Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Stiermarken
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

Zo werkt de party mode in de Formule 1

Recent werd duidelijk dat de Formule 1 de party modus van de Formule 1-motoren tijdens kwalificaties wil verbieden. Dat is met name voor Mercedes een aderlating, want dat team had altijd de beste kwalificatiemodus. Maar wat die hele 'feeststand' nu eigenlijk in?

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Om te begrijpen wat er vanaf de Grand Prix van België gaat veranderen is het goed om te weten wat de 'party mode' is en hoe het in zijn werk gaat. Dat door de kwalificatiemodus meer vermogen kan worden aangesproken, is duidelijk, maar waar komt dat extra vermogen vandaan?

De kwalificatiemodus is een door de teams ingestelde motorstand die de coureur zelf kan selecteren op het moment dat dat gewenst is. In een kwalificatie waarin honderdsten van een seconde het verschil kunnen maken, is die stand dan ook zeer welkom. Direct kunnen de coureurs meer toeren maken met meer vermogen tot gevolg. Bovendien wordt alle energie, gegenereerd door de beide MGU-systemen, direct ingezet voor meer vermogen in plaats van dat het wordt opgeslagen, om later pas ingezet te worden. Dit is de gebruikelijk gang van zaken tijdens een race, waarbij de opgeslagen energie kan worden gebruikt om bijvoorbeeld iemand in te halen.

De kwalificatiemodus gaat doorgaans ook gepaard met een hoger brandstofverbruik en de inzet van een meer agressieve brandstofmix, die de smeermiddelengiganten van alle teams speciaal daarvoor ontwikkelen.

Omdat door al deze ingrepen de motor het zwaarder te verduren krijgt en dus ook sneller slijt, kan de party modus nooit gedurende lange perioden in een race worden ingezet, laat staan gedurende een hele race. En dat is dan nog los van het feit dat men dan veel meer brandstof en olie zou verbranden dan volgens het reglementenboek van de Formule 1 is toegestaan. Het waren de motorfabrikanten zelf die de teams adviseerden over de maximale levensduur van een power mode.

Wat de FIA nu dus wil veranderen, en de maatregel die gepland staat voor de Grand Prix van België moet officieel nog worden goedgekeurd, is dat elke auto tijdens zowel de kwalificatie als de race met dezelfde motorstand moet rijden. Volgens de letter van de wet wordt de kwalificatiemodus dus niet verboden, maar door bovengenoemde reden wordt de inzet ervan schier onmogelijk gemaakt.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Spanje 2020

Het laatste nieuws over de Spaanse Grand Prix, direct vanaf het Circuit de Barcelona-Catalunya

7 reacties

    x