Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat weten we allemaal over de horrorcrash van Romain Grosjean?

De Formule 1-wereld is opgeschrikt door een verschrikkelijke crash van Romain Grosjean. Hoe kon het gebeuren en hoe kan het toch dat hij (zo goed als) ongeschonden uit de vlammenzee is gekomen?

De openingsronde van de Grand Prix van Bahrein werd ruw verstoord door een megaklapper van Romain Grosjean. Een plotselinge vuurbal zorgde voor nare beelden, waarbij iedereen vreesde voor het leven van de Haas-coureur, die verschrikkelijk hard in de vangrails terecht was gekomen.

Hoe gebeurde het?

De crash van Romain Grosjean vond plaats bij het uitkomen van bocht drie tijdens de openingsronde van de Grand Prix van Bahrein. In bocht twee werd er in het middenveld veel geduwd en getrokken, waardoor de snelheid van sommige coureurs aanzienlijk lager was dan die van de Haas-coureur. Die zag zijn kans schoon toen hij aan de staart van het groepje kibbelende coureurs terecht kwam. Hij wilde naar rechts sturen in de hoop dat hij plekken goed kon maken, maar aan die rechterkant zat de AlphaTauri-bolide van Daniil Kvyat nog. Grosjean had de Rus daar niet verwacht en raakte met zijn rechter achterband de linker voorband van de Rus, waarna hij direct in de richting van de vangrail werd gestuurd. Het gevolg: een megaklapper.

Hoe zwaar was de crash?

Op de plek waar Romain Grosjean in de omheining terecht kwam stond er dus alleen een vangrail. Geen zogeheten 'TecPro'-vangrail of bandenstapels. Daardoor kon de kracht van de klap minder goed worden geabsorbeerd en ging Grosjean door de vangrail heen. Iets dat eigenlijk niet mag gebeuren. De snelheid waarmee de Fransman de vangrail raakte was enorm. De laatst gemeten snelheid voordat het noodlot toesloeg was 220 kilometer per uur. Het lichaam van Grosjean kreeg 53 g te verdragen bij de crash. Ter vergelijking, dat is ongeveer tien keer zo veel als coureurs te verwerken krijgen als ze door een snelle bocht rijden in hun Formule 1-wagen. Door de megakrachten die vrijkwamen bij de klapper - en deze niet konden worden opgevangen door TecPro-vangrails of bandenstapels - brak de auto in tweeën. De krachten die vrijkwamen moesten ergens naar toe en gingen naar het zwaarste achterste deel van de wagen, dat vervolgens van de auto afbrak terwijl het voorste deel vast zat in de vangrail. Het is niet precies duidelijk hoe de vlammenzee is ontstaan, maar hoogstwaarschijnlijk was het de brandstof die vlam vatte. Als het inderdaad de brandstof was in de Haas-bolide die vlam vatte, dan is er iets goed misgegaan. De brandstoftank zit namelijk in de zogeheten survival cell van een Formule 1-wagen. Die is gemaakt van onder meer Kevlar en wordt uitvoerig getest en moet nagenoeg overal tegen bestand zijn. Momenteel is het nog voorbarig om uitspraken te doen over de precieze oorzaak van de vlammen. Wat wel duidelijk is, is dat de FIA het ongeval uitvoerig gaat onderzoeken. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Hoe kon hij nagenoeg ongeschonden ontsnappen?

Dat Romain Grosjean nog leeft en de crash kan navertellen lijkt na het zien van de beelden zeer onwaarschijnlijk. Het blijkt maar weer dat de veiligheid in de Formule 1 zeer goed is, zelfs bij freak accidents als deze is het mogelijk dat de coureur ongeschonden uit zijn auto komt. Natuurlijk had het heel anders af kunnen lopen, bijvoorbeeld als Grosjean zijn bewustzijn was verloren bij de crash. De FIA heeft laten weten dat ze aan data van Grosjean hebben gezien dat hij niet buiten bewustzijn is geweest, zelfs geen seconde. Tussen het moment van de impact en het moment dat hij over de vangrail klom, zaten 28 (!) seconden. De vlammenzee was dusdanig groot, dat het onwaarschijnlijk was geweest dat hij het had overleefd als hij zijn bewustzijn was verloren bij de crash. Ook de adrenaline die ongetwijfeld door zijn lichaam gierde zal zeker hebben geholpen bij het uitstappen uit zijn wrak. Een andere belangrijke factor die een zeer belangrijke rol heeft gespeeld bij de crash is de halo. De 'teenslipper' werd enkele jaren geleden nog door velen gehaat toen hij werd ingevoerd. Het was lelijk en het was overdreven, maar deze zondag heeft de maatregel ervoor gezorgd dat het leven van Grosjean is gered. Nooit meer zal er negatief worden gerept over de halo. De monocoque van de Haas-bolide, het deel waar de coureur in zit, was nagenoeg intact. Zonder de halo had het echter alsnog betekent dat het hoofd van Grosjean met veel kracht tegen de vangrails was gekomen. In het verleden is menig coureur omgekomen door die brute kracht en er zijn zelfs coureurs die zijn onthoofd door een vangrail. Tot slot is ook de raceoveralls van Grosjean belangrijk geweest. Hij zat dus 28 seconden in die vlammenzee. 28! De huidige overalls van de coureurs zijn ontwikkeld om vuurbestendig te zijn door de drie dubbele laag 'Nomex'. Dat is een high-tech materiaal dat minimaal vijftien seconden lang (en blijkbaar dus langer) de vlammen moet tegenhouden. Hieronder is een informatief filmpje te zien van Mercedes over de Nomex raceoveralls. Daaronder gaat de analyse verder .

xpM242_W87Q

Hoe gaat het met Romain?

Nu we de balans een dag na de race op kunnen maken, lijkt het allemaal met een sisser te zijn afgelopen. Grosjean werd direct afgevoerd naar het ziekenhuis, maar heeft aan de enorme crash slechts wat lichte brandwonden overgehouden aan zijn handen. Daar is hij voor behandeld in het ziekenhuis en hij is afgelopen nacht ter observatie in het ziekenhuis gebleven. De artsen hebben geconstateerd dat er geen ernstige verwondingen zijn en de Fransman mag het ziekenhuis op dinsdag 1 december verlaten. Of hij aankomend weekend wederom in zijn Haas-bolide zal zitten voor de tweede race in Bahrein, is eerder vandaag duidelijk geworden. Volgens teambaas Guenther Steiner moet dat het zeker lukken om een nieuwe auto op te bouwen, die dan bedoeld is voor reservecoureur Pietro Fittipaldi. Men acht het verstandig Grosjean zeker een weekend aan de zijlijn te houden. Al met al kunnen we zeggen dat we zondag een verschrikkelijke crash hebben gezien, die zonder de halo hoogstwaarschijnlijk het leven had gekost van Romain Grosjean. Het bevestigt opnieuw dat de Formule 1 een gevaarlijke sport is en altijd zal blijven, maar dat de veiligheidsmaatregelen dusdanig ver gevorderd zijn, dat de coureurs zulke verschrikkelijke klappen kunnen overleveren. Ongetwijfeld zal de veiligheid door deze crash uiteindelijk weer verder worden verbeterd, want zodra de oorzaak van de vuurzee en van de in tweeën brekende bolide bekend is, zal de FIA logischerwijs weer veranderingen doorvoeren. Voor nu is het in ieder geval het allerbelangrijkste dat Romain het ongeluk na kan vertellen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"