Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Aston Martin baart opzien met merkwaardige Formule 1-bolide

Een beetje van Red Bull, een beetje van Ferrari en een beetje van zichzelf. Aston Martin doet de wenkbrauwen fronsen met haar nieuwe AMR23-bolide. Deze is namelijk radicaal anders dan haar voorganger. Technisch analist Paolo Filisetti legt de bolide onder de loep voor RacingNews365.

Op maandag werd er niet één, maar werden er twee nieuwe Formule 1-bolides onthuld. Eerst was het de beurt aan McLaren, maar het team uit Woking kwam met een niet al te spectaculaire auto op de proppen. De MCL60 zag er in grote lijnen ongeveer hetzelfde uit als de MCL36 van vorig jaar. De Aston Martin-bolide daarentegen, de AMR23, was wel een bijzondere verschijning. Ten opzichte van vorig jaar heeft de Britse renstal namelijk 95% (!) van haar bolide veranderd, zo claimde men bij de onthulling van het nieuwe strijdwapen van Fernando Alonso en Lance Stroll. Reden genoeg voor onze technisch analist Paolo Filisetti om de AMR23 onder de loep te nemen en zijn oordeel te vellen over de volgens hem 'rare' F1-auto.

Rare auto

Op een bepaalde manier is het een hele rare auto. Men lijkt namelijk te hebben gekozen voor enkele oplossingen die voortkomen uit verschillende concepten van verschillende andere Formule 1-bolides. We beginnen aan de voorkant van de AMR23. Aan de voorkant lijkt de bolide op veel manieren op de Red Bull RB18 van vorig jaar. Het fundamentele verschil is echter dat Aston Martin voor een andere wielophanging heeft gekozen. Daar waar Red Bull koos voor een pull-rod setup (met een trekstang), zo kiest Aston Martin voor een push-rod (met een duwstang). De ophanging zit ook op een hoger punt vast aan het chassis dan vorig jaar het geval was. Ten opzichte van de Aston Martin-bolide van vorig jaar zien we aan de voorkant al meteen verschillen, zoals op de onderstaande vergelijking is te zien. Het bovenste element van de voorvleugel heeft een bijzondere vorm. Vorig jaar was dit onderdeel aanzienlijk platter. De neus is bovendien ook aangepast en steekt dit jaar iets verder uit.

Sidepods

Als we verder kijken, dan springen de sidepods ook al snel in het oog. Deze zijn horizontaal en lang uitgestrekt. Het doet erg denken aan de Ferrari van vorig F1-seizoen. De gelijkenissen met de Italiaanse F1-75 van 2022 gaan verder dan dat, want ook het bijzonder gevormde bovenste profiel van de sidepods doen denken aan de 'badkuip' van Ferrari van vorig jaar, zoals op de onderstaande foto's is te zien, Hierin zijn ook de 'vinnen' verwerkt die voor koeling moeten zorgen.

Net zoals bij Red Bull vorig jaar het geval was tijdens de warmere Grand Prix-weekenden, zoals bijvoorbeeld in Mexico, zien we ook andere vinnen op de motorkap. Ook bij de sidepods zien we dus duidelijke wijzigingen ten opzichte van vorig jaar. De inlets van de sidepods (het begin van de sidepods, waar de lucht naar binnen komt) zijn vergelijkbaar met die van Red Bull van vorig jaar. We zien dat er een soort plateautje is voordat de sidepod begint. Bij de AMR22 was dit nog niet het geval. De sidepods lopen nog steeds 'Red Bull-stijl' af naar de achterkant, maar ten opzichte van vorig jaar zet de daling pas later in. Ook al ziet het er vanaf de zijkant vergelijkbaar uit, zijn de sidepods wel degelijk heel anders dan in 2022. Het is een ander concept en de manier waarop Aston Martin de luchtstromen managet is net wat anders dan bij Red Bull het geval is.

Achterkant

We schuiven weer een stukje op: nu naar de achterkant van de wagen. We zien een duidelijk luchtkanaal bovenaan de motorkap, die doorloopt tot aan de achterkant van de wagen. De opening aan de achterkant van het bodywork waar dat luchtkanaal uitkomt, de horizontale openingen voor de warme lucht, doen samen met het luchtkanaal wederom denken aan die van Red Bull. Verder zien we aan de achterkant toch voornamelijk veel Mercedes-invloeden. Een pull-rod ophanging, dat een kenmerk is van Mercedes, het team dat aan Aston Martin de krachtbron, versnellingsbak en andere componenten levert.

Van alles wat

Al met al is de AMR23 een merkwaardige mix van verschillende soorten concepten. Ze zullen natuurlijk wel weten wat ze doen, maar de bijzondere wagen roept wel vragen op over het management van de luchtstromen. De bovenkant van de auto is echter slechts verantwoordelijk voor een relatief klein deel van de aerodynamische performance van de auto. We zien in ieder geval concepten terug die vorig jaar door Red Bull werden gebruikt en concepten die door Ferrari werden ingezet. Zij werden 1 en 2 in het kampioenschap, dus wie weet wat Aston Martin kan met een mix van deze bolides.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi