Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Brundle hekelt huidige Formule 1-motoren na vertrek Honda

Oud-Formule 1-coureur Martin Brundle vindt het zonde dat Honda de sport verlaat, maar denkt dat het een wake-up call is voor de Formule 1-bazen. De huidige motorformule is verkeerd en het moet in de toekomst echt anders, vindt de Brit.

Sinds 2014 wordt er in de Formule 1 gewerkt met een hybride motorformule. De 1.6-liter V6 turbomotoren zijn dan misschien wel een prachtig staaltje technologie, maar voor de fans maakt het allemaal vrij weinig uit, zo redeneert Martin Brundle, oud-Formule 1-coureur en tegenwoordig commentator op Sky Sports . Het vertrek van Honda benadrukt volgens hem niet voor het eerst dat het anders moet. "Op geen enkele manier kan je het vertrek van Honda als iets positiefs zien. Misschien is het enige positieve dat men realiseert hoe belangrijk het is om goede keuzes te maken bij de beslissing over de volgende motorformule. Grote autofabrikanten zijn momenteel bezig met wel vier verschillende soorten motoren: benzine, diesel, hybride, elektrisch en ze zullen tegelijkertijd ook investeren in fuel cell technologie." "De Formule 1 bevindt zich in een benarde positie en zoals ik in het verleden al vaker heb gezegd ben ik van mening dat de invoering van de huidige V6-motoren een grote vergissing is geweest. Ze zijn te zwaar, te duur en te complex. De Formule 1 is momenteel aan het werken aan de nieuwe motor voor 2026 en door het vertrek van Honda is de relevantie en het belang van dat project enorm gestegen." Want door de huidige regels gaat er de komende jaren volgens Brundle absoluut geen nieuwe motorleverancier meer instappen in de sport. "Geen enkele autofabrikant gaat nu nog investeren in de superdure hybride Formule 1-motor. Het is niet relevant voor wiens business model dan ook. Nu draait het erom wat de volgende zet is van de Formule 1-bazen op het gebied van de motoren en de show voor de fans." Want uiteindelijk moet de Formule 1 volgens de voormalig teamgenoot van onder meer Michael Schumacher in de eerste plaats vermaak bieden. De nieuwe krachtbron moet daar dan ook op inspelen. "We missen allemaal de V8- en V10-motoren. Formule 1 is in eerste instantie entertainment en we moeten ervoor zorgen dat er een motor is die entertaint en die de fans warm maakt." Dat neemt niet weg dat de motoren een prachtig staaltje techniek zijn, weet ook Brundle, die als commentator vaak genoeg praat over de huidige krachtbron. "Maar als ik op tv over de thermische efficiëntie van de motoren praat, dan kan ik de fans bijna horen zuchten. De fans kijken niet om zulke cijfers te horen, ze kijken om gladiatoren wiel aan wiel te zien vechten. Dat moet de Formule 1 onthouden", zo luidt het devies van de Brit. "Die balans moet de Formule 1 weten te vinden." Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"