Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Analyse: waar komen de strategische fouten van Ferrari vandaan?

Om antwoord te geven op de hierboven gestelde vraag neemt RacingNews365 technisch analist je onder andere mee terug naar Monaco '19.

Het is de moeite waard om in te gaan op wat er gisteren met Charles Leclerc en Ferrari gebeurde in de kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix van Brazilië. Los van Leclercs neerbuigendheid analyseerde ik hoe en wat er mis ging met de keuze voor intermediates in Q3 van de kwalificatie voor de Formule 1 Grand Prix van Brazilië. Het was kristalhelder dat, net zoals met andere onfortuinlijke strategische keuzes gedurende het jaar, de chaos ontstond door pure improvisatie. En dat komt voor uit een totaal gebrek aan een vaste procedure op het moment dat er afwijkende keuzes gemaakt moeten worden. Want hoe merkwaardig de keuze voor intermediates ook leek, de uitkomst was veel minder dramatisch geweest als men gedurende zijn outlap Leclerc al terug had geroepen naar de pits, een handeling die makkelijk vast te leggen is in een beleid. Echter, de call kwam pas toen Leclerc voorbij de ingang van de pits was gereden.

Mensenwerk zonder houvast

In zekere zin handelt Ferrari dit seizoen precies tegenovergesteld ten opzichte van de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco in 2019. Toen gaven computersimulaties aan dat het veilig was om binnen te blijven in Q1, waarna de één na de ander de tijd van de Monegask verbeterde, waardoor de furieuze thuisracer strandde in Q1. Toen was men té afwachtend, nu nam met juist teveel risico's. Sindsdien wordt er enkel nog gehandeld op basis van menselijke besluiten, al werd er nooit iets van een procedure vastgesteld. Dat moet dan ook het eerste doel zijn op weg naar (eer)herstel. Ferrari overtrad tevens de ongeschreven regel dat je een coureur niet met regenbanden een droge baan op stuurt, tenzij je 100% zeker weet dat het binnen dertig seconden hard gaat regenen. Het is klip een klaar dat dergelijke procedures niet in het heetst van de strijd vastgesteld dienen te worden, maar gedurende de opbouwende fase van het seizoen, onder andere door meetings tussen sportief directeuren, engineers en strategen. Dit soort bijeenkomsten hebben een hoge mate van technische, organisatorische en planmatige relevantie. Doe je dit soort huiswerk niet, dan zullen dit soort kritische fouten op het circuit plaats blijven vinden.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"