Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Watson vreest voor positie wedstrijdleider Masi: "Gaat erg moeilijk worden"

Wedstrijdleider Michael Masi ligt sinds zijn controversiële beslissing in de slotfase van de Grand Prix van Abu Dhabi onder vuur. Voormalig F1-coureur John Watson geeft in gesprek met RacingNews365 aan dat hij niet denkt dat de Australiër volgend jaar nog zijn rol zal kunnen vervullen en spreekt daarnaast over wat hij graag anders zou zien in de Formule 1.

Max Verstappen wist in de slotfase van de Grand Prix van Abu Dhabi zijn eerste wereldkampioenschap te winnen door in de laatste ronde titelrivaal Lewis Hamilton in te halen. Aan deze inhaalactie van de Nederlander op de Brit ging een zeer controversiële beslissing van de wedstrijdleiding vooraf. Toen Nicholas Latifi met nog een paar ronden te gaan crashte in de laatste sector, besloot Michael Masi dat de lichten zo snel mogelijk weer op groen moesten springen. Hij besloot daarom dat alleen die coureurs die zich tussen Verstappen en Hamilton bevonden, zichzelf van een ronde achterstand mochten ontdoen. Andere coureurs moesten hun posities behouden. Een beslissing die vandaag de dag nog tot veel verwarring en controverse leidt bij fans, teams en internationale journalisten. Voormalig F1-coureur John Watson is dan ook van menig dat de positie van Masi als wedstrijdleider op losse schroeven staat. "Ik denk persoonlijk dat dat moeilijk gaat zijn", antwoord Watson als hem door RacingNews365 gevraagd wordt of de wedstrijdleider zijn positie zou kunnen behouden. "Masi koos geen kant en trok niemand voor, maar het gaat over het consequent handelen en zijn wens om de race onder een groene vlag te zien eindigen. Ik vraag me af of er in het nieuwe seizoen nog steun is voor hem vanuit de teams. Kunnen ze op zijn oordeel vertrouwen?", vraagt Watson zich af.

Beslissing Abu Dhabi was niet eerlijk

Watson, die in de jaren zeventig en tachtig aan de start van 152 Grands Prix verscheen, had echter ook niet graag gezien dat de race was geëindigd onder de safety car. "Ik snap dat het een belabberde manier zou zijn geweest om het kampioenschap te eindigen, maar er waren andere opties mogelijk." "Ik begreep dat ik er ook onmiddellijk met de rode vlag had kunnen worden gezwaaid. Daarna zou iedereen naar de pitstraat moeten en zouden ze bij de herstart allemaal op vers rubber hebben gestaan." Watson denkt dat de wedstrijd dan eerlijker was geweest. "Dan zou iedereen in ieder geval gelijke kansen hebben gehad. De manier waarop de situatie zich nu ontvouwde, maakte het oneerlijk voor Lewis en veel gunstiger voor Red Bull en voor Max", aldus de vijfvoudig Grand Prix-winnaar.

Radioverkeer is onderdeel van het probleem

De Grand Prix van Abu Dhabi was volgens Watson niet de enige race waar door Masi steken zijn laten vallen. De Noord-Ier vindt echter ook dat de teams te veel invloed uit kunnen oefenen op de FIA door middel van het radioverkeer. "Gedurende het seizoen zijn er meerdere problemen geweest (met betrekking tot de wedstrijdleiding, red.)." "Sommige daarvan zijn verergerd door de bijna non-stop communicatie tussen de pitmuur en de wedstrijdleiding. Zijn zijn beslissingen onberispelijk of zijn ze dubieus? Telkens als hij een beslissing neemt, wordt dit aangevochten via de radio. 'Heb je wel de juiste beslissing genomen?' of 'Dit zijn de redenen waarom je de verkeerde beslissing hebt genomen'. Dat is niet de juiste manier", vindt de voormalig F1-coureur. Watson vindt het constant in twijfel trekken van de beslissing van de wedstrijdleiding F1-onwaardig. "Het is alsof bij een voetbalwedstrijd de twee trainers van de teams tijdens de wedstrijd voortdurend aan het klagen zijn bij de scheidsrechter." "Het is aan de ene kant onzinnig en aan de andere kant een aanfluiting voor het gezag van de mensen die zijn gekozen om 90 minuten voetbal te arbitreren. Of 90 minuten van een Grand Prix", aldus Watson.

Stewards zijn geen onderdeel van de show

Sinds kort worden de radioberichten van de teams naar de wedstrijdleider gedeeld met de F1-kijker. Daarnaast worden de stewards soms ook even in beeld gebracht wanneer er een belangrijke beslissing moet worden genomen. Watson denkt dat dit niet goed is voor de sport. "Sommige stewards en mensen van de FIA zijn nu onderdeel geworden van de 'show', maar daar zijn ze er niet voor. Ze zijn er om te oordelen, ze zijn er niet om bekend te worden of getoond te worden of wat dan ook." "Het blijven mensen die achter de schermen moeten blijven en die op geen enkel moment erkenning moeten krijgen. Dat is niet hun werk en daarom zitten ze daar ook niet", besluit Watson stellig.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje