Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Analyse: Hoe de bejubelde deal tussen Red Bull en Porsche stuk liep

RacingNews365 vernam voor het eerst tijdens de Grand Prix van België dat er scheurtjes waren ontstaan in wat op het eerste gezicht een sterk partnerschap was tussen twee premium merken met racen in hun DNA. Het Duitse sportwagenbedrijf Porsche heeft echter bevestigd dat de deal niet doorgaat. RacingNews365 Editorial Director Dieter Rencken analyseert de situatie.

Aan de oppervlakte was dit een droompartnerschap, een partnerschap dat het tot de verbeelding sprekende merk Porsche in 2026 terug zou brengen op de F1-grid. Niet alleen ging men samenwerken met de wereldkampioen, maar ging men ook rijden met aandrijflijnen die zijn ontworpen en ontwikkeld door de knapste koppen uit de branche. Die mensen zocht Red Bull Powertrains in de brede automobielindustrie en niet enkel de Formule 1. Het liep anders echter, zoals blijkt uit de verklaring van Porsche die vanochtend (vrijdag) werd verspreid: "De twee bedrijven zijn gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat deze gesprekken niet langer zullen worden voortgezet." De sleutelterm is 'gezamenlijk', omdat het oorspronkelijke plan was voor de twee bedrijven om een joint venture aan te gaan, elk met een aandeel van 50%. Cruciaal was dat Red Bull de beslissende stem zou hebben in joint venture, en volgens bronnen lag deze structuur bij Porsche aan de basis van de ontevredenheid. Dat het partnerschap nog lang geen uitgemaakte zaak was, bleek in januari toen een hooggeplaatste Red Bull-vertegenwoordiger waarschuwde voor overhaaste conclusies en zei dat de deal nog lang niet rond was. Hij bleef bij dit standpunt en RacingNews365 zag er dan ook van af om te verkondigen dat de deal rond was, zelfs nadat er documenten opdoken in Noord-Afrika. Sterker nog, we wezen erop dat deze enkel verkennend van aard waren.

Reactie Audi een teken aan de wand?

Toen Audi op 26 augustus in Spa-Francorchamps zijn intrede in de F1 aankondigde, werd een verdere hint gegeven dat niet alles koek en ei was tussen Red Bull en Porsche: "We zullen onze (Audi) activiteiten in Duitsland hebben en als Porsche toetreedt, zullen zij hun activiteiten in het Verenigd Koninkrijk hebben - volledig gescheiden," zei CEO Markus Duesmann. Het woord 'als' viel in dit statement op. Uiteindelijk mislukte de Red Bull/Porsche-deal toen het masterplan dat in juli vorig jaar in Spielberg werd bedacht door Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz en Wolfgang Porsche terecht kwam in overige lagen van de bedrijven. De ego's van de bedrijven zaten een deal in de weg toen elk van hen probeerde te bewijzen dat ze beter uitgerust waren, waardoor Red Bull zich realiseerde dat het eigen DNA- en de eigen wendbaarheid in gevaar waren. "Waar we intern altijd snel konden handelen, moesten we onder de joint venture alle beslissingen voorleggen aan een gezamenlijke raad, die dan misschien weer overleg moest plegen met een andere raad," zei onze bron. "Dat is niet hoe wij racen en daarom was het verstandig om de besprekingen te beëindigen." Ironisch genoeg drong dit besef tot het management van Red Bull door op de gloriedag van Audi, en tegen het einde van het weekend in Spa werden F1-managers zich ervan bewust dat het partnerschap ernstig in gevaar was. De laatste gesprekken werden eerder deze week gehouden, waar Porsche naar verluidt een tegenvoorstel zou hebben ingediend - tevergeefs. Red Bull trok de stekker eruit.

Kloof tussen Porsche en Red Bull te groot

Kortom, de kloof tussen de twee partijen was te groot en Red Bull zal doorgaan met het ontwikkelen van zijn eigen krachtbron voor 2026, een motor waarop naar verluidt Porsche-logo's op zouden prijken. Zoals we eerder deze week onthulden zal het hybride gedeelte van de Red Bull-power unit waarschijnlijk worden geleverd door Honda, waardoor het Japanse merk haar streven naar meer elektrificatie invulling kan geven, terwijl ze via Red Bull in Japan de vruchten blijven plukken van F1's wereldwijde platform. Hoewel de verklaring van Porsche suggereert dat het bedrijf de deur naar de Formule 1 niet heeft gesloten, geloven insiders dat het project stilzwijgend zal worden gecanceld, niet in de laatste plaats omdat men voor wat betreft de krachtbron volledig leunde op Red Bull, dat de leiding zou hebben over het motorenprogramma. Het verhaal gaat dat de zes state-of-art testbanken die Red Bull vorig jaar geïnstalleerd heeft oorspronkelijk bestemd waren voor Porsche. Porsche moet dus zijn opties evalueren en ingrijpende beslissingen nemen vóór de deadline voor aspirant-motorleveranciers voor 2026. Die deadline ligt op 15 oktober 2022, dus over vijf weken. In Monza wordt gezegd dat Porsche door de Formule 1 toegang tot de sport is verleend, maar enkel als partner van Red Bull. Met die samenwerking van baan zal Porsche met een nieuw plan moeten komen, een plan wat dan opnieuw door de F1 geëvalueerd dient te worden. De datum van 15 oktober is van cruciaal belang en niet onderhandelbaar. Mis je deze datum, dan dient het volgende venster zich op zijn vroegst 2030 aan, tenzij de F1, de FIA en de alle teams het na die datum unaniem eens zijn met toetreding van Porsche tot de F1.

Klimaat voor Porsche minder gunstig

Porsche bevestigde onlangs nog dat het plan om eigen aandelen te verkopen weliswaar standhoudt, zij het in een afgeslankte versie. In februari zette men nog 25% te koop, nu is dat teruggebracht tot 12,5%. Dit vanwege de huidige, turbulente markt. Bovendien zouden investeerder zorgen hebben over de mate waarin de de nieuwe Volkswagen-baas in staat is zowel Porsche als het overkoepelende Volkswagen te leiden. De F1 is in dat geheel maar een kleine schakel. Tenslotte heeft het weinig zin om twee afzonderlijke leveranciers van aandrijflijnen - elk met hun eigen programma's - binnen dezelfde groep te hebben, vooral gezien de tegenwind waarmee de mondiale automobielindustrie en in het bijzonder de Europese autofabrikanten momenteel te kampen hebben. Tegen deze achtergrond zal Porsche bij een eventuele toekomstige F1-deelname waarschijnlijk Audi-aandrijflijnen gaan gebruiken - mogelijk geleverd aan McLaren. Uiteindelijk is de deal mislukt om de eenvoudige reden dat de beoogde structuur anders was dan bij de concurrentie, waarbij de motorleverancier vooral leverancier is en geen inspraak heeft op teambeslissingen. Zo behaalde Red Bull negen wereldtitels zonder Porsche en McLaren vijf mét de krachtbron uit Stuttgart, zij het met TAG-badge. Foto: Sean Bull Design

Viaplay
x
FIA CEO FIA legt functie neer