Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Is dit dé manier om een F1-finish achter een safety car te voorkomen?

Otmar Szafnauer, teambaas van Alpine, vindt dat de Formule 1 regels moet opstellen en zich daaraan moet houden. Of een 'extra tijd'-regel zou werken in de Formule 1, weet hij niet. Hij reageert hiermee op de chaos in de slotfase van de GP van Australië.

De vraag of de Formule 1 een 'extra tijd'-regel in zou kunnen voeren is naar voren gekomen na de chaos aan het einde van de GP van Australië. In ronde 57 van 58 volgde voor de derde keer in een race tijd een rode vlag-situatie. Ditmaal na een chaotische herstart waarbij Pierre Gasly zijn teamgenoot Esteban Ocon uitschakelde en Fernando Alonso door Carlos Sainz van de baan werd getikt. De allerlaatste ronde werd vervolgens achter de safety car verreden, waardoor het hele veld op dezelfde plek moest blijven rijden en er niet ingehaald mocht worden. Daardoor ging de race als een nachtkaars uit. In andere motorsportdisciplines bestaat er echter een regel waardoor een einde achter een safety car voorkomen kan worden: verlenging. In die situatie worden er aan het einde van een race nog extra ronden toegevoegd. In de Formule E hangt het bijvoorbeeld af van de hoeveelheid ronden die er achter een safety car verreden zijn. De energie die de coureurs dan niet verbruiken, kan vervolgens nog worden ingezet tijdens de extra ronden. In de NASCAR-klasse wil men niet onder full course yellow eindigen, waardoor er vaak nog extra ronden worden gereden.

Verwarring bij Grand Prix van Brazilië 2003

Maar had een 'extra tijd-regel' nog voor een laatste, racende ronde kunnen zorgen, zoals in de Formule E en NASCAR het geval is als die regel wordt toegepast? Otmar Szafnauer, die bij de laatste herstart zijn twee coureurs zag uitvallen, keurt het idee niet per definitie af. "Mijn overtuiging is dat deze scenario's mogelijk zijn, maar je moet de regels aan het begin vaststellen en je er dan aan houden. Als we de regels achteraf willen bekijken, is het prima om de sportief directeuren van de teams er naar te laten kijken." Verwarring over de rode-vlagregels is al eerder voorgekomen in de F1, zoals aan het einde van de GP van Brazilië van 2003, toen de overwinning aanvankelijk werd toegekend aan Kimi Raikkonen vanwege verwarring over het moment van de rode vlag. Later werd vastgesteld dat Giancarlo Fisichella de race leidde aan het begin van de ronde die als uitgangspunt voor de uitslag werd gebruikt, waardoor zijn team Jordan met succes in beroep ging en alsnog de zege kreeg toegewezen. Szafnauer gebruikte dit als voorbeeld van een moment waarop de regels worden gevolgd, zonder daarbij te worden beïnvloed door de bijzondere omstandigheden van een specifieke race. "Fisichella won de race in Brazilië pas een week na afloop. Maar nogmaals, ik denk dat hij in 2003 won omdat de regels destijds netjes werden gevolgd. Dat is mijn punt: volg de regels. Als ze niet goed genoeg zijn, verander ze dan niet halverwege de race of net na de race, maar pas nadat je ervan geleerd hebt."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal