Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alleen zo kan Ferrari de straf van Sainz ongedaan maken

Er was na afloop van de GP van Australië veel te doen over de straf van Carlos Sainz, die na een tik aan Fernando Alonso vijf seconden straf kreeg en daardoor terugviel tot buiten de punten. Zijn team vecht die straf nu aan. Maar hoe gaat dat nou in zijn werk, ruim vier dagen na de race? We leggen het voor je uit.

Als Ferrari al snel stappen had willen ondernemen tegen de in hun ogen te zware straf voor Carlos Sainz, dan had het meteen na de race in protest kunnen gaan tegen de beslissing van de stewards. Ook had het team nog aan kunnen geven dat het de intentie had om in protest te gaan, waarna ze 96 uur hadden gehad om dit officieel te maken. Die 96 uur verstreken op donderdagochtend, maar dat wilde niet zeggen dat Ferrari niet meer op een andere manier 'in beroep kon gaan' tegen de straf. Er was namelijk nog een andere weg, waardoor men de situatie die zich in het slot van het Australische Grand Prix-weekend voordeed nogmaals door de stewards onder de loep kan laten nemen.

Right of review

De FIA heeft namelijk in haar International Sporting Code opgenomen dat de teams recht hebben op een right of review , die binnen veertien dagen na de race moet worden aangevraagd. Oftewel, het team heeft er recht op dat de situatie nog eens wordt bekeken. Er zijn echter wel wat voorwaarden die daar aan hangen, want de situatie moet ten opzichte van afgelopen weekend wel veranderen. Ferrari moet namelijk met nieuw bewijs of nieuwe bewijzen komen. Aan de hand van het document waarin de straf voor Sainz staat uitgelegd, wordt namelijk duidelijk dat de stewards telemetrie en videobeelden hebben bekeken van het incident tussen Alonso en Sainz. De vier heren oordeelden dat Alonso 'significant voor Sainz reed bij het ingaan van de eerste bocht'. "Alsnog reed Sainz tegen Alonso aan, waardoor de Aston Martin-coureur spinde. Daarom is er vijf seconden straf uitgedeeld. We hebben weliswaar rekening gehouden met het feit dat het de eerste ronde na de herstart was en wij als stewards zijn dan vaak iets milder, maar in dit geval vonden we het gat tussen de twee auto's dusdanig groot dat Sainz contact had kunnen voorkomen. Daar slaagde hij echter niet in. Sainz was dan ook volledig schuldig aan het incident." De stewards hebben dus telemetrie en videobeelden gebruikt om tot hun oordeel te komen. Als Ferrari haar right of review wil gebruiken, dan zal het met nieuwe bewijzen moeten komen, zo stelt artikel 14.1.1 van de International Sporting Code van de mondiale autosportbond. "Als er in een FIA-kampioenschap een significant en relevant nieuw element wordt ontdekt dat ten tijde van de initiële beslissing niet bij de partijen bekend was, dan kunnen de stewards mogelijk hun beslissing opnieuw onder de loep nemen." "In dat geval moeten de stewards elkaar ontmoeten (in persoon of online) op een samen te bepalen datum, moeten ze de betrokken partij of partijen oproepen om uitleg te komen geven en moeten ze een oordeel vellen aan de hand van de nieuwe elementen", aldus het document van de autosportbond.

Nieuw bewijs

De vraag is dus of Ferrari met nieuw, nog niet eerder vertoonde en bovendien significante bewijzen kan komen. De stewards beslissen bij een aanvraag of het bewijs relevant is. Is dat het geval, dan zal de zaak dus heropend worden. Als zij daar over hebben besloten, kan Ferrari daar niet meer tegen in beroep gaan. Als de stewards dus concluderen dat er geen significant nieuw bewijs is, dan zal Ferrari daar mee moeten leven. Wat kan het nieuwe bewijs zijn? Dat is lastig te zeggen, maar Ferrari denkt dus dat het nieuw en significant bewijs heeft. In gesprek met onder meer RacingNews365 liet teambaas Fred Vasseur doorschemeren dat hij het bijzonder vond dat de drie verschillende incidenten bij de herstart allemaal anders werden beoordeeld. Sainz tikt Alonso aan: vijf seconden. Logan Sargeant verremt zich en ramt Nyck de Vries van de baan: niet eens een onderzoek. Pierre Gasly komt terug op de baan en crasht samen met zijn teamgenoot: wel een onderzoek, geen straf. Bovendien kreeg Sainz meteen een straf, terwijl het Gasly-Ocon-incident pas na de race werd bekeken. Mogelijk probeert Ferrari dat aan te leveren als nieuw bewijs. Vasseur wilde er echter niets over kwijt.

De laatste keer dat Ferrari een right of review aanvroeg

Niet heel lang geleden was het Ferrari dat een beroep deed op haar right of review . Dat gebeurde na de Canadese Grand Prix van 2019. Sebastian Vettel ging daar aan de leiding en had Lewis Hamilton in zijn kielzog. De Duitser maakte een foutje en schoot rechtdoor over het gras bij een chicane, waarna hij weer terug de baan op kwam. Hamilton, die probeerde te profiteren, werd bijna in de muur gedrongen. De Duitser kreeg een straf van vijf seconden, waardoor hij uiteindelijk de race verloor. Velen zullen zich het moment na afloop nog wel herinneren waarbij de viervoudig wereldkampioen het bord met het nummer 1 erop wegkaapte bij Hamilton en voor zijn eigen Ferrari parkeerde. Het team uit Maranello probeerde destijds middels een right of review de stewards over te halen om hun beslissing te herzien. De volgens Ferrari significante en relevante nieuwe bewijzen waar ze mee op de proppen kwamen waren: een analyse van Vettels telemetrie; een video-analyse die het team na de race in elkaar had gezet; een video-analyse van het incident die op het Britse Sky Sports was uitgezonden en gemaakt door oud-coureur Karun Chandhok; een video van de camera gericht op het gezicht van de Ferrari-coureur; een analyse van de racelijnen gereden door beide coureurs; en een getuigenverslag van Vettel zelf; De stewards oordeelden destijds dat de analyse van Chandhok weliswaar nieuw bewijs was, maar tegelijkertijd geen relevant bewijs, omdat het simpelweg een mening van een derde partij was. Tevens oordeelden ze dat de beelden van de camera gericht op het gezicht van Sebastian nieuw waren, maar dat ook dit niet relevant was, omdat het op andere beelden ook al een soort van te zien was. De rest van de aangeleverde bewijsstukken waren allemaal niet nieuw, zo meenden de stewards, die de straf in stand hielden, waardoor de zege in Canada officieel naar Lewis Hamilton ging.

Red Bull vs. Mercedes

Ook na de GP van Groot-Brittannië in 2021, waar Max Verstappen na een tik van Lewis Hamilton snoeihard in de muur kwam, vroeg Red Bull een right of review aan omdat men de straf van Hamilton - die tien seconden straf kreeg maar alsnog de race won - te mild vond. Om haar standpunt kracht bij te zetten, gebruikte Red Bull nieuwe GPS-data van verschillende momenten in de race, waaronder een ronde waarin Hamilton in dezelfde bocht Leclerc inhaalde. Ook liet men Alex Albon, toen de reservecoureur van Red Bull, tijdens een filmdag Silverstone op gaan om de openingsronde na te bootsen. Ook dit right of review werd afgewezen. Andersom ging Mercedes in 2021 ook in protest tegen Red Bull en vroeg een right of review aan tegen Max Verstappen. Dat na de GP van Brazilië, toen de Nederlander een harde strijd uitvocht met Lewis Hamilton. Het team kwam met nieuwe beelden aanzetten, maar deze werden niet als nieuw bewijs beschouwd. Die zaak werd daarom niet heropend. Ferrari zal dus van goede huizen moeten komen als ze de straf van Sainz willen zien verdwijnen. Wordt vervolgd.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"