Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Fernando Alonso

Alonso legt vinger op zere plek na debacle op Spa-Francorchamps

De GP van België beloofde een mooie regenrace te gaan worden, tot de wedstrijdleiding besloot de start van de race uit te stellen wegens de hevige regenval. Fernando Alonso wijst nu het probleem aan, en heeft zelfs een idee voor een oplossing.

Alonso Belgium FP1
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Grand Prix van België beloofde een mooi, regenachtig spektakel te worden. Met een grote kans op serieuze regenval maakten meerdere teams de keuze al om in te spelen op die omstandigheden, al pakte dat in werkelijkheid toch iets anders uit. De regen kwam wel met bakken uit de hemel, maar de wedstrijdleiding besloot daardoor de start juist uit te stellen. Eén uur en twintig minuten later ging de race wel van start, maar onder droge omstandigheden en op een opdrogende baan. 

Het grote probleem zat echter niet in de natte baan, maar vooral in de slechte zichtbaarheid door de spray afkomstig van andere auto's. Met de verschillende blind spots op het circuit van Spa-Francorchamps en de heftige ongelukken die we daar in de afgelopen jaren gezien hebben besloot de FIA het zekere voor het onzekere te nemen, tot groot ongenoegen van een hoop fans. Het zorgde voor een lastige situatie voor de wedstrijdleiding, die 

Fernando Alonso snapt de keuze van de FIA wel, zo legt hij uit tegenover onder meer RacingNews365. "Ik denk dat de zichtbaarheid slechter is geworden sinds de nieuwe reglementen in 2017 en de bredere banden, maar het is een lastig onderwerp. We weten allemaal dat we willen racen, en als je alleen op de baan bent kan dat ook. Maar als je met een groep auto's op de baan rijdt, zie je gewoon niets. En helaas hebben we daar al te veel slechte voorbeelden van gezien, omtrent Spa, slechte zichtbaarheid en hele grote ongelukken. Dus we willen allemaal moedig zijn en racen, dat willen de fans op de tribunes en thuis voor de TV ook. Maar als er een ongeluk gebeurt..."

De Spanjaard wijst echter wel naar een oorzaak die nog niet zo vaak genoemd wordt. "We moeten gewoon onthouden dat er niets mis is met een extra half uur wachten. Helaas is dit gewoon hoe het is. Ik denk dat de bredere banden de zichtbaarheid zeker verslechterd hebben, en ik denk dat sommige soorten asfalt op de nieuwe circuits ook wel wat anders zijn dan we in het verleden zagen. We hebben op andere circuits geracet terwijl daar veel water op de baan stond, en dat was allemaal oké. Maar deze nieuwe generatie asfalt is ontzettend zwart en biedt veel grip onder droge omstandigheden, maar is net een spiegel als het nat is. Dat komt de zichtbaarheid niet ten goede, maar ik weet niet wat we daar aan kunnen doen." 

"Zelfs op snelwegen zie je het weleens, dat heb ik ook al vaker gezegd. Op sommige momenten heb je helemaal geen spray, dus als we dat asfalt nou ook eens gebruiken op circuits, als een standaard... Dan hebben we misschien helemaal geen spray meer. Dat zal onder droge omstandigheden wel voor flinke bandenslijtage zorgen, dat weet ik niet. Maar daar kunnen we mee werken, als startpunt. Maar hè, ik ben ook maar een coureur!", zo sluit de Spanjaard zijn betoog af met een lach. 

Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!

Claim jouw cap!

Praat mee!

x
Red Bull Bleekemolen beoordeelt 'kleine Red Bull-ramp': "Vreemd, heel vreemd..."