Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Column: het verdwijnen van de naam Sauber is helemaal niet slecht

Het spreekwoord ‘een goede naam is beter dan olie’ gaat in de Formule 1 absoluut niet op. ‘Als het kind maar een naam heeft’, past beter bij de koningsklasse van de autosport. Het verdwijnen van de naam ‘Sauber’ is absoluut geen ramp, sterker nog: het is juist goed voor de toekomst van de Formule 1 en de overlevering van Saubers eigen verhaal.

Vanaf komend jaar gaat Sauber als Alfa Romeo Racing door het leven en zodoende verdwijnt de naam van de bekende Zwisterse stal van de grid. Althans - Sauber is niet meer vertegenwoordigd als zijnde constructeur. Het bedrijf bestaat nog steeds en heeft bovenal de touwtjes, ondanks de naamswijziging, in handen. Refereren aan de door Kimi Raikkonen en Antonio Giovinazzi bestuurde wagens als ‘Saubers’ zal echter niet meer gebeuren.

Kimi Raikkonen rijdt dit jaar niet voor Sauber, maar voor Alfa Romeo Nadat de naamswijziging wereldkundig werd gemaakt hoorde ik veel negatieve klanken – ‘wat is het toch zonde dat alle legendarische namen uit de F1 verdwijnen’, was een veelgehoord zinnetje. En ja: sinds de jaren ’90 zijn er veel namen aangepast of geschrapt. Neem een Jordan, Benetton, Arrows of Ligier. Force India bestaat inmiddels al niet meer, Tyrrell en zelfs een kort-bestaand-cultteam als Stewart is al jaren onder een andere noemer actief. Tijden veranderen, net als namen. Doordat Alfa Romeo nu op de deelnemerslijst staat, zijn er toevallig twee constructeurs die ook in het allereerste Formule 1-seizoen hun opwachting maakten (naast Alfa is dat uiteraard Ferrari). De rest is verdwenen, overgenomen, failliet gegaan, een andere tak van autosport gaan beoefenen. En dat is prima. Want wie is er nu immers nog bekend met de naam Talbot-Lago? Of ERA? Soms is het juist goed om een tijdperk te beëindigen. Sauber ‘verdwijnt’ via de voordeur, na een ijzersterk einde van 2018. Dat was wel anders voor bijvoorbeeld Lotus. De legendarische stal van Colin Chapman, die hoogtijdagen kende in de jaren ’60 en ’70, reïncarneerde in 2012. Ondanks dat Raikkonen de ‘terugkeer’ van Lotus bekroonde met twee zeges stierf het team een pijnlijke dood. ‘Enstone’ ging financieel kopje onder in 2015, na al een paar kwakkelende jaren te hebben gekend.

Had Brawn het nog een jaartje moeten rooien, was het sprookje wellicht op een nachtmerrie uitgelopen

Nee, neem dan Brawn GP. Toen Honda de stekker uit haar F1-project trok en Ross Brawn het team meer dood dan levend aan het seizoen 2009 liet starten, had niemand durven dromen dat de stal er met beide wereldtitels vandoor zou gaan. Voor aanvang van het seizoen 2010 was Brawn GP bovendien alweer gevlogen: Mercedes nam de stal over en zodoende blijft Brawn voor altijd synoniem staan aan topprestaties en een sprookjesverhaal. Had Brawn het nog een jaartje moeten rooien, was het jaar 2010 naar alle waarschijnlijkheid de boeken ingegaan als het seizoen waarin de kampioensstal gigantisch op haar plaat ging – financieel gezien zat Brawn GP aan de grond genageld. Een ander geval: Benetton. Benetton werd eigenlijk nét een jaartje te laat hernoemd, in het seizoen 2001 was het team zwak. Renault nam het stokje in 2002 over. Ook voor Jordan gold: toen de overname al in kannen en kruiken was, bleef de naam nog een jaar aan. Jordans Formule 1-periode is zodoende als een nachtkaars uitgegaan. Benetton en Jordan zullen altijd dat zwakke laatste seizoen op hun erelijst houden. Tekst gaat verder onder foto

Force India had in de geschiedenisboeken kunnen verdwijnen als 'omgevallen F1-team', maar hoeft het nu slechts te doen met het predikaat 'overgenomen' Force India blijft in het collectief geheugen achter als ‘het team dat wonderen verrichte’, gezien het voor F1-begrippen minimale budget waarmee werd gewerkt. Was Lawrence Stroll er niet geweest, had de stal het einde van 2018 misschien niet eens gehaald. Toch fijn dat er een tas met centen langskwam – dat de naam Force India weg is, moet eigenlijk niemand iets deren. Datzelfde geldt voor Sauber: als Ferrari (lees: de FIAT Chrysler-groep) Sauber niet had gezien als ideaal speelkameraadje, was de stal wellicht al omgevallen. Aan de hand van teambaas Frédéric Vasseur en met dank aan de redding van een investeringsmaatschappij sloeg Sauber een jaar later een goede weg in, maar vooral vanwege de FIAT-centen (door Alfa Romeo-rebranding) ging het daadwerkelijk weer lopen. Laten we vooral blij zijn dat de FIAT Chrysler-groep zó graag twee Formule 1-teams wil bestieren en een stel Noord-Amerikaanse raceliefhebbers Force India over hebben genomen: als dat niet het geval was geweest, hadden we vanaf dit jaar wellicht slechts met zestien wagens gereden. Soms moeten namen verdwijnen, om hun eigen eer hoog te houden en het Formule 1-leven van nieuwe namen mogelijk te maken.

Viaplay
x
Live Kwalificatie Formule 1 GP China 2024