Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Zware straffen, 'Verstappen-regels' en meer hot topics in restant F1-seizoen

Max Verstappen en Red Bull gaan kampioen worden. Daar kan je eigenlijk je hele hebben en houden op inzetten (niet doen hoor), maar dat wil niet zeggen dat er niks meer te beleven is in de tweede seizoenshelft. Zowel op als naast de baan staan er ons nog enkele bijzondere (politieke) gevechten te wachten.

Er staan nog tien Grands Prix op de planning de komende maanden. Max Verstappen heeft een enorme voorsprong van 125 punten op zijn naaste belager Sergio Perez, terwijl Red Bull bij wijze van spreke nog een paar maanden extra vakantie kan nemen en alsnog kampioen zou worden.

Toch is er nog veel om voor te strijden in de Formule 1. Voor iedereen is er wel wat wils. We blikken vooruit op de tweede seizoenshelft.

Strijd in het kampioenschap

Het belangrijkste vlak is natuurlijk het sportieve vlak. Er is nog veel om voor te strijden achter Red Bull. De strijd om de tweede plek ligt natuurlijk helemaal open. Wie o wie gaat er met de felbegeerde miljoenen vandoor? Mercedes, Aston Martin, Ferrari en McLaren doen allemaal mee. Het laatstgenoemde team moet van ver komen, maar als men de ingeslagen weg blijft volgen, dan kunnen zij na de winterstop wel eens verrassen.

Voorbij de 'topteams' achter Red Bull wordt er natuurlijk ook nog gestreden. De zesde plek van Alpine in het kampioenschap lijkt samen met de P1 van Red Bull al met potlood ingevuld te kunnen worden, maar de strijd om de plekken zeven tot en met tien ligt ook nog wijd open. De elf punten van Williams en Haas (P7 en P8) kunnen zo geëvenaard worden door Alfa Romeo (P9 met negen punten) en AlphaTauri (P10 met drie punten) als zij een goed weekend meemaken.

Check hieronder nog eens de stand bij het ingaan van de tweede seizoenshelft. Het artikel gaat daaronder verder
.

Formule 1 stand 2023

Pos. Coureur Team Punten
1
Max Verstappen
Red Bull Racing 575
2
Sergio Perez
Red Bull Racing 285
3
Lewis Hamilton
Mercedes AMG F1 234
4
Fernando Alonso
Aston Martin F1 Team 206
5
Charles Leclerc
Scuderia Ferrari 206
6
Lando Norris
McLaren Racing 205
7
Carlos Sainz
Scuderia Ferrari 200
8
George Russell
Mercedes AMG F1 175
9
Oscar Piastri
McLaren Racing 97
10
Lance Stroll
Aston Martin F1 Team 74
11
Pierre Gasly
Alpine F1 62
12
Esteban Ocon
Alpine F1 58
13
Alexander Albon
Williams Racing 27
14
Yuki Tsunoda
Scuderia AlphaTauri 17
15
Valtteri Bottas
Alfa Romeo Racing 10
16
Nico Hulkenberg
Haas F1 9
17
Daniel Ricciardo
Scuderia AlphaTauri 6
18
Zhou Guanyu
Alfa Romeo Racing 6
19
Kevin Magnussen
Haas F1 3
20
Liam Lawson
Scuderia AlphaTauri 2
21
Logan Sargeant
Williams Racing 1
22
Nyck de Vries
Scuderia AlphaTauri 0
Pos. Team Coureurs Punten
1
Red Bull
Verstappen & Pérez 860
2
Mercedes
Hamilton & Russell 409
3
Ferrari
Sainz & Leclerc 406
4
McLaren
Norris & Piastri 302
5
Aston Martin
Alonso & Stroll 280
6
Alpine
Gasly & Ocon 120
7
Williams
Albon & Sargeant 28
8
AlphaTauri
Ricciardo & Tsunoda 25
9
Alfa Romeo
Bottas & Zhou 16
10
Haas
Magnussen & Hulkenberg 12

Nieuwe reglementen

En dan hebben we het over 2026. Er is momenteel veel te doen over de motorregels. Zo is Red Bull van mening dat deze nog gewijzigd moeten worden, terwijl bijvoorbeeld Mercedes daar pertinent op tegen is. Achter de schermen wordt er links en rechts hevig gelobbyd om de regels toch nog te wijzigen, maar dan moet Red Bull wel steun vinden bij enkele motorconcurrenten.

De tijd dringt als er wat moet gebeuren, want achter de schermen zijn alle motorleveranciers al hard aan het werk met de nieuwe motoren. Zo draaien er al verschillende op de testbanken. De definitieve reglementen moeten snel vast worden gelegd, want anders kan het zich ontwikkelen tot een groot F1 'politiek' drama.

			© Red Bull Content Pool
	© Red Bull Content Pool

Verstappen afremmen?

Als we het dan over nieuwe reglementen hebben: Mochten Verstappen en Red Bull zo blijven domineren, kan het zo zijn dat de roep om regelwijzigingen groter wordt. Niet per se om de onverslaanbare combinatie af te remmen, maar misschien wel om voor meer onvoorspelbaarheid te zorgen. Wat te denken van het nieuwe kwalificatieformat en de sprintraces die al zijn ingevoerd, maar ook F1-prominenten komen af en toe met ideeën, zoals Damon Hill die het idee had om het gebruik van alle drie de bandencompounds te gaan verplichten tijdens een race. Komen er speciale 'Verstappen-regels'?

Toch lijkt men in F1 zelf niet happig voor veranderingen. Zo is Toto Wolff een van de grote tegenstanders. Het woord meritocratie gebruikt hij vaak. Red Bull gaat aan de leiding omdat zij dat zelf hebben afgedwongen door een goede auto te bouwen, zo oordeelt hij. De rest moet maar gewoon hard aan de slag om het gat te dichten.

Budgetcap straffen?

Nee he, daar gaan we weer. Vorig jaar was er heel veel ophef omtrent de overtreding van Red Bull en eerder dit seizoen gingen er opnieuw geruchten dat enkele F1-teams de budgetcap vorig jaar hebben overschreden. Vorig jaar? Ja, vorig jaar. De resultaten daarvan zullen ergens de komende twee maanden bekend worden. Mocht er weer een of meerdere teams de regels hebben overtreden, dan zal de bom barsten. Al meerdere malen hebben verschillende teambazen laten vallen dat ze de straffen vorig jaar te licht vonden, dus als het aan hen ligt, dan wordt er nu harder opgetreden. Of de FIA er ook zo over denkt, dat gaan we zien.

F1 kalender 2025 | Nederlandse tijden © XPBimages

Stoelendans en onderhandelingen

Terwijl de teams om de belangrijke plekken in het kampioenschap strijden, zijn er verschillende coureurs die hard aan de bak moeten voor hun F1-toekomst. Denk aan namen als Logan Sargeant en Kevin Magnussen. Tegelijkertijd zijn er veel coureurs die azen op het zitje van Sergio Perez of een zitje bij AlphaTauri. Wat gaan Helmut Marko en Christian Horner beslissen?

Tegelijkertijd zijn er ook wat coureurs die nog een nieuw contract aan het onderhandelen zijn. Voor 2024 zijn de ogen vooral gericht op Lewis Hamilton en Mercedes. Zij onderhandelen al maanden over een nieuw papiertje, maar witte rook blijft uit. Hoe stevig wordt er achter de schermen onderhandeld? De komende periode horen we meer.

Red Bull-records

Maar als Red Bull doorgaat waar ze voor de zomerstop waren gebleven, dan zullen er de komende maanden nog heel wat records sneuvelen. Te beginnen met het record van meeste zeges op een rij voor een F1-coureur. Als Max Verstappen zowel in Zandvoort als volgende week in Monza wint, dan schrijft hij dat record op zijn naam, met tien achtereenvolgende zeges.

Verder kan Red Bull het onmogelijke doen en alle races dit jaar winnen, een winstpercentage van 100%, nog niet eerder vertoond in de koningsklasse van de autosport. Al met al heel veel moois om de komende races nog naar uit te kijken.

Ook interessant:

Verstappen gaat het onmogelijke doen in Zandvoort

De nieuwste RN365 F1-podcast is er weer. Coronel, Dimmers en host Mosterdijk blikken uitgebreid vooruit op de GP van Nederland, de tweede seizoenshelft en meer. Gaat Max Verstappen het onmogelijke doen? Beluister de podcast hieronder.

Formule 1 GP Nederland 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Verstappen krijgt gloednieuwe uitdaging van Red Bull