Nadat Sirotkin lange tijd als test- en reserverijder aan het team van Renault was verbonden, kon hij in 2018 met dank aan Williams zijn debuut maken als Grand Prix-coureur. Erg succesvol was de man uit Moskou echter niet: Sirotkin behaalde in 21 Grand Prix-starts precies één WK-puntje, dat was ook nog eentje die met dank aan de diskwalificatie van een andere rijder werd gescoord. Na afloop van het seizoen werd duidelijk dat er in 2019 geen plek meer op de grid voor Sirotkin beschikbaar was. Zodoende keerde de Russische rijder terug bij zijn vorige werkgever, Renault. Aangezien Sirotkin tegenwoordig een van de weinige jonge rijders is met genoeg superlicentiepunten - sterker nog, hij heeft er natuurlijk gewoon eentje - is de nummer drie van de GP2-seizoenen 2015 en 2016 zeer interessant voor teams om als reserverijder achter de hand te hebben. Bovendien heeft hij kennis van de huidige Formule 1-wagens. Na het vertrek van Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne en de daaropvolgende promotie van Lando Norris kwam McLaren in een situatie terecht waarin zij over geen enkele reserverijder beschikten. Formule 2-coureur Sergio Sette Camara fungeert als testcoureur, maar de Braziliaan heeft nog niet genoeg punten verzameld om in aanmerking te komen voor een superlicentie. Zodoende heeft McLaren aan Renault gevraagd om tevens beroep te kunnen doen op Sirotkin, mocht Norris of diens teammaat Carlos Sainz een Grand Prix verstek moeten laten gaan. De afspraak is trouwens zo opgezet dat als beide teams een reserve nodig hebben, Sirotkin rijdt voor Renault. De laatste keer dat een reserverijder werd opgeroepen om een Grand Prix te rijden omdat een van de vaste rijders fysiek niet in staat was om te racen, was in Australië en China 2017. Toentertijd viel huidig Alfa Romeo-rijder Antonio Giovinazzi in voor de geblesseerde Pascal Wehrlein. Jenson Button mocht een aantal races later als reserve van McLaren zijn opwachting maken toen Alonso besloot de Grand Prix van Monaco te laten schieten voor de Indianapolis 500.
Meest gelezen