vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Vijf opvallende zaken na de Grand Prix van Australie 2019

De kop is eraf, nu het Formule 1-seizoen 2019 de Grand Prix van Australië achter de rug heeft. Een goed moment om de vijf belangrijkste zaken uit te lichten die afgelopen weekend aan de orde kwamen.

De Honda-motor van Red Bull is betrouwbaar én krachtig

Tijdens de winterstop, de wintertests en de aanloop naar de Grand Prix van Australië was Red Bull vol optimisme over de nieuwe motordeal met Honda. De krachtbron zou niet alleen betrouwbaarder, maar ook krachtiger zijn dan die van Renault in de laatste jaren. Het zelfvertrouwen van vooral Red Bull-adviseur Helmut Marko liep echter even een deukje op toen het verschil in vermogen met Mercedes in de vrije trainingen wel vrij groot bleek te zijn.

Toch heeft Max Verstappen met zijn knappe derde plek in de race veel twijfels weggenomen. De Nederlander loofde eerder al de samenwerking met de Japanners en uitte nu ook positieve woorden over de snelheid op de rechte stukken. Misschien nog wel belangrijker: zowel beide Red Bulls als beide Toro Rosso's kwamen aan de finish - waarmee Honda gelijk een score van honderd procent behaalt op het gebied van betrouwbaarheid in 2019.

Van de bolides met een Renault-krachtbron vielen daarentegen twee van de vier uit...

Bottas is een herboren stercoureur

Valtteri Bottas won in 2018 geen enkele Grand Prix, tot zijn grote teleurstelling. Dus werkte hij afgelopen winter aan zichzelf: door anders te trainen, meer van rust en eten te genieten én met een coach te spreken om zich beter voor te bereiden op 2019. De vaak zo tam ogende Fin deed ook aan een stukje imagobuilding en liet zichzelf een nieuwe look aanmeten, inclusief stoer baardje.

Of dat bijgedragen heeft aan zijn dominante overwinning op het Melbourne Grand Prix Circuit, is lastig te zeggen. Feit is dat hij beter startte dan teamgenoot Lewis Hamilton en de race eigenlijk van begin tot eind controleerde. Hij waagde het na de finish zelfs om over de teamradio 'F*ck you!' te zeggen tegen al zijn criticasters. Of Bottas daarmee werkelijk een compleet ander (en vooral sneller) mens is geworden en dit jaar mee kan doen om de titel, zal de komende tijd leren.

Ferrari mist tempo, maar heeft wel prioriteiten

Als 'wintertestkampioen' ging Ferrari in een favorietenrol richting Australië. Daar werd de illustere Italiaanse renstal het hele raceweekend pardoes genadeloos verslagen door Mercedes. Vooral Sebastian Vettel voelde zich plots veel minder op zijn gemak op het stratencircuit in Melbourne, klaagde steen aan been en moest beide Mercedessen én Verstappen voor zich dulden in de race. Teambaas Mattia Binotto staat voor een raadsel.

Voor Charles Leclerc verliep het aanvankelijk niet beter, al had de Monegask in de tweede fase van de race wel meer tempo dan zijn Duitse teamgenoot. Ferrari maakte echter resoluut duidelijk dat Leclerc zich maar moest inhouden, waardoor hij als vijfde eindigde achter Vettel, die daarmee een uitgesproken voorkeur krijgt. De Italianen zullen alles in het werk stellen om over twee weken in Bahrein beter voor de dag te komen - het feit dat in Manama op een totaal ander soort circuit gereden wordt, zou daarbij in hun voordeel kunnen werken.

(Bijna) alle middenveldteams zitten weer zeer dicht bij elkaar

De 'tweede divisie' is nog steeds aanwezig in de Formule 1 en er zijn weinig aanwijzingen dat veel teams in 2019 opeens aansluiting zullen vinden bij de grote drie: Mercedes, Red Bull en Ferrari. Gelukkig lijkt de onderlinge strijd in het middenveld dit jaar weer superspannend te worden: in Australië finishten Haas, Renault, Alfa Romeo, Racing Point en Toro Rosso op respectievelijk P5 tot en met P10.

McLaren was daarbij de grote afwezige, al gaf Lando Norris een veelbelovend visitekaartje af door bij zijn debuut de achtste startplek te veroveren in de kwalificatie. Bij Williams zijn de zorgen veel groter: Robert Kubica en George Russell waren in de kwalificatie minimaal een dikke seconde langzamer dan de dichtstbijzijnde concurrentie. Er is dus nog véél huiswerk te doen bij het team uit Grove.

Charlie Whiting wordt nog heel erg gemist

De officiële start van het nieuwe Formule 1-seizoen werd overschaduwd door zeer tragisch nieuws op de vroege donderdagmorgen: Formule 1-wedstrijdleider Charlie Whiting werd op 66-jarige leeftijd niet meer wakker als gevolg van een longembolie in zijn slaap. Whiting stond bekend om zijn uitgebreide betrokkenheid bij alle sportieve elementen van de raceklasse en vooral ook zijn benaderbare, kalme persoonlijkheid.

Het enorme gat dat hij achterlaat, is niet alleen van emotionele aard, maar levert de FIA ook een personele kwestie op: want wie gaat alleskunner Whiting met zijn engelengeduld opvolgen? Voor het raceweekend in Melbourne werd tijdelijke vervanging gevonden en FIA-president Jean Todt gaf aan dat recentelijk al - met Whiting - werd nagedacht over het overdragen van zijn erfgoed. Het toekomst van de manier waarop de Formule 1 geleid wordt, is daarvan zeer afhankelijk.

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer
Breaking Tijdschema Formule 1 GP Azerbeidzjan 2019