Het in elkaar knutselen van de Formule 1-kalender van 2020 heeft veel weg van een aflevering van The A-team. Vanuit een compleet uitzichtloze situatie moeten de kopstukken van Liberty Media pogen om het seizoen te redden. Niet alleen het seizoen, maar ook het eigen bedrijf, het product Formule 1 en de noodlijdende teams. Met cowboy Chase Carey aan het roer die de rol van Hannibal Smith vertolkt, sabbelend op een sigaar en zijn hersens pijnigend over de volgende zet. Zondag presenteerde Carey op een A4-tje zijn plan voor 2020. Een plan dat eigenlijk nog geen concreet plan is, maar veel wegheeft van een gewenst scenario. Corona is de wereld nog (lang) niet uit en in ieder land gelden andere wetten en regels. Hoe wil Carey zijn masterplan laten slagen?
Een circus zonder clowns
Geen toeters en bellen, geen motorhomes, geen prachtig opgedirkte dames en heren in driedelig pak. Nee, de Formule 1 moet back-to-basic. Het gaat dit seizoen alleen draaien om het racen. Teams die met zo min mogelijk personeel afreizen naar de circuits, iets dat ook geldt voor andere betrokken leveranciers. Voor festiviteiten en fans is voorlopig geen plaats. Het wordt een kampioenschap zonder franje, zonder oranjegekte, zonder uitgedoste mensenmassa's op de tribunes en zonder 'links rechts' dansjes of spectaculaire 'clowns' acts. Er moet geracet worden, dat is het enige doel. Racen om ervoor te zorgen dat het geld blijft rollen en de F1 gered wordt.
De 24.000 delige legpuzzel genaamd F1-kalender
In het plan van Carey zit een logische opbouw: eerst Europa, dan Eurazië , Azië en de Amerika's. Een plan dat ongetwijfeld nog frequent bijgeschaafd moet worden. De inzet is op een seizoensstart in Oostenrijk op 5 juli en zeer waarschijnlijk een tweede race op 12 juli. Vervolgens reist het circus naar Silverstone waar eveneens tweemaal geracet moet worden. Onduidelijk is of dit op 19 en 26 juli zal zijn, of op 26 juli en 2 augustus. In dat laatste geval zou de Hongaarse Grand Prix verschoven moeten worden. Het hele Europese stuk van de puzzel is nog altijd zeer complex. Wat gebeurt er met races als Spanje, Nederland, België en wat te denken van de race op het iconische circuit van Monza? Racen in september in Italië, kan dat wel? Het is een race die voor de F1 zeer belangrijk is. Maar ook races als China, Vietnam en Canada zijn geannuleerd. Keren deze in 2020 terug op de kalender of niet? Daarbij zal gekeken worden naar de belangrijkheid van een race. Canada kan de Formule 1 wel een jaar missen, maar het machtige China staat hoog op het verlanglijstje van Carey. Carey zal daarbij ook in de buidel moeten tasten. Promotors kunnen geen tickets verkopen voor de Grands Prix en het startgeld van gemiddeld 30 miljoen kan niet opgehoest worden. Op het moment dat Liberty wil racen, dan zal het ook op dat vlak bijzonder veel water bij de wijn moeten. Jan Lammers, sportief directeur van de Dutch Grand Prix, maakte dat ook duidelijk in gesprek met RacingNews365 . Momenteel zijn er talloze F1-kalenders die worden opgesteld door de diverse sites. Allen tot op heden op niets gebaseerd en vaak totaal uiteenlopend. Varianten zonder Belgische, Italiaanse en Nederlandse Grands Prix, maar ook varianten die veel weghebben van een kalender waarin alles gewoon een maand naar achteren is geschoven. Verwachting is dat Liberty Media binnen 14 dagen met een voorlopige kalender komt, met data en races. Juist, een voorlopige kalender, omdat niemand kan voorspellen wat er de komende maanden gebeurt in de wereld.
"We doen het veilig of we doen het niet"
De gezondheid van de medewerkers staat voorop. Dit betekent dat de organisatie frequent alle mensen wil laten testen die afreizen cq. aanwezig zijn bij de Grands Prix. Een fiks karwei aangezien er waarschijnlijk 2500 tot 3500 mensen aanwezig zijn. Met corona als onzichtbare sluipmoordenaar is het erg lastig om ervoor te zorgen dat er geen besmettingen optreden. De incubatietijd van het virus bedraagt tot 14 dagen. En wat gaat de Formule 1 doen op het moment dat er een besmet personeelslid is? Stel dat Lewis Hamilton of Max Verstappen het virus oploopt en daardoor niet deel kan nemen aan een of meerdere Grands Prix. Wat gebeurt er dan met deze races? In Australië liep het uit op een grote sof, met het annuleren van de Grand Prix tot gevolg. Het is nagenoeg onmogelijk om 15-18 races te organiseren waarbij er niet een positieve test zal opduiken. Hoe moet de Formule 1 omgaan met de anderhalve meter afstand? Het is niet te doen in een sport waarbij 25 mensen op een kluitje staan bij een pitstop. Liberty Media onderzoekt ook hierbij de diverse mogelijkheden en heeft te maken met de eisen van de overheden die per land afwijken. Het dragen van een mondkapje kan zorgen voor extra veiligheid, maar welke eisen worden er gesteld aan een F1-pitstop? Om ervoor te zorgen dat de kans op coronabesmettingen zo laag mogelijk is, moeten de F1-medewerkers verblijven in hotels die de organisatie voor ze regelt. Dorpen in de omgeving van de circuits worden 'Formule 1-dorpen'. Voor de medewerkers wacht de drukste periode ooit in hun leven en tevens de eenzaamste. Als Liberty Media het voor elkaar krijgt om 18 Grands Prix in de periode juli tot en met december te proppen, betekent dit dat er veel back-to-back races zullen volgen. Personeelsleden zullen lange tijd van huis zijn, waarbij het ook de wens is dat het aantal reisbewegingen zo minimaal mogelijk is. Het is op dit moment nog onduidelijk welke mogelijkheden de medewerkers krijgen om tussen de Grands Prix door huiswaarts te keren.
En de kleine broertjes dan?
De Formule 1 racet in veel weekenden niet alleen. De Formule 2, Formule 3 en andere raceklassen zijn ook vertegenwoordigd in het voorprogramma van de F1. Deze teams staat het water eveneens aan de lippen, voor hen geldt ook dat er geracet moet worden anders gaan deze teams later in het jaar failliet. Meer teams betekent echter meer personeel op de circuits en een grotere mensenmassa is eigenlijk niet gewenst. Vooralsnog is onbekend hoe de Formule 1 om wil gaan met de series in het voorprogramma. Er moet een oplossing komen om deze raceklassen ook in actie te laten komen dit jaar, waarbij ze in het verleden altijd mee konden liften op de exposure van de koningsklasse van de autosport. Een gesponsord zitje in de Formule 2 kost al snel ruim 2,5 miljoen. Bedragen die sponsoren alleen neerleggen omdat het kampioenschap uitgezonden wordt op TV en hun relaties kunnen genieten op de prachtige Formule 1-paddock - iets dat er in 2020 de komenden maanden niet bij zal zijn.
De eerste positieve stappen
Nadat de Formule 1 een flinke deuk opliep rondom de Australische Grand Prix is het een stuk voorzichtiger geworden. Het besef dat de dictatoriale Formule 1 ondergeschikt is, is inmiddels doorgedrongen. Dat maakt dat de organisatie minder stellig communiceert. Het statement van zondag moet dan ook gezien worden als een stuk positieve PR voor de sport. Een bewijs dat men bezig is met de toekomst van de sport en tevens het bewijs dat men geen streep zet door het F1-seizoen. Voor een beursgenoteerd bedrijf is het cruciaal dat er positieve berichtgeving is. De beurskoers halveerde in maart nadat bekend was dat er voorlopig niet geracet wordt en krabbelt slechts langzaam weer wat op. De eerste contouren zijn zichtbaar, maar er moet in twee maanden nog ongelooflijk veel gebeuren wil het seizoen goed en veilig van start kunnen gaan. En nog belangrijker: continu door kunnen blijven gaan. Carey moet de 'redder' van de Formule 1 worden. De man die het boegbeeld van de sport moet zijn, met zijn hoed en snor. Een typische Amerikaan die zo weggelopen kan zijn van een filmset. Op de meest prangende vragen heeft Carey nog geen antwoorden, zekerheden kan hij allerminst geven. Het is te hopen dat Carey in december zijn speech af kan sluiten met de legendarische woorden van Hannibal Smih: "I love it when a plan comes together."
Meest gelezen