Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 4.074
  • 3 VER + 7.679
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Achtergrond: meesterbrein James Key en zijn wonderwapens

McLaren heeft James Key aangetrokken als haar nieuwe technisch directeur en is daar bijzonder mee in haar nopjes. Begrijpelijk, want Key heeft inmiddels een zeer behoorlijke staat van dienst opgebouwd in de Formule 1. Nog nooit won een van zijn wagens een Grand Prix, maar dat is ook niet verwonderlijk als je naar zijn voormalige werkgevers kijkt. Vaak moest Key een heldendaad verrichten om zijn team überhaupt in de puntenplaatsen te doen belanden. Racingnews365 kijkt naar zijn beste creaties.

Verrassende groeibriljant

Force India VJM02 (2009)

Het lelijke eendje van de Formule 1 anno 2008 is Force India. De nieuwe stal, die de paddock heeft mogen betreden na Spyker (voorheen MF1, voorheen Jordan) over te hebben genomen, heeft in haar eerste jaar een abonnement op de laatste startrij. James Key is als technisch directeur meeverhuisd van Jordan, richting MF1, richting Spyker en Force India. Van de Brit wordt verlangd dat hij een competitieve wagen bouwt. Een lastige opgave, die desalniettemin niet onmogelijk blijkt.

De tweede wagen waarmee Force India de Formule 1-circuits afjaagt is een stuk beter dan haar eerste en zodoende worden de eerste topresultaten geboekt. Giancarlo Fisichella weet tegen ieders verwachting in poleposition te scoren voor de Belgische Grand Prix, in de race zelf wordt de Italiaan tweede. Twee weken later kwalificeert Adrian Sutil zich op Monza als tweede, om op P4 over de eindstreep te komen. Met de VJM02 zet Force India haar eerste stappen op weg naar een vaste plek in de middenmoot van de F1.

Zwitsers wonderwapen snaait bokalen

Sauber C31 (2012)

Na zijn dienstverband bij het team dat, in zijn tijd als technisch directeur, vier verschillende namen voert sluit Key de Force India-deur. De techneut mag in het vervolg sleutelen aan de tekeningen van Sauber – de eerste wagen waarbij hij actief betrokken is, is de C30 van 2011. De bolide die voor het jaar daarna wordt ontworpen is zeer vooruitstrevend. De C31 van 2012 behaalt liefst vier podiumplaatsen en kan zich met enige regelmaat meten met de toppers van de startgrid. Met Sergio Pérez en Kamui Kobayashi beschikt Sauber over twee jonge, hongerige rijders die af en toe onbezonnen zijn, maar bij tijd en wijle briljant.

Key maakt het succes niet van dichtbij mee. De Brit verlaat Sauber aan de vooravond van het seizoen 2012, om na een tijd van gardening leave (een tijd lang niet bij een andere stal aan de slag mogen, zodat gevoelige informatie gedateerd raakt) aan de slag te gaan bij Toro Rosso.

Kanon voor de broekies

Toro Rosso STR10 (2015)

Ontzettend veel lof oogst Key voor zijn creatie die in 2015 het levenslicht ziet. De Toro Rosso STR10, de wagen waarmee zowel Max Verstappen als Carlos Sainz zijn debuut maakt, wordt gekenmerkt door een complexe wielophanging en uitstekende aerodynamische oplossingen. Verstappen scoort twee vierde plaatsen (Hungaroring, COTA), Sainz rijdt zevenmaal naar een puntenfinish. Samen is het tweetal goed voor 67 punten, het hoogste aantal dat Toro Rosso ooit binnen heeft gehaald. Gezien de puntentelling die sinds 2010 van kracht is, kan 2015 als het op een na beste (na 2008) seizoen van Toro Rosso worden aangemerkt.

Vroeg pieken het toverwoord

Toro Rosso STR11 (2016)

In 2016 wordt er niet meer gebruik gemaakt van een Renault-motor, maar moet Toro Rosso het stellen met een gedateerde Ferrari-krachtbron. Met de ontwikkelingsrace in het achterhoofd weet Key dat zijn renstal vroeg moet pieken, om nog wat van het seizoen te maken. Naar mate de tijd vordert, zullen de 2016-motoren immers doorontwikkeld worden en dus sterker zijn. De Brit slaagt wederom met vlag en wimpel voor zijn opdracht door een auto af te leveren die in haar eerste kwalificatiesessie een vijfde en een zesde plaats weet te scoren. Van Verstappen en Sainz wordt verwacht dat ze in de eerste seizoenshelft zo veel als mogelijk scoren.

Het verhaal is bekend: na vier Grands Prix wordt Verstappen gepromoveerd naar Red Bull, voor wie hij direct zijn eerste wedstrijd weet te winnen. Daniil Kvyat bewandelt juist de omgekeerde weg: de Rus mag naast Sainz aanschuiven. Met zijn ziel onder de arm komt Kvyat amper tot scoren toe, waar Sainz in het voorjaar een aantal keurige resultaten kan overleggen. Na de zomerstop komt, zoals verwacht, de klad erin. Dit is echter niet Keys fout: hij heeft andermaal een pluim verdiend door een team boven haar kunnen te laten presteren.

RN365 Special
Dit moet Zandvoort aanpassen voor de GP van Nederland

RacingNews365 legt uit wat er moet gebeuren aan Circuit Zandvoort voor de Formule 1-race in 2020.

Lees meer