Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat is het verschil tussen onderstuur en overstuur?

Het zijn de twee begrippen die in de autosportwereld misschien wel het vaakst worden genoemd: onderstuur en overstuur. Wat houdt het nou precies in?

Het is lastig om de optimale set-up voor een Formule 1-auto te vinden. Elke auto is anders, maar ook elk circuit waar op wordt gereden vergt weer een andere afstelling van de bolide. Vandaag de dag wordt in aanloop naar een Grand Prix-weekend in de simulator al veel gewerkt aan de afstelling, maar pas op het circuit, tijdens de vrije trainingen wordt deze echt geperfectioneerd, of in ieder geval een poging gedaan tot. Gedurende de vrije trainingen komt het dan ook nog wel eens voor dat je de coureurs via de teamradio hoort klagen over onderstuur of overstuur. Twee verschillende begrippen, die in principe het tegenovergestelde van elkaar betekenen. Wanneer een coureur last heeft van onderstuur , dan maakt de auto een minder scherpe bocht dan de coureur zou verwachten aan de hand van zijn stuuruitslag. Op het moment dat een Formule 1-bolide bij een bocht aankomt, heeft het namelijk veel voorwaarts momentum, maar om dat momentum te veranderen en de bolide de bocht te laten nemen, hebben de voor banden veel grip nodig. Op het moment dat de maximale grip van de voorbanden is overschreden, zal de bolide neigen een flauwere bocht te maken dan de stuuruitslag van de auto aangeeft en lukt het de coureur dus niet om een bocht zoals gewenst in te sturen. Het resultaat: de coureur neemt de bocht te wijd of schiet in extreme gevallen zelfs de baan af of komt in de muur terecht. Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Wanneer een coureur klaagt over overstuur dan zijn het niet niet de voorbanden die de maximale grip overschrijden, maar de achter banden. Achteraan een Formule 1-bolide zit de meeste massa, waardoor de achterbanden hard moeten werken om het voorwaartse momentum te veranderen op het moment dat een Formule 1-bolide een bocht ingaat. Als dat niet lukt, en de maximale grip wordt overschreden, dan glijden de achterbanden terwijl de bocht wordt genomen naar de buitenkant toe, 'hij breekt uit', en bestaat het gevaar dat de achterbanden de voorbanden inhalen, beter bekend als een spin. Hieronder legt Antonio Felix da Costa, wereldkampioenschapsleider bij de Formule E, het nog eens haarfijn uit.

2ljh-rfMKs8

Viaplay
x
Max F1-baas voorspelt dat 'legende' Verstappen wordt vervangen