Dat doet Ferrari-teambaas Mattia Binotto in de officiële Formule 1-podcast Beyond the Grid . Hij blikt terug op de afgelopen jaren terwijl hij tegelijkertijd spreekt over de (voormalig) Ferrari-CEOs onder wie hij door de jaren heen werkte. Al sinds 1995 is Mattia Binotto werkzaam bij Ferrari. Vanaf 2013 stond hij aan het hoofd van de motorafdeling en in 2016 werd hij technisch directeur, alvorens hij in 2019 werd gepromoveerd tot teambaas ten koste van Maurizio Arrivabene. In het eerste jaar onder zijn leiding vloog Ferrari over het circuit. Op de rechte stukken was het team niet bij te houden en het leidde tot veel discussie in de paddock. Toen wat concurrenten vragen stelde bij de FIA, bracht de autosportbond enkele 'technical directives' uit, oftewel verduidelijkingen van het technische reglement. Plots was de snelheid aan het einde van het 2019-seizoen ver te zoeken bij de Italianen. Op weg naar het begin van het jaar 2020 werden de regels nog een keer verduidelijkt door de FIA en bovendien werd er een geheime schikking getroffen door de twee partijen. Wat die inhield, is nog steeds niet publiekelijk bekend. Terugblikkend op die periode wordt Binotto gevraagd naar Sergio Marchionne, die van september 2014 tot aan zijn plotselinge dood in juli 2018 als CEO aan het hoofd stond van autofabrikant Ferrari. De Italiaanse Canadees was onverbiddelijk en de druk bij Binotto was in die periode heel groot, herinnert hij zich. "De druk was er zeker. Dat was het lastigste toen ik onder hem werkte. De druk was er altijd. Je mobiele telefoon stond dag en nacht aan en lag altijd naast je. Als hij je een bericht stuurde, dan moest je binnen een halve minuut antwoorden. Dat was de soort druk die we ondervonden. Als je niet meteen antwoordde, dan had je een slechte start van je dag. Dat was niet makkelijk." Die hoge druk onder Marchionne was volgens Binotto een van de redenen dat Ferrari de grens opzocht en daar misschien zelfs wel overheen ging. "Dat is inderdaad zeker mogelijk. Ten eerste denk ik dat het bij de sport hoort, dat je de grijze gebieden van de reglementen opzoekt. Alle teams doen dat. Het is lastig om te bepalen waar de grens ligt en wat precies het grijze gebied is. Maar ja, hij pushte ons als team zeker om de grijze gebieden van de reglementen op te zoeken." Uiteindelijk ging Ferrari op een manier over de grens van het toelaatbare en moet het in 2020 op de blaren zitten. De teambaas is door heel de motoraffaire wel een sterker persoon geworden, zegt hij. "Ik heb er veel van geleerd, dat is het belangrijkste. Zeker als ik terugkijk naar de discussie en de druk die er op Ferrari en haar reputatie lag. Ik weet dat wij niet het enige team waren, maar wij zijn wel het meest aangevallen in de media. Maar ja, we hebben er zeker lessen van geleerd en ik ben er ook een betere teambaas van geworden." De Ferrari-teambaas blijft er bij dat zijn team niet de enige renstal is die door de regelverduidelijkingen van de FIA is getroffen. "Zonder twijfel zijn onze prestaties dit jaar beïnvloed door de technical directives die er vorige winter zijn uitgeschreven. Alle teams hebben er last van, maar bij ons hebben ze de grootste impact. Onze wagen is zeker trager op de rechte stukken vanwege het afgenomen vermogen, maar ook door de toename van drag. Dus ja, het heeft een impact gehad op ons seizoen." Maar, als Marchionne er vandaag de dag nog was geweest, dan had Binotto ook nog steeds aan de Ferrari-pitmuur als teambaas gezeten. Dat durft de Italiaan wel te zeggen. "Het is een lastige vraag, maar ja, ik denk van wel. Ik voel me niet in mijn eentje verantwoordelijk, het hele team is namelijk verantwoordelijk. Ik had het volledige vertrouwen van Sergio en we zaten op één lijn. Dus ja, ik denk van wel, maar ik weet natuurlijk niet zeker wat er zou zijn gebeurd."
Meest gelezen