Verrassende groeibriljant Force India VJM02 (2009) Het lelijke eendje van de Formule 1 anno 2008 is Force India. De nieuwe stal, die de paddock heeft mogen betreden na Spyker (voorheen MF1, voorheen Jordan) over te hebben genomen, heeft in haar eerste jaar een abonnement op de laatste startrij. James Key is als technisch directeur meeverhuisd van Jordan, richting MF1, richting Spyker en Force India. Van de Brit wordt verlangd dat hij een competitieve wagen bouwt. Een lastige opgave, die desalniettemin niet onmogelijk blijkt. De tweede wagen waarmee Force India de Formule 1-circuits afjaagt is een stuk beter dan haar eerste en zodoende worden de eerste topresultaten geboekt. Giancarlo Fisichella weet tegen ieders verwachting in poleposition te scoren voor de Belgische Grand Prix, in de race zelf wordt de Italiaan tweede. Twee weken later kwalificeert Adrian Sutil zich op Monza als tweede, om op P4 over de eindstreep te komen. Met de VJM02 zet Force India haar eerste stappen op weg naar een vaste plek in de middenmoot van de F1. Zwitsers wonderwapen snaait bokalen Sauber C31 (2012) Na zijn dienstverband bij het team dat, in zijn tijd als technisch directeur, vier verschillende namen voert sluit Key de Force India-deur. De techneut mag in het vervolg sleutelen aan de tekeningen van Sauber – de eerste wagen waarbij hij actief betrokken is, is de C30 van 2011. De bolide die voor het jaar daarna wordt ontworpen is zeer vooruitstrevend. De C31 van 2012 behaalt liefst vier podiumplaatsen en kan zich met enige regelmaat meten met de toppers van de startgrid. Met Sergio Pérez en Kamui Kobayashi beschikt Sauber over twee jonge, hongerige rijders die af en toe onbezonnen zijn, maar bij tijd en wijle briljant. Key maakt het succes niet van dichtbij mee. De Brit verlaat Sauber aan de vooravond van het seizoen 2012, om na een tijd van gardening leave (een tijd lang niet bij een andere stal aan de slag mogen, zodat gevoelige informatie gedateerd raakt) aan de slag te gaan bij Toro Rosso.
Kanon voor de broekies Toro Rosso STR10 (2015) Ontzettend veel lof oogst Key voor zijn creatie die in 2015 het levenslicht ziet. De Toro Rosso STR10, de wagen waarmee zowel Max Verstappen als Carlos Sainz zijn debuut maakt, wordt gekenmerkt door een complexe wielophanging en uitstekende aerodynamische oplossingen. Verstappen scoort twee vierde plaatsen (Hungaroring, COTA), Sainz rijdt zevenmaal naar een puntenfinish. Samen is het tweetal goed voor 67 punten, het hoogste aantal dat Toro Rosso ooit binnen heeft gehaald. Gezien de puntentelling die sinds 2010 van kracht is, kan 2015 als het op een na beste (na 2008) seizoen van Toro Rosso worden aangemerkt. Vroeg pieken het toverwoord Toro Rosso STR11 (2016) In 2016 wordt er niet meer gebruik gemaakt van een Renault-motor, maar moet Toro Rosso het stellen met een gedateerde Ferrari-krachtbron. Met de ontwikkelingsrace in het achterhoofd weet Key dat zijn renstal vroeg moet pieken, om nog wat van het seizoen te maken. Naar mate de tijd vordert, zullen de 2016-motoren immers doorontwikkeld worden en dus sterker zijn. De Brit slaagt wederom met vlag en wimpel voor zijn opdracht door een auto af te leveren die in haar eerste kwalificatiesessie een vijfde en een zesde plaats weet te scoren. Van Verstappen en Sainz wordt verwacht dat ze in de eerste seizoenshelft zo veel als mogelijk scoren. Het verhaal is bekend: na vier Grands Prix wordt Verstappen gepromoveerd naar Red Bull, voor wie hij direct zijn eerste wedstrijd weet te winnen. Daniil Kvyat bewandelt juist de omgekeerde weg: de Rus mag naast Sainz aanschuiven. Met zijn ziel onder de arm komt Kvyat amper tot scoren toe, waar Sainz in het voorjaar een aantal keurige resultaten kan overleggen. Na de zomerstop komt, zoals verwacht, de klad erin. Dit is echter niet Keys fout: hij heeft andermaal een pluim verdiend door een team boven haar kunnen te laten presteren.
https://twitter.com/McLarenF1/status/1022438647256309760
McLaren is pleased to confirm that James Key will join the team in the role of technical director. pic.twitter.com/A7HtBqS5zo — McLaren (@McLarenF1) 26 juli 2018
Meest gelezen