Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Balende Marko verklaart sensationele opmars Verstappen en Red Bull

Max Verstappen greep nipt naast poleposition in Singapore, maar dat neemt niet weg dat Red Bull Racing op het Marina Bay Street Circuit wel een indrukwekkende opmars laat zien. Adviseur Helmut Marko legt uit hoe dat mogelijk is.

Verstappen Q Singapore
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Max Verstappen sloot de derde vrije training in Singapore als snelste af en ging zo met keurige papieren richting de kwalificatie. Als één van de kanshebbers in de strijd om poleposition begon hij aan de sessie, al werd het uiteindelijk een ontzettend spannend gevecht. Verstappen greep op zijn beurt net naast poleposition, en kwam een kleine twee tienden tekort ten opzichte van George Russell.

Toch is een tweede startpositie in Singapore een resultaat dat tot dit weekend niet echt mogelijk leek te zijn. Red Bull gaat nooit heel goed op het stratencircuit, en dat maakte het hen de afgelopen jaren best lastig. Tot nu, want die tweede startpositie is binnen.

Volgens adviseur Helmut Marko had het echter nóg beter gekund, zo legt hij uit bij ServusTV. "Over het algemeen zijn we tevreden dat we eindelijk ook hier in Singapore competitief zijn. Het is alleen jammer. Max lag al anderhalve tiende voor op zijn oorspronkelijke tijd, en toen werd hij in de laatste sector door Lando Norris — ik weet niet of het opzettelijk was of niet — opgehouden, waardoor de poleposition buiten bereik bleef. Volgens onze berekeningen zou het anders heel nipt zijn geworden."

Stappen

Die teleurstelling valt echter al snel weg als Marko verklaart hoe het nou eigenlijk kan dat Red Bull ineens competitief is in Singapore. Dat was de voorgaande jaren natuurlijk niet zo, maar hoe kan dat nu ineens veranderen?

"Daar gingen veel stappen aan vooraf. We hadden enkele nieuwe onderdelen, maar de belangrijkste winst komt voort uit een andere benadering. Dat we niet te veel vertrouwen op de simulatiewaarden, maar dat ingenieurs en coureurs samen om de tafel gaan, overleggen en dan een compromis vinden dat, zoals nu blijkt, op alle circuits competitief is."

Heel verbaasd over de uiteindelijke polesitter, Russell, is Marko overigens niet. Al ziet hij wel een probleempunt in de uiteindelijke sectortijden. "Ze waren allebei sterk. (Kimi) Antonelli was bijna de snellere, als hij zijn sectortijden bij elkaar had gekregen. En wat zorgwekkend is: de meeste tijd hebben ze in sector één op ons gewonnen. We hebben dus vooral tijd verloren op de rechte stukken.

Pakt Max Verstappen weer een podium of zege? Bij Unibet ontvang je dan liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

x
GP Singapore Aangepaste startopstelling Formule 1 GP Singapore 2025