McLaren ligt de afgelopen tijd veelvuldig onder een vergrootglas. Het team uit Woking heeft qua snelheid het initiatief overgenomen van Red Bull en wordt logischerwijs met argusogen door andere teams bekeken. In de Formule 1 is het niet ongewoon dat de randjes van de reglementen worden opgezocht, waardoor concurrenten van McLaren in het openbaar bepaalde snufjes bespreken.
Een van de gesprekspunten is de voorvleugel van McLaren én Mercedes. Het onderdeel zou volgens Red Bull en Ferrari te flexibel zijn, maar werd constant goedgekeurd door de FIA. Er werd wel met camera's een onderzoek gestart, al was de FIA er ook als de kippen bij om aan te geven dat eventuele regelwijzigingen pas in 2025 zouden volgen. Daarmee was de zaak voorlopig afgedaan.
Nu is er echter een nieuw, opvallend snufje waar naar wordt gekeken. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan doken er namelijk onboardbeelden van Oscar Piastri op, waar de achtervleugel ook lijkt te 'flexen'. Het werd vooral duidelijk hoe de achtervleugel van de MCL38 in een rechte lijn doorbuigt, waardoor de hellingshoek van de vleugel aanzienlijk afnam. En terwijl de DRS dicht bleef, kwam de onderrand van de beweegbare flap licht naar boven, als een soort vouw. De lucht kon zo beter door de gleuf en het hoofdprofiel van de achtervleugel bewegen, zij het gedeeltelijk.
Onmiddellijk laaide de controverse over de legaliteit van de achtervleugel op. Vanuit een technisch oogpunt is het echter goed om een stap terug te doen. Recent dienden Red Bull en Ferrari een verzoek om opheldering in bij de FIA over de voorvleugels van McLaren en Mercedes. De mondiale autosportbond liet daarna weten dat de vleugels als legaal worden beschouwd.
Geest van de reglementen
Tegelijkertijd valt het niet te ontkennen dat de achtervleugel van de McLaren doorbuigt, waardoor de luchtweerstand afneemt. Het kan echter gewoon om een limiet gaan die nog niet is vastgesteld door de FIA. De enige mogelijkheid om het doorbuigen te verminderen, is door een strenge limiet vaststellen en grotere massa's toe te passen in de statische tests van de vleugel.
Alleen zou het in dit geval de kern van het probleem niet oplossen. De FIA stelde in haar rapport dat het objectief gezien niet mogelijk is dat de vleugels niet doorbuigen. Sterker nog, de gedeeltelijke flexibiliteit van deze elementen is een onmisbare factor in de ontwerpfase. Het voorkomt dat de vleugel bij volle belasting bezwijkt.
Maar als het gaat om handelen in de geest van de regelgeving, is het duidelijk dat McLaren dat niet doet. Het is alleen de vraag in hoeverre er iets aan kan worden gedaan in de regelgeving. Voor McLaren werkt het, maar elk ander team had eenzelfde constructie kunnen bouwen binnen de huidige reglementen, hetgeen de door de media gecreëerde heksenjacht ongegrond maakt.
In de praktijk kan de achtervleugel van McLaren ook voor een aerodynamisch nadeel zorgen. Wanneer je met aerodynamici praat, blijkt dat de gleuf tussen het hoofdprofiel en de beweegbare flap van de achtervleugel maar gedeeltelijk vergroot kan worden. Wanneer de flap zodanig opvouwt dat er een gaatje blijft bestaan in de langzame bochten, ontstaat er turbulente lucht. Er kan namelijk maar een gedeelte van de lucht doorheen.
Bekijk hieronder hoe de achtervleugel van McLaren doorbuigt!
Ook interessant:
De Grand Prix van Azerbeidzjan leverde weer genoeg gespreksstof op. Het ging veelvuldig over Max Verstappen, die na een frustrerend en machteloos weekend als vijfde over de streep kwam. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers én Rudy van Buren bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Percieval
In 2021 was de achtervleugel van de RB ook voer van controverse. Deze was ook gewoon binnen de regels, en behaalde alle tests. Maar alsnog werd deze mid-seizoen verbannen. Dus waarom bij McLaren niet?
Racetrack
Gerenomeerd Engels automerk vs. Ordinaire Frisdranken Producent...!? Wie zal het zeggen. Die willekeur, van de FIA, hangt me al meer dan tien jaar de strot uit. Of het nu gaat om regelgeving, dan wel of niet afkeuren van onderdelen , straffen al dan niet uitdelen etc... er is geen peil op te trekken en riekt vaak naar vriedjespolitiek dan wel domme willekeur of onkunde.
Dit bericht is aangepast op:
AxisMundi
@Racetrack. Da's behoorlijk generaliserend makker.
Sebsom
Precies, als dat doorbuigen volgend jaar pas verboden wordt dan weet je wel genoeg, dan is het alleen maar om Red Bull, een niet Engels team, een oor aan te naaien. F 1 is volgens de Engelsen van hun en OWee als je daar aan durft te komen.
MK_IV
@AxisMundi. Absoluut en meer dan dat. Gewoon tegen het zielige aan. Wat een zielepieten hier.
JEF JOOSSENS
Beter voor iedereen gelijk. Bouw een vleugel zoals je zelf wil, stijf, flexibel,... En dan is dat probleem opgelost.
V8-Power R730
Het is maar wie er klaagt, toen was het Mercedes, moet ik nog meer verklappen?
AxisMundi
@ V8-Power R730. Nee, niet nodig, of je moet in plaats van met dit soort suggestieve opmerkingen, met harde feiten komen.
Dit bericht is aangepast op:
Pole
Die auto voldoet aan de testen maar niet aan het gedachtegoed achter de regelgeving. Tsja, ze zijn daardoor gemiddeld 1,6 seconden!!!! sneller dan vorig jaar. Een sprong die in de F1 absurd is.
Sebsom
Ik zal wel gek zijn maar het verschil vind ik persoonlijk best wel groot. De oplossing,Red Bull pas het trucje zo snel mogelijk zelf toe..
Pim_van_den_Brand
Beste Sebsom, vrijwel elk team is hier mee bezig. Iedereen houdt elkaar in de gaten en probeert dit te kopiëren. En wanneer dat niet lukt dan probeert men dit te verbieden. De FIA kan wat dat betreft niet op tegen de teams. Daarom gaat de FIA ervan uit dat andere teams ze "controleren".
Justanopinion
De corruptie van Zak en zijn mensen beginnen nu toch behoorlijk te vervelen . De papaya regels over fairness ten spijt ze geven er geen donder om als ze maar winnen. Misselijke gluiperige zedeprekers en nog met de hulp van een net zo corrupte FIA .
Pieter333
Op de achtervleugel van McLaren staat Darktrace, maar volgens mij moet daar Darktricks staan
Jan van Dijk
Die zedenpredikers sjoemelen gewoon rustig door, als het maar van dat eiland komt mag het gewoon.
MK_IV
@Jan van Dijk. "Sjoemelen?" "Als ze maar van dat eiland komen?" Je blaimt een heel volk beste man en dat is dom én discriminerend én...discriminatie is bij de wet verboden in Nederland. Ja, ook als je dat hier doet. Dat je het even weet.
Dit bericht is aangepast op:
Pullover
Tja een Brit kan kampioen worden en een ander team dan Red Bull, er zal niets tegen gebeuren. Teams zullen net als tegen de vals spelende Ferrari destijds een bepaalde manier van vragen moeten vinden.
raindust
sorry.. wie is de laatste jaren kampioen geweest? en in de tijden voor MB? wat een onzin.
Intermezzo
Door de turbulentie die achter de Mclaren ontstaat wordt inhalen juist moeilijker gemaakt op de stukken zonder DRS dus ze kunnen makkelijker weg rijden van de achterste wagen die last heeft van deze turbulentie die er achter ontstaat en heeft de Mclaren zelf geen last van , Het is een verkapte DRS omdat de luchtdoorlating beperkt is maar wel degelijk aanwezig is zodat er minder weerstand ontstaat op de achtervleugel, De voorvleugel heeft ook die flexiteit waardoor er minder weerstand ontstaat op de rechte stukken en deels bij bochten open blijft staan waardoor de juiste druk op de voorvleugel staat om de bochten op een snelle wijze te nemen omdat de druk deels op de andere delen van de voorvleugel gehandhaaft blijft om voldoende downforce te genereren en eigenlijk zou dit direct door de FIA de kop ingedrukt moeten worden de foto's hebben de waarheid aangetoond dankzij hele goede fotograven.
RoBoRacer
Goed verteld Intermezzo (serieus hè!), maar probeer aub eens losse zinnen. 👍
raindust
wat is dat plots met die belachelijke en ongefundeerde hetze tegen de britten?? begint hier op een racistisch clubje te lijken. Als het maar even niet goed gaat met RB/Max of een ander team doet het beter dan moeten die het hoe dan ook ontgelden.. triest gedrag
MK_IV
@raindust. Met je eens. Elke keer weer dat 'ongefundeerde' richting alles wat maar Brits is. Generaliserend en stigmatiserend en daar mag je van mij zo langzamerhand racistisch geschreeuw aan toe voegen. Lach wekkend? Jazeker, maar ook zielig, maar dat zien ze blijkbaar zelf niet.
Dit bericht is aangepast op:
Patrick4500
Dezelfde hetze als SKY tegen niet engelsen heeft
raindust
heel sky? iedereen ? luister je wel eens naar sky? of praat je maar mensen na?
Patrick4500
Ja raindust , geheel skysports! Als je als hoofdredactie van skysports in 2021 een kerstboodschap maakt met een crashende Max op Silverstone, dan is dat diep en diep triest! Dat is niet van 1 reporter maar namens heel skysport
Dit bericht is aangepast op:
fliegie-boy#26271
Ik denk dat de FIA gewoon een beetje een spanend seizoen willen hebben waardoor meer mensen f1 gaan kijken, geen bewijs, alleen een vermoeden. Dus dan zijn ze voor sommigen wat strenger dan voor anderen, nogmaals alleen een vermoeden.
KH86
Als het de achtervleugel van RB betrof was het voor se meerderheid hier subliem etc en noem maar op geweest. Man man man haast elk team heeft wel te maken controversiële zaken. Zo geldt AD2021 ook daaronder. Die ook onder safety car net zoals afgelopen zondag uitgereden moest worden. Bah
Nelson
Het scheel nog wat met het aantal rondes, nu de laatste twee en toen 6 rondes. Daarnaast hadden de teambazen zich uitgesproken , dat zij geen races meer achter de safety car willen laten eindigen.
Mr.C
Ok snap al die boze reacties hieronder onder dat het oneerlijk is niet zo goed. Dit is toch gewoon onderdeel van het spelletje? Iedereen die ook maar iets met techniek of development heeft te maken, weet dat heel veel regels heel gemakkelijk op meerdere manieren zijn uit te leggen / te implementeren. Dat heeft helemaal niets met eerlijk of oneerlijk te maken. Maar met creativiteit en vindingrijkheid. En dat is dus ook een onderdeel van deze sport. Als je daar niet van houd ga dan lekker snooker kijken ofzo. En wat is nu uiteindelijk het probleem? Het seizoen is weer spannender geworden dan ooit. Er strijden momenteel 4 teams om punten. Je ziet prachtige langdurige gevechten om positie. Ik zie het probleem niet 😁
Nelson
Klopt helemaal, Red Bull moet gewoon dit ook gaan doen. Maar ik heb het vermoeden, dat ze dit in Austin ook hebben. Zowel de voor- als achtervleugel zullen flexen. Het mag gewoon van de Fia.