In Melbourne zette de Formule 1 een nieuw record neer: nog nooit waren er in een Grand Prix zo veel rode vlaggen met daarbij horende herstarts. Tweemaal werd de race herstart en de derde keer werd de race afgevlagd achter de safety car. De één begrijpt de gemaakte keuzes van de wedstrijdleiding volledig, de ander is het er juist totaal niet mee eens. Hoe doet de wedstrijdleiding in de F1 het anno 2023? Ook daar is genoeg discussie over mogelijk. In Australië zagen we volgens Michael Bleekemolen in ieder geval hoe het níét moet en in gesprek met RacingNews365 legt hij uit waarom. Ten eerste alleen al omdat de race te lang duurde: "Het is raar dat ze na de laatste rode vlag nog gingen rijden, want in totaal hebben ze meer ronden gereden dan gepland was!" "Je kán niet zomaar een race verlengen. Ik heb er overigens vrij weinig van gehoord en zat nog aan mezelf te twijfelen, maar een race kan je niet zomaar verlengen. De extra ronden klopten niet, want je rijdt ook nog extra opwarmrondes. Meer rijden mag je gewoon niet doen, dat was duidelijk heel apart." Volgens de Nederlandse coureur had de race gewoon gefinisht moeten worden zonder een extra rode vlag. "Je stopt 'm gewoon of je rijdt het uit achter de safety car, dat was de gangbare oplossing geweest."
Zoals het nu gaat, is niet zoals het op dit niveau hoort
Michael Bleekemolen over de wedstrijdleiding in de F1
"Handelen wedstrijdleiding is discutabel"
Vanwege het vallen van de derde rode vlag werd de raceronde daarvoor geschrapt. Wat echter wel bleef staan, dat was de straf van Carlos Sainz. De Ferrari-coureur veroorzaakte een crash in de later geschrapte ronde en met zijn straf (vijf seconden) viel hij vanaf de vierde finishplaats terug tot buiten de punten. Bleekemolen hekelt het inconsistent handelen van de FIA. "Ik vind de wedstrijdleiding niet standvastig. Er zijn toch teveel discutabele zaken. Er zijn vaak dingen die je niet helemaal in een reglement kunt samenvatten, dus dat is best moeilijk, maar zo langzamerhand moeten die mensen toch meer ervaring hebben en toch even goed nadenken." "Natuurlijk zijn het split seconds waar je soms in moet beslissen tijdens de race en ik snap dat dat soms moeilijk is, maar ik denk toch dat je daar een soort goede 'dictator' als wedstrijdleider bij moet hebben", zo doelt hij op een sterke leider. "Zoals het nu gaat, is niet zoals het hoort op dat niveau."
Nieuw weekendformat
Bleekemolen benoemt ook positieve veranderingen bij de FIA en in de Formule 1, zoals het potentiële nieuwe weekendformat. Binnenkort zal de koningsklasse naar verluidt een nieuw format testen, waarbij de sprintrace en de hoofdrace van elkaar gescheiden worden door aparte kwalificaties te houden. Het raceweekend kent dan twee kwalificaties en één vrije training. "Om te beginnen zit er natuurlijk wel een commerciële gedachte achter alles. De organisatie wil de sport aantrekkelijk houden en dit is wel een van de dingen waarvan ik denk dat het goed is. Niks is namelijk frustrerender dan zaterdag in de sprintrace een tikje krijgen en zondag ineens achteraan staan", zo beredeneert Bleekemolen. "Het houden van twee kwalificaties is dus een veel betere oplossing. Daarnaast is het ook voor het publiek leuker! Ik begrijp ondertussen wel dat bijvoorbeeld Max Verstappen tegenstander is: hij wil gewoon één race en die race op zijn naam schrijven. Eén race en klaar." "Voor het publiek, voor ons allemaal, is het echter een stuk leuker. Twee kwalificaties, prima dat ze het zo doen!"
Meest gelezen