Om te begrijpen wat er vanaf de Grand Prix van België gaat veranderen is het goed om te weten wat de 'party mode' is en hoe het in zijn werk gaat. Dat door de kwalificatiemodus meer vermogen kan worden aangesproken, is duidelijk, maar waar komt dat extra vermogen vandaan? De kwalificatiemodus is een door de teams ingestelde motorstand die de coureur zelf kan selecteren op het moment dat dat gewenst is. In een kwalificatie waarin honderdsten van een seconde het verschil kunnen maken, is die stand dan ook zeer welkom. Direct kunnen de coureurs meer toeren maken met meer vermogen tot gevolg. Bovendien wordt alle energie, gegenereerd door de beide MGU-systemen, direct ingezet voor meer vermogen in plaats van dat het wordt opgeslagen, om later pas ingezet te worden. Dit is de gebruikelijk gang van zaken tijdens een race, waarbij de opgeslagen energie kan worden gebruikt om bijvoorbeeld iemand in te halen. De kwalificatiemodus gaat doorgaans ook gepaard met een hoger brandstofverbruik en de inzet van een meer agressieve brandstofmix, die de smeermiddelengiganten van alle teams speciaal daarvoor ontwikkelen. Omdat door al deze ingrepen de motor het zwaarder te verduren krijgt en dus ook sneller slijt, kan de party modus nooit gedurende lange perioden in een race worden ingezet, laat staan gedurende een hele race. En dat is dan nog los van het feit dat men dan veel meer brandstof en olie zou verbranden dan volgens het reglementenboek van de Formule 1 is toegestaan. Het waren de motorfabrikanten zelf die de teams adviseerden over de maximale levensduur van een power mode. Wat de FIA nu dus wil veranderen, en de maatregel die gepland staat voor de Grand Prix van België moet officieel nog worden goedgekeurd, is dat elke auto tijdens zowel de kwalificatie als de race met dezelfde motorstand moet rijden. Volgens de letter van de wet wordt de kwalificatiemodus dus niet verboden, maar door bovengenoemde reden wordt de inzet ervan schier onmogelijk gemaakt.
Meest gelezen