfs serieus te overwegen om races zonder publiek te organiseren. Voor de fans thuis op de bank zal dat geen probleem zijn, want los van de hossende oranjemassa die we geregeld op TV zien mis je niet direct de toeschouwers bij een race. Ja, het zal wat kil en kaal ogen, als een gemiddelde IndyCar-race, maar de race wordt er niet minder spectaculair om. En wat is er beter? Racen of niet racen? Voor de fan zal de keuze snel gemaakt zijn, voor de organisatoren van de races minder snel. Een Grand Prix van Nederland zonder publiek dan? Jan Lammers, sportief directeur van de Dutch GP, is tegen. Geen publiek, geen race, zo luidde zijn oordeel. Een logische reactie vanuit hem.

Financiële strop

Racen zonder publiek betekent dat Zandvoort de inkomsten misloopt uit de ticketverkoop. Op de racezondag werden tussen de 110.000 en 125.000 toeschouwers verwacht. Over het gehele weekend genomen kon dat aantal minimaal keer 1,5 gedaan worden i.v.m. weekendtickets en losse kaarten voor de vrijdag en zaterdag. Gesproken werd zelfs over ruim 200.000 toeschouwers. Bezoekers die ook op het circuit en in de plaatsen rondom Zandvoort de nodige euro's zouden consumeren. Van de viskraam tot een restaurant, van hotels tot en met vakantieparken. Alles stond in het teken van een weekend lang topdrukte. Deze toeschouwers betalen eigenlijk de organisatie van de Dutch Grand Prix. Het hosten van de F1-race door de duinen kost jaarlijks een bedrag tussen de 30 en 35 miljoen euro. Natuurlijk zal dat bedrag gereduceerd worden vanuit Liberty Media in een poging om een GP zonder fans te houden.

Geen feest

Het zijn echter niet alleen de euro's die een belangrijke rol spelen bij de Dutch GP. Na 35 jaar afwezigheid moest de eerste Dutch GP een groot feest worden. Stijf uitverkocht, met prachtige events rondom de GP - Nederland moest voorop lopen qua entertainment en duurzaamheid. Een stille comeback, daar voelt Lammers niets voor. Sinds de officiële bekendmaking van de terugkeer van de F1 naar Nederland, in mei 2019, werd het gehele event omringd door een grote groep ondernemers die bezig waren met het neerzetten van een geweldig evenement. Dit alles vanuit een stuk ondernemerschap waarop we als Nederlanders trots op mogen zijn. Het circuit ging compleet op de schop en werd begin maart officieel geopend door Max Verstappen. Het pitcomplex en de overige faciliteiten zijn inmiddels bijna geheel gereed. Een prachtig asfaltlint ligt er in de duinen, met voorzieningen die erop ingericht zijn om een waar racespektakel te verzorgen. Daar waar het oude Zandvoort in het verleden soms stoffig en oubollig aanvoelde, voelde je de vibe en de energie op het nieuwe Zandvoort. Groots moest het racefestijn worden. Een week lang zou de kustplaats in het teken staan van de Formule 1, met grote festiviteiten rondom het evenement. Events, een vlak waarin Nederland een toppositie bekleed in de wereld - iets dat de organisatie ook wilde laten zien met de Dutch GP. Van spetterende shows, een sterke line-up en innovatie betaalmethoden, alles was al geregeld voor de Dutch GP. Door een innovatief logistiek plan zou de race zelfs de duurzaamste F1-race ter wereld worden. Iedere vijf minuten een trein vanaf station Zandvoort, inzet van bussen en duizenden fietsen. Welke F1-race ter wereld zou er zo goed bereikbaar zijn als Zandvoort? Juist Zandvoort, waarover men in Nederland zo vaak riep dat het onbereikbaar was.

Een jaar wachten?

Een definitieve beslissing is nog niet genomen over de Grand Prix dit jaar. Lammers gaf eerder in gesprek met deze site aan dat het een complexe zaak is. Het contract dat, van 2020 tot en met 2022 loopt met een optie voor nog twee edities, omvat meer dan enkele A4-tjes. F1-eigenaar Liberty Media hoopt om alsnog een F1-seizoen met 19 races neer te zetten, grote vraag is of we Zandvoort in 2020 op de kalender zien. Die kans lijkt klein. En moet Zandvoort het wel willen? Iets dat Lammers zich meermaals hardop afvroeg. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de Dutch GP meer verdient dan een race zonder publiek. Ook al moeten we met zijn allen dan een jaartje langer wachten op een spetterende Grand Prix - het is het wachten meer dan waard.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden