De relatie tussen Fernando Alonso, op dat moment regerend wereldkampioen, en rookie teamgenoot Lewis Hamilton was nooit goed in 2007. Na de Grand Prix van Monaco was deze al beneden nul en een incident in de kwalificatie voor de Hongaarse F1-race zorgde voor een definitieve breuk. Hamilton hield tijdens de cruciale rondes teamgenoot Alonso op, ondanks orders van het team om hem voorbij te laten. De Spanjaard was woedend, maar nam revanche tijdens de slotminuten van de kwalificatie. Alonso kwam samen met de Brit naar de pits voor nieuwe banden en brandstof, maar bleef bewust zo lang stilstaan dat Hamilton geen extra getimede ronde kon afleggen. De Spanjaard zag zijn plan geslaagd en pakte de pole, maar de FIA zette hem terug naar de zesde plaats. Een woedende Alonso probeerde vervolgens om McLaren-teambaas Ron Dennis te chanteren. Samen met manager Luis Garcia Abad zocht hij Dennis op voor de race en het tweetal had een bijzondere eis: laat Hamilton uitvallen met een brandstoftekort, of wij delen e-mails omtrent 'spy-gate' met de FIA. Dit meldt de BBC in een terugblik op de carrière van Alonso.
Spy-gate was de zaak waarin voormalig Ferrari-medewerker Nigel Stepney talloze documenten doorsluisde, die vervolgens door McLaren-engineer Mike Coughlan en diens vrouw onder de kopieermachine gelegd werden en zo in het bezit kwamen van McLaren. Uiteindelijk werden meer dan 800 pagina's met (technische) informatie van Ferrari aangetroffen bij de Britse renstal. Na overleg tussen teambaas Dennis en Martin Whitmarsh, besloot het tweetal contact op te nemen met FIA-voorzitter Max Mosley. Hem werd ook verteld hoe Alonso het team probeerde te chanteren. Deze adviseerde om Alonso toch deel te laten nemen aan de race, ondanks zijn dreigementen. Een half uur na het gesprek tussen Alonso, diens manager en Dennis bood de Spanjaard zijn excuses aan. Hamilton won de race en Alonso finishte als vierde, maar veel belangrijker was de kettingreactie die het incident in werking zette. Whiting was al zijdelings op de hoogte van spy-gate, doordat Alonso hierover gesproken had met zijn voormalig manager Flavio Briatore die dit op zijn beurt deelde met Bernie Ecclestone. Bewijs voor de aantijgingen werd eerder dat jaar niet gevonden. Mosley eiste dat de onderste steen bovenkwam en stelde een uitgebreid onderzoek in. De resultaten van het onderzoek waren verbluffend. Een van de grootste F1-schandalen aller tijden was geboren. De FIA kreeg toegang tot e-mails en technische documenten van McLaren en vond daar meer dan 800 pagina's aan informatie van concurrent Ferrari. De strafmaat was dan ook niet mals: $ 100 miljoen boete en McLaren werd uit het WK voor constructeurs geschrapt. Tussen Alonso en Dennis kwam het nooit meer goed. De Spanjaard liet zijn doorlopende contract ontbinden en verkaste eind 2007 na slechts één seizoen weer terug naar Renault. Voor McLaren waren de druiven eind 2007 nog zuurder: door alle perikelen tussen coureurs en teamleiding veroverde Kimi Raikkonen de titel met één punt voorsprong op Hamilton en Alonso.
Meest gelezen