Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Alpine strijdt tegen 'belachelijke' eigenschap hedendaagse F1-bolides

De nieuwe generatie Formule 1-bolides heeft volgens Matt Harman, technisch directeur van Alpine, naast goede eigenschappen ook een gigantisch nadeel. In een exclusief interview met RacingNews365 legt hij uit dat het gewicht te belachelijk voor woorden is.

Vrijwel alle teams en coureurs zijn het in ieder geval eens over één matig aspect van de nieuwe generatie Formule 1-bolides: het gewicht. Ook bij Alpine veroorzaakt het kopzorgen. Technisch directeur Matt Harman noemt de eigenschap van de moderne F1-wagens 'belachelijk', vooral na de aanzienlijke stijging van het gewicht in de afgelopen jaren. Dit vanwege de toegenomen veiligheidseisen in de koningsklasse. Neem bijvoorbeeld de halo en de impactstructuren en vergeet ook niet de loodzware hybridemotoren. Het gewicht is hierdoor in 2022 opgelopen tot maar liefst 798 kilogram. Ter vergelijking: de Renault R25 uit 2005 woog 'slechts' 605 kilogram. Harman vindt de gewichtstoename zeer onwenselijk, maar hij is tegelijkertijd wel blij met het veiligheidsaspect. "We hadden 30% meer crashbelasting in 2022. Het was een enorme technische taak om die tests te doorstaan en het was waarschijnlijk een van de lastigste aspecten van het homologeren van de auto", zo legt hij uit in een exclusief interview met RacingNews365 . "Het duurt namelijk lang om ze te produceren en als er iets niet klopt, dan kost dat erg veel werk." "Voor ons was dat een hele zorg, maar we hebben het hele seizoen hard gewerkt aan het gewicht van onze auto. We hebben dit deels kunnen verlichten door het slim ontwerpen van verschillende systemen in de auto. Ik ben er vrij zeker van dat er in 2023 geen auto op de grid zal staan die boven de gewichtslimiet zit. Onze auto zal er, denk ik, aanzienlijk onder zitten zodat we ballast kunnen verplaatsen in de auto."

Gewicht besparen onder het budgetplafond

De ondergrens van het gewicht halen was afgelopen jaar zeker niet makkelijk voor Alpine en de concurrenten, maar dit was niet de enige grote uitdaging. Het besparen van gewicht moest ook nog eens gebeuren onder een streng budgetplafond, waardoor er niet eindeloos getest en geproduceerd kon worden. Harman legt uit dat er ook een balans nodig is tussen het besparen van gewicht en het doorvoeren van updates voor betere performance. "We hebben bijna al ons overgewicht uit de auto gehaald in de eerste drie tot vijf races. Daarna zijn we gestopt, want we konden ons geld vanaf toen beter steken in de performance van de vloer, de vleugels en het bodywork." "Dit omdat het besparen van gewicht uiteindelijk maar 32 milliseconden per kilogram is. Op een bepaald moment kom je op het punt waar een kilo van de auto halen de duurdere keuze is en je beter je geld kan stoppen in een aerodynamische update", aldus de technisch directeur van Alpine.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"