Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alpine op zoek naar investeerders voor mogelijke 'Mercedes-structuur'

Alpine is op zoek naar nieuwe investeerders, zo werd onlangs duidelijk in een presentatie van CEO Luca de Meo.

Het Alpine Formule 1-team is op zoek naar externe investeerders om de toekomstige elektrificatieplannen van de straatauto-divisie te financieren, zo kan RacingNews365 naar buiten brengen. Een dergelijke uitbreiding is afhankelijk van het aantrekken van extern kapitaal voor het submerk van Renault. De financieringsstrategie werd onlangs uiteengezet tijdens een presentatie van de Capital Markets Day (CMD) onder de noemer 'Renaulution, now Revolution'. Cruciaal was dat het Alpine-segment de volgende clausules bevatte: "Alpine is klaar om wereldwijd uit te breiden en de helft van zijn toekomstige groei buiten Europa te realiseren door gebruik te maken van commerciële partnerschappen en steun van investeerders. Alpine staat open om te profiteren van de financiële taxatie van haar F1-team." Dit betekent dat Renault Group open staat voor investeringsaanbiedingen voor het volledige team, waarbij de opbrengsten worden gebruikt om groei te financieren. Gevraagd naar commentaar benadrukte een woordvoerder van Alpine F1 dat er "geen sprake is van een beursgang of van de verkoop van het team". In een schriftelijk antwoord voegde de woordvoerder eraan toe: "Luca de Meo (CEO van Renault, red.) bevestigde opnieuw het belang van de Formule 1 voor het merk als een belangrijke pijler om deze ambitie waar te maken. Dit plan bevat groeidoelstellingen voor Alpine in Europa en internationaal." "De routekaart die tijdens de CMD werd gepresenteerd, wordt door Renault Group gefinancierd en heeft als doel om commerciële partners en investeerders te vergaren en zo de internationale groei (van Alpine) te versnellen.

Mercedes-bedrijfsmodel is mogelijk

Volgens bronnen zou de investering een vorm kunnen aannemen van een joint venture, mogelijk met een ander merk zoals Lotus. Daar werkt Alpine al mee samen aan verschillende technische projecten. Ook de verkoop van een belang is een optie. De woordvoerder van Alpine wilde daar geen commentaar op leveren, maar volgens RacingNews365 zou een belang van 30% mogelijk zijn. Een mogelijk bedrijfsmodel is die van het Mercedes F1-team, dat in gelijke delen in handen is van het bedrijf uit Stuttgart, de chemiegigant INEOS en teambaas Toto Wolff. Mercedes verminderde in 2020 het aandeel van 60% naar 33.3%, maar blijft profiteren van de marketingmogelijkheden rondom de F1. INEOS en Wolff zagen de grootte van hun aandeel ondertussen stijgen. In een exclusief interview met dit medium in mei vorig jaar schetste Alpine-CEO Laurent Rossi de toekomstplannen van het merk: "We gaan ons bereik uitbreiden, big time . We willen het aantal verviervoudigen of zelfs vervijfvoudigen in de komende drie, vier jaar." "Het idee is om het potentieel van de A110 ( de Alpine-straatauto, red.) maximaal te benutten - daar zijn we overigens nog lang niet - en vervolgens de markten voor te bereiden op de vernieuwing van onze catalogus met een aantal nieuwe producten, welke in 2024 of 2025 uit zullen komen. Dit zal samenvallen met de afbouw van de A110 en het vergroten van de rest van het programma." In de eerste helft van 2022 werden 1800 bolides verkocht via een wereldwijd dealernetwerk van 122 verkooppunten. Het feit dat de Renault Group de investeringsplannen openbaar heeft gemaakt, wijst erop dat er een stappenplan is en dat er gesprekken zijn gestart met geïnteresseerde partijen.

Renault/Alpine

De geschiedenis van het team, ook bekend als 'Team Enstone', is veelbewogen. De oorsprong ligt in het Toleman F2-team, dat doorgroeide naar de Formule 1 voordat het in 1985 aan Benetton werd verkocht. In 2000 verkocht het kledingmerk het nu kampioenschapsteam weer terug aan Renault, maar pas twee jaar later werd de naam weer aangepast toen het team klaar was om te winnen. Fernando Alonso veroverde de wereldtitels van 2005 en 2006. Na het Crashgate-schandaal van 2008 werd het F1-team verkocht aan Genii Capital, dat onder de zwart-gouden vlag van Lotus reed voordat Renault het team in 2016 opnieuw overnam. De naam werd in 2021 aangepast naar Alpine, zes maanden nadat De Meo medio 2020 het roer overnam na de arrestatie van de vorige CEO, Carlos Ghosn. Hij blies het merk in 2018 nieuw leven in. Hoewel de woordvoerder van Alpine verder geen commentaar gaf op de situatie, wordt aangenomen dat de F1-divisie geen deel uitmaakt van het 'Renaulution' investeringsplan. Alpine werd in 2022 vierde in de Formule 1, dit onder leiding van Otmar Szafnauer. McLaren werd hierbij nipt verslagen. In 2023 zal het team een volledig Franse bezetting hebben met Esteban Ocon en Pierre Gasly als coureurs.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'