Oscar Piastri leek hard op weg om de Grand Prix van Groot-Brittannië op zijn naam te schrijven, totdat hij zich tot een opvallende remactie liet verleiden achter de safety car. De McLaren-coureur vertraagde plots enorm, waardoor Max Verstappen even langs hem schoot. Het kwam Piastri op een straf van tien seconden te staan. Lando Norris ging er dan ook met de overwinning vandoor. Piastri kookte na afloop van woede en wilde er eigenlijk zo min mogelijk over kwijt. Martin Brundle ziet het als een barst in zijn kalmte.
"Ik leef mee met Piastri, die op de tweede plaats eindigde", vertelt Brundle in zijn column voor Sky Sports. "In veel opzichten was het zijn overwinning, maar de safety car maakte daar om twee redenen een einde aan. Ten eerste werd zijn indrukwekkende voorsprong van 14 seconden tenietgedaan door de safety car, die terecht naar buiten kwam vanwege het zeer slechte zicht in de hevige regen. Ten tweede, toen de race in ronde 21 werd hervat, nam Oscar zoals gebruikelijk de leiding over toen de lichten op het dak van de safety car uitgingen. Dat betekende dat hij aan het einde van de ronde naar binnen zou gaan."
Daarna zag Brundle het misgaan. "Helaas voor hem warmde hij zijn remmen op, maar toch remde hij met 160 kilometer per uur af en overtrad hij regel 55.15 van het sportief reglement met betrekking tot onregelmatig remmen of manoeuvreren. Ja, inderdaad, er zijn echt heel veel regels. Dit blijft echter een zeer belangrijke regel, omdat het effect, vooral bij slecht zicht, aanzienlijke incidenten kan veroorzaken bij de rest van de coureurs achter de safety car. En dat gebeurde ook bijna."
"De vraag ging over de hoogte van de straf voor een duidelijke overtreding", vervolgt Brundle. "Tien seconden zou de standaardstraf zijn, tenzij er verzachtende omstandigheden werden vastgesteld. Dan werd het vijf seconden. Maar de stewards besloten dat niet te doen, gezien de mate van remdruk en snelheidsvermindering in de data. Lando zou Oscar met 6,8 seconden verslaan en dus was de straf de beslissende factor, hoewel we nooit zullen weten hoeveel snelheid ze allebei in petto hadden als dat nodig was geweest."
Kalmte
Brundle vond Norris wel de terechte winnaar. "Dat doet niets af aan de overwinning van Lando. Hij had vorig jaar de race moeten winnen met een betere bandenkeuze. Dit was zijn moment voor een bewonderend publiek dat langzaamaan dezelfde uitzinnigheid begint te bereiken als bij Nigel Mansell en Lewis Hamilton. Met het McLaren-duo dat in sommige fases maar liefst twee seconden per ronde sneller was dan de rest van het veld, lijkt het erop dat de strijd om het rijderskampioenschap inderdaad tussen Piastri en Norris zal gaan."
De Brit wrijft al in zijn handen en spot barsten in de kalmte van Piastri. "Er zijn nog vier van de zes sprintraces te gaan. We kunnen dus vuurwerk verwachten. Dit is echter de eerste keer dat we de boze kant van de kalme, zwijgzame Australische sluipmoordenaar hebben gezien. Oscars oproep via de radio om van positie te wisselen, als het team vond dat hij een oneerlijke straf had gekregen, was ook meer dan brutaal."
Brundle doet tot slot een oproep. "Eerlijk gezegd kunnen ze de constructeurstrofee net zo goed aan McLaren geven en tijd besparen in wat een zeer korte winter zal worden in F1-land."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!